Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmeautomasjon hos Moskus


Anbefalte innlegg

Høsten 2016 ble huset vårt stemt frem til å være Norges Smarteste Hjem, i en konkurranse arrangert av Teknisk Ukeblad.

Stor ære, og tusen hjertelig takk til alle som stemte! :D 

 

1200047716.jpg


Litt i media:

 

Den kjekke, lesbare varianten er allerede dekket av media. De gir vel mer den folkelige beskrivelsen. Her i gården er vi litt mer tekniske, så jeg har gått litt grundigere til verks.

 

Det slår meg nå at lista virker overraskende lang, og jeg har et par tanker om det. 1) Det er jo ikke som jeg våknet en morgen og tenkte "Hmm, i dag skal huset automatiseres", og så var alt på plass om kvelden, det har vel tatt ca. 10 år til nå. 2) Huset er ikke et funkis-hus, slik folk har en tendens til å tro med en gang du sier "smarthus", og det vil ikke være det første du tenker når du ser huset inni heller.

 

Dette er i tillegg en post som oppdateres etter hver som jeg kommer på hva jeg har automatisert. Og blir selvfølgelig oppdatert når vi legger til noe nytt.

 

Automatikk

  • De fleste lys i daglig bruk er automatiske, lysbrytere behøves forholdsvis sjeldent. Dette er basert på flere typer automatikk:
    • Bevegelsessensor som trigger, styrke basert på tidsstatus (morgen/dag/kveld/natt) gir f.eks. mindre lys om natt enn om dag
    • Basert på utendørs lysstyrke (lys og lameller i stue og utelys)
    • Basert på tidsstatus og/eller klokkeslett (eksempel: er det dag og vi er hjemme, er lyset i gangen 1. etg alltid på).
  • Varme justeres etter behov
  • Det er sjekker ved passende anledninger (på vei ut, leggetid, etc) om alt som skal være av faktisk er av, alle vinduer/dører som skal være lukket er lukket og at alle dører er låst.
  • Dører låser seg selv etter gitte intervaller (endrer seg avhengig av tid/borte-status)
  • Automatikken kan overstyres
  • Systemet bygger i hovedsak på HomeSeer 3 fordi fleksibiliteten og muligheten for automasjon teller mest. Event-motoren er nærmest uten sidestykke, og det er enkelt å programmere scripts og plugins i .NET. Vi har Pro-utgaven, for HStouch brukes på skjermer.

 

Lys

  • Alle lys automatisert, stort sett dimbare.
  • Fibaro i de aller fleste veggbokser, unntakent er 2-polet brudd for våtrom i kjelleren
  • Plugin-dimmere for lamper
  • RGB-lys i stue og alle soverom (solskinn-vekkerklokke for de voksne, festlig for de unge)

 

Temperatur/komfort og andre sensorer

  • Temperaturmåling i alle rom (opptil flere punkter i et rom)
  • En blanding av Oregon Scientific, Z-wave (fra Multisensorer) og andre 433Mhz følere.
  • Værstasjon (regn, vindretning og styrke)
  • Varmekilder
    • Varmepumpe kontrolleres med IP2IR eller ZXT-120
    • Varmekabler styres av HeatIt Z-TRM2fx
    • Panelovner styres med plugin-moduler
    • Kan ta hensyn til strømpris via Tibber
  • Termostat-script eller RFXCOM-plugin automatiserer temperatur
  • Balansert ventilasjon styres med Modbus
  • Lydsensorer koblet til relé på jentenes rom, vi bruker ikke baby call

 

Annet automasjonsutstyr

  • Dørlåser I Z-wave-format (IDlock, Danalock V3)
  • Rullegardiner med Rollertrol-motorer i alle soverom
  • Lameller styrt med Rollertrol-motorer (ikke fratrekk)
  • Skjermer med HStouch i utvalgte lokasjoner, WinSeer på Win10 og HS Mobile på mobiltelefoner
  • Vanningsanlegg utendørs
  • Strømmåling for overvåking av bl.a.
    • vaskemaskin
    • tørketrommel
    • robotstøvsuger
    • robotgressklipper
  • Garasjeport kontrollert og styrt av Fibaro Smart Implant.

