Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Endelig en ZigBee USB-Stick med åpent API ??


Fermate

Interesse  

137 stemmer

  1. 1. Ville du vært interessert i en ZigBee USB stick?

    • Nei, ZigBee er ikke interessant
      4
    • Ja med en plugin for HomeSeer
      73
    • Ja med ett åpent API for andre systemer
      83
  2. 2. Hva ville du betalt for en slik stick (uten HS plugin)?

    • Ville ikke kjøpt en slik
      7
    • Max 500
      63
    • Max 1000
      51
    • Max 1500
      16


Anbefalte innlegg

31 minutes ago, Moskus said:

https://www.tronika.no/no/23-lysstyring

Jo, de finnes. Men om de er bedre er nok en annen diskusjon. Men ser ingen grunn til å "slippe" en bryter i forkant, egentlig.

 

Ved å ha en bryter i forkant og så en modul inne i veggboksen blir det jo unektelig minst 2 ekstra kabler som man slipper med en integrert bryter.

 

Nå er jeg prisen på denne omtrent den samme som en Fibaro Dimmer2 samt en veggbryter med fjær (faktisk litt billigere), så hvis det fungerer like bra så er det jo absolutt ingen grunn til å ha en løs modul liggende i veggboksen. Når vår elektriker tok opp for å montere den ene som vi har i test nå så var det rimelig trangt å få den inn bak der, og det var også koblet dobbelt inn i eksisterende bryter (snarveier ja ...), så vi måtte til med skjøtestykker mm. Masse styr som sannsynligvis ville vært enklere med en integrert bryter.

 

Om det er bedre, det er jo noe helt annet ... ser forsåvidt ut som om denne tar minst like stor plass, så det er ikke sikkert det er noen forskjell.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, det er mulig jeg var litt kjapp der, så det er i utgangspunktet hakket bedre enn Osram. Men jeg kunne tenke meg noe litt kjappere enn Post/Get og "nærmere" metallet. Dette må jo polles...

 

Har du sett en kompabilitetsliste?

Det er visst det viktigste for Zigbee. :( 

 

Finnes denne brukt i virkeligheten? Har noen laget en OpenHAB-binding?

 

 

Vi snakkes når du virtualiserer. ;)

Ikke nødvendigvis nærmere metallet, men https://www.dresden-elektronik.de/fileadmin/Downloads/Dokumente/Produkte/6_Software/deconz-cpp-doc/index.html er en AP som vistnok lar deg bruke ren C++ mot et framework som snakker med enheten, så slipper du å polle og REST.

 

Kompabilitetsliste som jeg fant i farten:

  • Support for ZigBee Home Automation (HA) and ZigBee Light Link (ZLL) based lights
Sitat
  • Software with graphical user interface and generic application core
  • ...
  • Support for monitoring, reporting, control and commissioning
  • Any ZigBee PRO nodes applicable
  • Platform independent (Windows, Linux, (MAC)
  • Editable XML file for ZCL and vendor profiles
  • ...
  • Supporting customized sensors /add new sensors or nodes

Dette er da gjennom deCONZ rammeverket.

 

OpenHAB... JEPP: https://github.com/fatihboy/smarthome/tree/master/extensions/binding/org.eclipse.smarthome.binding.raspbee har ikke testet selv. ?

Sitat

The RaspBee bridge is required as a "bridge" for accessing any other Hue devices.

Almost all available Hue devices are supported by this binding. This includes not only the "friends of Hue", but also products like the LivingWhites adapter. Additionally, it is possible to use Osram Lightify bulbs as well as other ZigBee LightLink compatible products like e.g. the GE bulb. Please note that the devices need to be registered with the RaspBee bridge before it is possible for this binding to use the.

Via REST tror jeg.

 

Ser også at OpenHAB har en generisk ZigBee sak på vei via ZB4O biblioteket og TI2531 USB stick 

https://github.com/openhab/openhab2-addons/issues/142

 

Virutaliserings diskusjonen har vi hatt tidligere, tror jeg lar den kommentaren gå fint forbi. ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fermate skrev:

 

Gjør gjerne det og hold oss oppdatert.
 

Saken er at vi ser at folk ikke alltid følger "standarden" når det gjelder ZigBee, være seg HA LightLink eller rett og slett finner på egne ting.


