Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Qubino z-wave plus dimmer. Murstein?


Anbefalte innlegg

7 timer siden, iblis skrev:

Dette er faktisk en glimrende måte å fjerne "fantom" noder på som ligger på kontrolleren når de andre metodene ikke fungerer, og du trenger IKKE gjenoppbygge z-wave databasen til HomeSeer etter du har gjort dette. Så beklager at jeg var så brå i avtrekkeren der Moskus 1f917.png

Tenkte at tråden er vanskelig nok å følge sånn rent teknisk, så jeg tenkte at det fantes bedre anledninger til å diskutere denne muligheten. ;)

 

Men de med gamle Z-troller'e har brukt denne måten leeenge, mens vi med Z-stick måtte slite med andre måter å fjerne fantom-noder på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tar deg tid til dette!

 

På formiddagen i går (jeg vet ikke hva Homeseer gjorde) forsvant node 57, og root 51 kunne kommunisere med qubino'en (men fortsatt ingen child devices).

 

Ja, jeg ekskluderer slik det står i manualen. Jeg har funnet ut at det fungerer dersom jeg bare venter lenge før jeg forsøker noe nytt. I går ettermiddag fikk jeg ekskludert node 51 ved første forsøk, men den ble værende under "Node Information". Jeg brukte dog din metode, og fikk fjernet "ghost noden".

 

Så inkluderte jeg non-secure i går kveld, og tenkte jeg ikke skulle røre noe over natten og se hva som skjedde. Nå har kontrolleren en ghost node 60.

 

Det er en god sjanse for at du kan ha rett med plugin-versjon. Jeg husker ikke hvilken versjon jeg hadde ved inklusjon, men det var det første jeg forsøkte. Jeg nedgraderte dog til en versjon >3.0.1.66 (den eneste tilgjengelig fra GUI'en).

Jeg fulgte nå instruksjonene her: http://board.homeseer.com/showpost.php?p=1140705&postcount=17

og nedgraderte til 25 og BETA 48. Først bare rescan, deretter ny runde med inklusjon.

 

3.0.1.25:


Add Node started...
Activate the 'Add to Network' (Send NodeInfo) function on the node...
Activate the 'Add to Network' (Send NodeInfo) function on the node...
A new node has been found and is being added...
Error - Add Node Failed reported by controller - you may try again. A "Restart" has been done on your controller.

flere ganger...

 

3.0.1.48:

Add Node started...
Activate the 'Add to Network' (Send NodeInfo) function on the node...
A new node has been found and is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 63 Added.
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Z-Wave manufacturer information for node 63, ID: 345=159H (Goap), Type: 1=1H, ID: 81=51H
Node: 63 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, VERSION_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, BASIC, SWITCH_ALL, SWITCH_BINARY, SWITCH_MULTILEVEL, SENSOR_BINARY, NOTIFICATION_V3, METER, MULTI_CHANNEL_V3, ASSOCIATION, MULTI_INSTANCE_ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO, CONFIGURATION
Node: 63 Controls Class(es): BASIC, SWITCH_MULTILEVEL
Node 63 is Z-Wave version: Lib: 4.05 App: 1.1
Node 63 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Root Node Device Node 63 Z-Wave Goap Switch Multilevel Node 63 was created for node 63 on network CFDE9095
8 out of 8 Child devices of node 63 were created successfully.
Finished.

Wow. Det ser ut til å ha funket.

 

Det vil altså si at for å bruke Qubino Z-Wave Plus Dimmer - ZMNHDD1 med Homesee må den inkluderes med Z-Wave plugin BETA 3.0.1.48, ikke lavere, ikke høyere, og da jeg forsøkte første gang, hadde jeg tilfeldigvis akkurat den versjonen...

 

Tusen takk for hjelpen!

 

Jeg skal prøve å få I2 til å virke, men jeg skal IKKE ekskludere den igjen...

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en tråd på board.homeseer.com om dette også (men den har ikke gitt mye uttelling). Hvilken kanal foreslår du ellers å bruke til å gi tilbakemelding?

 

Homeseer ødelegger jo helt det europeiske kundegrunnlaget dersom de ikke støtter Qubino og Fibaro. Fibaro Dimmer 2 fungerer jo ikke akurat ut-av-boksen med Homeseer den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, derfor er det viktig med tilbakemeldinger. De tråler ikke forumet daglig etter nye feil. Jeg prøver Bugzilla først, og er det ingen respons der innen rimelig tid, blir det en "support ticket".