 

Media

  • Logitech Harmony Hub'er (plugin)
  • Global Caché for diverse annet utstyr (min foretrukne plugin)
  • HDMI matrise (4 inn og 4 ut; stue, kjøkken, kjeller og soveorm), styres bl.a. via dette scriptet
  • Squeezebox til musikk i oppholdsrom (plugin)
  • Plex server til smartTV og Xbox og gammel SageTV som medieavspillere

 

Notifikasjoner

  • Push-meldinger til mobil, og til smartklokker
  • Epost-meldinger ved større hendelser (f.eks. med vedlegg hvis noen ringer på og vi ikke er hjemme)
  • SMS-varsling for (i tillegg til de over) for viktige hendelser
  • Telefon-varsling hvis krise (type brann/innbrudd/vannlekkasje)
  • LiFX-lyspære til visuell varsling (blink i forskjellige mønstre og farger)
  • Eksempler på typiske varsler:
    • Innkommende telefonsamtaler (tale, push, lysblink)
    • Noen ringer på døren (tale, epost, push, lysblink, kamera settes til inngangsdør)
    • Vaskemaskin/tørketrommel ferdig (tale, push, lysblink)
    • Barnegråt (push, lysblink, kamera settes til aktuelt soverom)
    • Alarm på/av (push)
    • … mange, mange fler
  • LED-skilt i kjellervinduet med klokkeslett, dato, temperatur og nedbør til glede(?) for naboer.
  • Egeninnspilte beskjeder via husets interne telefonsentral

 

Sikkerhet/Video

  • Bevegelsessensorer/vindussensorer overalt
  • 20 videokameraer (håndtert av Netcam Studio)
    • Lett blanding av vanlige kameraer og nettverkskameraer
  • Bevegelsesdeteksjon ute konstant og inne ved borte
  • 3.parts alarm for bevegelse/brann tilkoblet alarmsentral (men status "alarm på/av" registreres hos HomeSeer)
  • UPS stor nok for server, controllere (RFXCOM/Z-NET) og router/modem
  • Doorbird med kamera og ringeklokkefunksjon. Lokal tilgang til bilder.

 

Utvalgte integreringer

Annet utstyr

 

Automasjonseksempler:

  • Rullegardiner på soverom går ned når vinduer lukkes når det er kveld, ellers ned rundt kl. 22:00
  • Lys i stue skrur seg av når Lux > 700, på ved Lux < 300, men automatikken blir deaktivert hvis lyset blir dimmet
  • Solskinnsvekkeklokke gjør det mer behagelig å våkne
  • MDEN (Morning, Day, Evening, Night) justeres etter klokkeslett og hendelser
    • Morgen kl. 06:00
    • Dag (ukedag) når vi forlater hjemmet og Lux ute > 50, eller når Lux blir > 50 og vi har dratt.
    • Dag (helg/ferie) settes manuelt fordi den er avhengig av når siste person står opp. Til å bli automatisert når EigthSleep ankommer
    • Kveld settes når en av jentenes sine nattlys blir skrudd på (nevnte nattlys skrur på sovestøy og kjører ned rullegardin)
    • Natt settes manuelt ved at lyset i gang 1.etg skrus av (og Tidsstatus allerede er kveld, og klokken er etter 21), igjen endres når EightSleep ankommer. Settes automatisk hvis det ikke har vært bevegelse på 45 minutter
  • Sengevarmen justeres etter ute- og intetemperatur

 

Festlige automasjoner:

 

 

Det var det meste i korte trekk. :)

 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.5.2016 at 13:03, Moskus said:
  • 12V-vifter i vegg-ventiler blåser inn frisk luft utenfra på varmere dager

 

Hvordan type vifter er det du har? Hva styrer du de med? Trenger noe slikt på de varmeste dagene her. Temperaturen går fort opp over 28 grader på det verste i stua her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, GeneralVirus skrev:

 

Hvordan type vifter er det du har? Hva styrer du de med? Trenger noe slikt på de varmeste dagene her. Temperaturen går fort opp over 28 grader på det verste i stua her.