Det vi håper på er å lage en løsning der det ikke er en showstopper om ett produkt kommer på markedet med en "feil" i protokollen, men at vi kun kan henvende oss til vår Norske (!) leverandør og be om en ny versjon som støtter produktet vi ønsker å kunnestyre :) 
(Så langt det lar seg gjøre å kjøre protokollene samtidig da..)

 

Ser at de har skrevet at de ikke gir støtte for utvikling av sw eller firmware, kun støtte til bruk av bootloader. ?

 

Norsk leverandør er selvfølgelig et stort pluss, men det spørs jo hvor mye de tar for videreutvikling av nye versjoner av firmware. og om det er noe de ønsker å gjøre i lang fremtid.

 

Bare sånn for klarheten sin skyld, jeg er for ideen. ? bare stiller noen kritiske spørsmål rundt behovet og om alternativene er vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lazarus skrev:

Virutaliserings diskusjonen har vi hatt tidligere, tror jeg lar den kommentaren gå fint forbi. 1f636.png

Hvis du sier det, så...

 

 

1 minutt siden, Lazarus skrev:

Kompabilitetsliste som jeg fant i farten:

  • Support for ZigBee Home Automation (HA) and ZigBee Light Link (ZLL) based lights
Sitat
  • Software with graphical user interface and generic application core
  • ...
  • Support for monitoring, reporting, control and commissioning
  • Any ZigBee PRO nodes applicable
  • Platform independent (Windows, Linux, (MAC)
  • Editable XML file for ZCL and vendor profiles
  • ...
  • Supporting customized sensors /add new sensors or nodes

Dette er da gjennom deCONZ rammeverket.

Hmm. Foreløpig litt ullent, men absolutt ikke uten interesse dette heller. :) 

 

Jeg liker REST-APIer for webtjenester. Men for protokoll-integrering er det en del tyngre enn å få en DLL i fanget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si jeg liker idèen, supert forslag Fermate,

 

det hadde ikke vært feil å få muligheten til elko-dimmere med ferdig snurrehjul inn i smarthuset. de fleste vet hvordan man dimmer med en vanlig "snurre-dimmer", men med en gang det blir impulsbrytere eller annen ikke standard betjening, vil noen kanskje synes det blir for tungvindt. (hvis foreldrene mine kommer på besøk, spør alltid mamma om ikke jeg kan skru opp lyset over stuebordet, fordi hun ikke tør borti impulsbryteren jeg har atmed døra)

 

dette kan jo også være med på å senke terskelen for å få smarte hus. de fleste elektrikere har jo elko i sortimentet sitt, så da kan enkelte slippe problemet med elektrikere som ikke vil installere komponenter som har et navn de ikke har hørt om før.

 

hvis dette kommer, da gjerne med plugin til hs, skal jeg ha meg en :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må bestilles opp ekstremt mange slike enheter før man i det heletatt får kjøpt slik usb stick "billig" (dvs til prisene i pollen).

Da er det gjerne ikke nok med flere hundre, men minst flere tusen.

 

Men blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
6 timer siden, Moskus skrev:

Å få en pinne til å kjøre Zigbee har eksistert lenge. Men å få den til å snakke med hva som helst er en annen sak...

 

Joa, men litt derfor jeg linket til git commiten også.

 

Koden som skal brukes i HA er spesifikk for EmberZnet / EZSP og burde kunne brukes videre i andre prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎03‎.‎2017 klokken 13.09, Merko skrev:

Tror det må bestilles opp ekstremt mange slike enheter før man i det heletatt får kjøpt slik usb stick "billig" (dvs til prisene i pollen).

Da er det gjerne ikke nok med flere hundre, men minst flere tusen.

 

Men blir spennende :)

 

Vi kan røpe såpass at HW allerede er klar og sertifisert.

Men HW gjør ikke alt så en del må gjøres i SW også.

 

Jobben ligger i å skrive et SW lag oppå denne igjen som gir et fornuftig API.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sendte over en IKEA pære og en fjernkontroll til de gutta som jobber med dette.

Her er hva de skrev så langt:

 

Sitat

 

Da har jeg sjekket pæra.