 

Jeg har noen få systemer innen IT på jobb, og er veldig, VELDIG glad i når bug'er blir registrert i systemet istedenfor å bli nevnt muntlig over en kopp kaffe, over Skype, epost, eller whatever. Det rett og slett ikke mulig å finne ut hva som er kritisk eller ei, eller å sjekke om det er gjort noe med eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg får kanskje oppdatere her:

 

Etter en exclude, har det aldri lykkes meg å få reinkludert denne. Det virker som om Qubino Z-wave Plus mikromoduler leker dårlig sammen med Homeseer (selv om de offisielt støttet).

 

Jeg har en bugzilla inne, den er «verified», og en helpdesk ticket uten at noe er kommet ut av det.

 

Da vet dere som tenker kjøpe Qubino det... Feilmeldingene er forskjellige hver gang, jeg har lyktes å inkludere to ganger og var dum nok til å ekskludere for å forsøke å få I2 til å virke... Har du en Qubino Z-wave plus, ikke ekskluder den!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan dere sjekke om z-wave beta x.84 løser problemet hos dere? jeg har hatt en support case gående med hs og det endte med at alt gikk til "#¤.. etter en sletting av z-wave databasen ville hs på død og liv opprette nye root devicer på alt så da gikk det fort nedenom og hjem. som et siste forsøk så kjørte jeg en reinstall og så en gjenopretting fra en backup jeg har tatt. Det samt beta 3.0.1.84 ga meg plutselig muligheten til å includere qubino 2 dimmeren samt få status på en fibaro dimmer 2.  den hadde bare unknown som value før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket ikke på beta 83, men testet på 84...

Sjekket at noden ikke var listet under "Node Information", og forsøkte å inkludere flere ganger med akkurat samme feilmelding som før.

Prøvde dog nytt, ekskluderte for så å umiddelbart inkludere igjen, og da funket det faktisk. Vet ikke hva som gjorde susen. Fikk en feilmelding i loggen, men det er ikke ut som om det betyr så mye:

 

Jul-18 15:31:08 	  	Z-Wave Warning 	Node 102 did not respond to the Switch Multilevel Supported Get request for endpoint 1.

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Løfter denne jeg :)

Er det noen som har fått Qubino-enheter til å fungere med sensorer tilkoblet?
Jeg har mange Qubino-dimmere, og det har aldri vært noe krøll mot HS3 der, men nå i går og i dag har jeg forsøkt å koble på en NC magnetbryter, men det vil seg ikke..

Opplever samme problem som trådstarter hadde her med inkludering etter at parameter 100/101 ble endret til 9, og når jeg satte parameter 3 og 4 slik at det var NC-bryter, fortsetter den kranglinga med inkludering selv når parameter 100/101 ikke står til 9..

 

En periode var den tildels med på at jeg hadde magnetbryter, men da vekslet den mellom on/off konstant, så det var antagelig en annen parameter som var feil i tillegg. Antar den trodde det var en vanlig switch, til tross for at begge inngangene var parametersatt til sensor..

 

Nå har jeg sånn halvt gitt opp og tenker at det er ikke SÅÅÅ viktig, men samtidig er dette og temperaturføler hovedårsak til at jeg stort sett har gått for qubino, og det ville på ett par steder vært helt suverent å fått det til å virke her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Haha.. sliter med noe ala det samme..

 

Har en Qubino Flush Relay 2, som har virket helt fint, men nå kjører jeg ringeklokken inn på Inngang2,. Og da startet karusellen!

Aktivert ringeklokke skal spille av en fil på Sonosen, og det virket når jeg testet å kjøre eventet manuelt, men ikke via Inngang 2 på Qubionoen.

 

Inngang 1 trigger kun seg selv, og rapporterer i HS

Inngang 2 trigger utgang 1 !!

Samme om jeg setter den fysisk eller i Homeseer, så skjer dette.

 

Når jeg oppdaget feilen, så var Group1 assosiert med hs på endpoint 1 og Group 2 med hs på endpoint 2.

Nå har jeg kun Group 1 med HS uten endpoint.

 

Hva er workaround, hvis det finnes noen?

 

edit:

tok en rescan nå, og da kom assosiasjonene opp slik, og (bank i bordet) det ser ut til at det virker..

Kan ihvertfall trigge Inngang 2 nå (både fysisk og fra HS), og da slår kun utgang 2, skjer heller ingenting galt når jeg trigger utg 1 fra HS

 

Fingers crossed

 

 

Skjermbilde3.PNG

 

EDIT 2 : Kjører forresten zwave beta 3.0.1.44

 

 

Endret av Andreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 10.12.2018 den 19.35, Actibus skrev:

Fungerer fint med i2 i HS3 med z-wave plugin 0.245 og HS3 v470

Kun endret parameter 100 til 1, ekskludert og inkludert igjen ved å trykke ca 2-3 sek på knappen på qubinoen. 