 

Dette sliter jeg også med, så er veldig interessert i hvordan du har løst dette @Moskus.

 

Du skal ha kudos for detaljert rapport om ditt eget system, veldig interessant lesestoff. Hadde satt pris på litt bilder av herlighetene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pågående prosjekt med å dokumentere oppsettet med bilder, og oppdatere førsteposten.

 

Viftene i ventilene er veldig, veldig low-tech. Det er firkant-ventiler, 14x14 cm, originalt fra 1968. Inni der er det plas til typiske 12V PC-ventiler på 12x12 cm. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har et pågående prosjekt med å dokumentere oppsettet med bilder, og oppdatere førsteposten.

 

Viftene i ventilene er veldig, veldig low-tech. Det er firkant-ventiler, 14x14 cm, originalt fra 1968. Inni der er det plas til typiske 12V PC-ventiler på 12x12 cm. ;)

 

Høres jo ut som en snedig løsning. Hjelper det noe på temperaturen? Du har altså bare satt inn en pc vifte i selve ventilkanalen? Bilde?

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjelper på temperaturen, men det tar litt tid. Og på skikkelig varme dager blir det jo ikke snakk om å gjøre det kaldt, men bare mindre brennhett.

 

Men det gir et friskt pust av luft inn i et eller varmt og klamt soverom, jentene på 5 og 3 er veldig fornøyd. :)

 

 

vifter.jpg

 

 

Ledningen er trukket fra vinduet (hvor den ligger skjult), men det var ikke noe naturlig sted å trekke den. Heldigvis er veggen hvitmalt og ledningen er hvit, så den er relativt usynlig. Når dette rommet en gang skal pusses opp (må plates om på sikt), så må det bare legges til trekkerør.

 

Viftene kunne gjerne vært kraftigere for å få inn enda mer luft. Men de må jo ikke støye for mye heller, det er tross alt et soverom...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye enklere enn som så: Det er kun en 12V trafo, med en av/på-modul.

Jeg har lurt på hastighetsjustering, det er jo i utgangspunktet bare å justere spenningen.

 

Det jeg savner mest er en automatisk måte å åpne/lukke selve ventilen, men det er verre... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arduino nano - 433 mhz receiver og servomotor (pluss noe stag her og der)? 

 

Eventuelt kan du bare modifisere ventilen med fjærer slik at når viften starter så åpner den, men når viften slutter så lukker den seg igjen (sånn som en ofte finner på kjøkkenventilatoren (men det er jo kjedelig :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hr Kotelett skrev:

arduino nano - 433 mhz receiver og servomotor (pluss noe stag her og der)? 

Joda, det er grei skuring, men det er "stag her og der" som er utfordringen. ;)

 

10 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Eventuelt kan du bare modifisere ventilen med fjærer slik at når viften starter så åpner den, men når viften slutter så lukker den seg igjen (sånn som en ofte finner på kjøkkenventilatoren (men det er jo kjedelig :P)

Ja, har tenkt tanken, men problemet er jo at det faktisk er noe som heter vind i denne delen av landet, og fjæren er sterk nok til å holde i mot hvis det blåser frisk bris. Ellers blir det kaldt vinterstid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.6.2016 klokken 8.49, Moskus skrev:

Ja, har tenkt tanken, men problemet er jo at det faktisk er noe som heter vind i denne delen av landet, og fjæren er sterk nok til å holde i mot hvis det blåser frisk bris. Ellers blir det kaldt vinterstid. ;)

Du har nå tenkt på alt Moskus :P slo ikke meg at ventilatoren selvfølgelig blokkerer for luft inn ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 5/31/2016 at 20:45, Moskus said:

Det er så mye enklere enn som så: Det er kun en 12V trafo, med en av/på-modul.