 

Det er en ZLL pære, men det er HA kompatibel.

Pæren kan resettes ved å skru den av/på 6 ganger. Etter en slik reset så søker den nett, og oppdages av interfacen vi bruker.

Etter en reset så ser det ut som pæren kun søker etter nytt nett en gang, jeg må skru av/på en gang til for å få opp et nytt søk etter nett.

Dette gjør at i et system så må bruker starte søk, så resette pæren, så må bruker etter at pæren har meldt seg første gangen skru pæren av/på en gang til for å fullføre parringen. Hadde pæren fortsatt å søke nett etter reset (og ikke bare gjort det en gang), så hadde ikke brukeren trengt gjøre det siste steget.

 

Eters ser den ut til å være en standard justerbar fargetemp hvit pære.

 

 

Og når jeg spurte

 

Sitat

 

Når du sier «en ZLL pære, men den er HA kompatibel», vil det si at den både kan kjøre på ZLL og HA?

Hvorfor kunne den ikke kjøre samme med HUE da? (Er ikke det ZLL?)

 

 

var svaret

 

Sitat

 

ZLL og HA er kompatible i utgangspunktet, men det er teknisk mulig å utelate HA delen dersom man ønsker å være sær…

ZLL implementerer en parrings metode som ikke HA har som kalle touchlink. Denne metoden gjør at det er lett å parre pærer til f.eks fjernkontroller.

Denne parringsmetoden finnes ikke i HA, og dermed må parringen der basere seg på at enheten søker etter en interface, og forsøker å joine den (HA måten).

 

Har ikke testet med det burde ikke være noe i veien for å kjøre denne med en Hue bridge…

 

 

så da vet vi det...

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

ZLL og HA er kompatible i utgangspunktet, men det er teknisk mulig å utelate HA delen dersom man ønsker å være sær…

 

Jeg mener å ha forstått at HUE har droppet HA delen.

(Men obs her er jeg litt på tynn is)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vår kjære norske partner på dette arbeidet har dessverre nedprioritert oss og det er lenge siden det ble gjort noe med dette.

 

Det nok lite sannsynlig at vi tar opp igjen dette arbeidet nå som IKEA toget er gått:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er relativt fersk her på forumet.Har kone og barn men det å skrive plugins og diverse er en artig hobby, et lite avbrekk fra arbeidet som utvikler. ;-)

 

Artig undersøkelse/tråd om ZigBee .

Jeg har bestilt og regner med å få Dresden dingzen fra Kjell & Co i posten løpet av et par dager for å snakke med Ikea-dingser. Dermed må jeg skrive en plugin for HomeSeer for denne.

Har allerede laget en plugin for HomeSeer for Tellstick Duo som fungerer relativt greit støtter det meste av dingser/sensorer. Men den trenger en UI-oppdatering før jeg slipper den i det fri, må undersøke litt hvordan rfxcom funksjonaliteten er.

 

Blir spennende å se hva slags grensesnitt som Dresden tilbyr, men forstår at den muligens har/støtter websockets slik at man slipper polling uten at jeg skal påstå for mye på nåværende tidspunkt. Uansett så kan man falle tilbake på C/C++ for å snakke med plugin i C#. Jeg kommer tilbake med statusoppdateringer etter hvert hvis det er ønsker om det vel og merke.

 

Merk dette er ikke i konkurranse til hva #Fermate har gått igang med!

 

 

 

 

 

 

Endret av Espen
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Liten statusoppdatering. Det drives løpende utvikling på Rest-API fra produsent. Siste oppdatering på beta var for under 48 timer siden. De får stadig bedre støtte for IKEA sin trådfri serie. Phillips HUE støttes veldig bra. I og med jeg går via rest-api til deconz så håndtere denne modulen krypteringen. Merk at foreløpig så må Dresden sin deconz gui kjøre for å snakke med rest-api'et. Dresden jobber etter ryktene med en headless (les service/daemon) for denne modulen nå.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Oppdatering:

Dette prosjektet stoppet opp da leverandøren ikke hadde kapasitet til å gjøre den programmeringen som var nødvendig.

I ettertid har deCONZ kommet på banen med et produkt som nesten løser det samme.

Se guide her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.