Da virket i2 med engang uten noe mer kluss. 

 

En stund siden jeg aktiverte dette på en trippel bryter selv, men der fikk jeg kun til I2 og kun uten fjær. I3 lever sitt eget liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Løfter denne igjen i min søken på å få en Qubino Flush 1 relay til å gjøre det jeg vil. :)

 

Har montert en slik i garasjen, og tanken var at bryter 1 skulle kunne styre lyset(fungerer), og bryter 2 skulle starte garasjeporten.

 

Når jeg inkluderte, så fikk jeg beskjed: "4 out of 5 Child devices of node 96 were created successfully."

Usikker på hvor mange det skal være i utgangspunktet.. Og hvorfor jeg ikke får alle 5. Har tatt mange rescan, med samme resultat.

 

Hvis jeg følger forslaget til Moskus

On 21/05/2016 at 09:58, Moskus said:

Hvis du bruker en knapp, er det vel bare å assosiere Group 7 til hva du vil styre.

 

Så blir det slik:
image.png.329ca9e5128e12a3d2afdcf2465d8461.png

 

Group 4 er I2. Hvordan vet (i dette tilfelle) Utelys, Root hvilken child device den skal endre. Sånn at utelyset slår seg på?

 

Har ikke fått koblet opp bryter 2 på I2. Blir gjort imorgen, så da får jeg se om det fungerer, men skjønner ikke helt hvordan det er switch device som blir aktivert når det er root som er assosiert.

 

Manual til Qubino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JohnMartin skrev:

Hvordan vet (i dette tilfelle) Utelys, Root hvilken child device den skal endre. Sånn at utelyset slår seg på?

Det vet den ikke.

 

 

12 timer siden, JohnMartin skrev:

Har montert en slik i garasjen, og tanken var at bryter 1 skulle kunne styre lyset(fungerer), og bryter 2 skulle starte garasjeporten.

OK, men hva er koblet til garasjeporten som gjør at du kan åpne den med Z-wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Moskus said:

Det vet den ikke.

 

 

OK, men hva er koblet til garasjeporten som gjør at du kan åpne den med Z-wave?

 

Fibaro Smart Implant. Porten blir montert idag og imorgen, så tenkte bare jeg ville teste bryter nr 2 mot utelyset for å se om jeg fikk det til.

Bare usikker om det er mulig å bruke bryter Nr 2 slik jeg har sett for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Moskus said:

Tror jeg er litt treig, for jeg forstår ikke hvilken bryter du prøver å assosiere til hva. Slik jeg leser screenshottet over har du assosiert en dimmer til den samme dimmeren...

 

Hehe.. er sikkert ikke den beste til å forklare, men skal prøve igjen ?

 

I garasjen har jeg en dobbel bryter. Den ene er koblet til taklys inne i garasjen(hardwired). Med den andre bryteren, så ønsker jeg å styre garasjeporten.

Imorgen når åpneren blir montert, så blir jeg å koble opp en Fibaro Smart Implant som jeg ønsker å styre porten med. Så målet er jo å assosiere I2 opp mot Fibaro Smart Implant.

 

På screenshottet jeg brukte tidligere, så hadde jeg assosiert I2(bryter 2) til utelysene på garasjen. Slik skal det ikke være, så må ikke legge for mye i det. 
Bare for å teste hvordan assosiasjoner fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/04/2019 at 11:23, Moskus said:

Ja, da så. Da burde det jo fungere fint, gitt at du har valgt riktig gruppe for I2. :) 

 

Har du koblet opp Smart Implant?
Har satt parameter ihht til bruksanvisningen, men får det ikke til å fungere.

 

Bryter på veggen er assosiert med Smart Implant på gruppe 4(I2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har koblet opp Smart Implant, og det fungerer glimrende her. :) 

 

Men jeg styrer den ikke med assosiasjoner, kan teste det. Det er vel en multi-channel device, så man burde ha mulighet til å velge flere endpoints ved assosiasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Ja, jeg har koblet opp Smart Implant, og det fungerer glimrende her. :) 

 

Tror det er qubino som ikke er like rett frem som Fibaro.
Fant denne nå, og ser står det at I2 er disablet, men hva skal jeg velge når det er en bryter som er tilkoblet?
image.thumb.png.382d3c9093108d2d73933e99737c4656.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.