Jeg har lurt på hastighetsjustering, det er jo i utgangspunktet bare å justere spenningen.

 

Jeg tester ut viftene jeg kjøpte. De dytter ikke så verst, med strøm fra USB (5-12V step-up plug: http://www.ebay.com/itm/USB-DC-5V-to-DC-12V-Step-Up-Module-Converter-Cable-2-1x5-5mm-Male-Connector-Plug-/291593679272?hash=item43e45671a8)

 

Jeg skulle dog gjerne reguleert hastigheten. Jeg hadde noen slike liggende:

 

Manual-Dimmer-12V-Brightness-To-DC-Adapters-For-LED-Single-Color-Light-Strip

http://www.ebay.com/itm/Manual-Dimmer-12V-Brightness-To-DC-Adapters-For-LED-Single-Color-Light-Strip-/301414929140?var=&hash=item462dbad2f4

 

Dvs, PWM-regulator beregnet for 12V LED. De funker, men det tilkommer en hvinelyd i viften. Jeg søkte etter en voltregulator på ebay/ali, men fant ikke noe med en passende formfaktor.

 

Tips?

 

Kjell & co selger forøvrig 12V datavifter med PWM-regulator, men da forhåpentligvis uten sånn hvinelyd som jeg får...

 

(Lenkene er bare til lignende produkter, de jeg hadde liggende er gått ut.)

 

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men viftene hviner dersom de reguleres med PWM. Jeg lurte på om noen hadde tips til andre måter å justere hastigheten på. Jeg klarer ikke å finne noen spenningsregulator. (Muligens er det altså bare mine vifter som hviner siden jeg ser Kjell&co selger vifter med innebygd PWM: https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/datamaskinkomponenter/kjoling/vifter/kabinettvifte-med-pwm-120-mm-p61586)

 

Ellers har jeg veldig sans for fibaros PWM/RGBW-kontroller.

Endret av DiderikFrom
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, DiderikFrom skrev:

Ja, men viftene hviner dersom de reguleres med PWM. Jeg lurte på om noen hadde tips til andre måter å justere hastigheten på. Jeg klarer ikke å finne noen spenningsregulator. (Muligens er det altså bare mine vifter som hviner siden jeg ser Kjell&co selger vifter med innebygd PWM: https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/datamaskinkomponenter/kjoling/vifter/kabinettvifte-med-pwm-120-mm-p61586)

 

Ellers har jeg veldig sans for fibaros PWM/RGBW-kontroller.

anntar dere benytter dere av 4 wire modeller? http://www.pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

I såfall burde PWM på den 4. ledingen fungere uten at viftene hviner...

Endret av Lazarus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lazarus said:

anntar dere benytter dere av 4 wire modeller? http://www.pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

I såfall burde PWM på den 4. ledingen fungere uten at viftene hviner...

 

De jeg kjøpte var 2-wire. Tenkte ikke videre over det da jeg kjøpte..

 

45 minutes ago, Moskus said:

Jeg regulerer hastigheten med å skru ned spenningen på trafo'en... 1f913.png

Jeg har ingen slik trafo, men fant vel ut at det var det enkleste å skaffe seg noe slikt. Jeg fant en spenningsregulator til en billig penge på dx.com, men der måtte man frem med skrutrekker for å regulere spenningen -- altså ingen skruknott som jeg ville hatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser ut som et flott system det her!

Et par spørsmål:
1. Hvilke LED strips kjøper du (+ controller)?
2. Har kameraene nettilgang (altså de er mulige å åpne bortefra)? Hvilke tiltak har du i så fall gjort mot uvedkommenede / hackere som kan bryte seg inn?
3. Hvordan vet systemet at alle i huset er borte (eller f.eks minst en er hjemme?) Vet den hvem som er hjemme?
4. Bruker du noen normale veggbrytere/dimmere eller er alt på mobil? Hvordan holdes WAF høy her?

Endret av Jompa Tormann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.