Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

LUA "if temp < termostat" hjelp


jhenrikb

Anbefalte innlegg

hei!

Etter å ha lest en post om at blockly er grunnen til at minnet blir oppbrukt på raspberry pi3, har jeg skrevet om alle mine blocklier til LUA, bortsett fra 1.

Jeg klarer ikke definere. Prøver å få det slik som det er på bildet.

Tempsensoren er en multisensor med temperatur og luftfuktighet, så hvordan jeg skal kun hente temp aner jeg heller ikke.

 

Noen som vet?

 

Mvh

John Henrik

 

local termostatGang = 'Gang-Varme-Termostat'

commandArray = {}

if (devicechanged['Gang-Temp-Sensor'] < termostatGang) then
        commandArray['Gang-Varmekabler']='On'

end

return commandArray

 

 

 

 

 

tempthermostat.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne linken kan få deg på rett spor:

https://www.domoticz.com/wiki/Thermostat_control

 

Om jeg leser programmeringen din riktig så forteller du vel programmet at om noe på sensoren forandres så skal den trigge (kan være både temp eller hum).

Så du må vel fortelle den at det er temp den skal sammenligne med?

Endret av Dreuf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg inn en print kommando av verdien til termostaten. Da kan du kikke i loggen og se hvordan det ser ut.

 

Jeg tror det blir noe ala

 

commandArray = {}

print(devicechanged['Gang-Temp-Sensor'])

if (devicechanged['Gang-Temp-Sensor'] < termostatGang) then

 

 

Sjansen er vel stor for at du får både temperatur og fuktighet  her antageligvis skilt med semikolon. Hvis det er tilfelle så må du selv lage en liten kodesnutt for å hente ut kun de tallet du ønsker.

 

Gitt at temperatur kommer først og skilletegn er semikolon

 


local foundCharacterEnd=string.find((devicechanged['Gang-Temp-Sensor']), ";" ) -- går ut fra at ; er skilletegn 
local foundTemperature = string.sub(devicechanged['Gang-Temp-Sensor'], 1, foundCharacterEnd-1) -henter ut alt før semikolon
print(foundTemperature) -- slik at du kan se i loggen at konvertering er gått korrekt
if (foundTemperature  < termostatGang) then -- gjør sammenligning

 

NB: Ikke testet i Domoticz, men i Lua

 

Endret av Guahtdim
lua kode testet i lua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.