Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Holder på å tester litt med noen ESP8266 nodemcu, men er rimelig blank her. Har programmert en skisse selv i Arduino og lastet inn, og greier å lese pinne status inn i Homeseer via json. ESP8266 sender en json streng til Homeseer ved hver endring av input.

 

Nå ønsker jeg også å kjøre output fra Homeseer til ESP8266. Har ikke funnet noe oppskrift eller guide på hvordan dette skal gjøres. Er det meningen at ESP8266 skal spørre om status hele tiden mot Homeseer for å sjekke for endringer i status? Jeg ville tro det er mer effektivt at Homeseer sender oppdatering til ESP8266 når det er endring via ett event i Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Hva med Arduino-plugin? Den fikser vel alt dette?

Jeg har arduino plugin, og flere Node MCU i drift via denne, men det kan jo være kjekt å prøve/lære noe nytt av og til?

Grunnen til at jeg begynte med dette var at plugin kun kan bruke 9 av IOene til ESP8266, men jeg trenger noen til.

 

7 timer siden, xibriz skrev:

Da må 8266 kjøre en server som lytter på input. Web server er vel det enkleste.

Har du noen eksempler på dette, og hvilke biblioteker etc. som brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blodstrupmoen skrev:

Har du noen eksempler på dette, og hvilke biblioteker etc. som brukes?

 

Jeg har ikke prøvd noe selv, bare vet at hvis du skal sende informasjon fra ett system (HomeSeer) til ett annet (ESP8266) så må mottakersystemet kjøre en server som kan motta data. F.eks. en webserver for å motta JSON.

 

Jeg tror det er mye bra info her: https://www.letscontrolit.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Grunnen til at jeg begynte med dette var at plugin kun kan bruke 9 av IOene til ESP8266, men jeg trenger noen til.

Plugin'en har en API-modus. Da får du mer tilgang til hardwaren, men må kode mer selv. Likevel sparer du en del arbeid fordi kommunikasjonen med HS skjer via plugin'en. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

I know, men har fremdeles lyst å lære noe nytt. ;)

Ja, det er et poeng jeg kjøper.

 

Men dette utsagnet:

 

10 timer siden, Blodstrupmoen skrev:

Har ikke funnet noe oppskrift eller guide på hvordan dette skal gjøres.

... er et åpent spørsmål. Det finnes jo flere måter å gjøre dette på. Du kan f.eks.:

  1. Kjøre en webserver på NodeMCUen som HomeSeer leser data fra
  2. Bruke JSON til å sende data til HomeSeer
  3. Bruke MQTT (og en tilhørende broker).
  4. Sende tekstfiler (f.eks via FTP) som HomeSeer leser

... og det er helt sikkert enda flere muligheter.

 

Jeg hadde nok brukt metode 2 eller 3. Kanskje et påskudd til å lære litt mer om MQTT? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Bruke JSON til å sende data til HomeSeer

Planen var å bruke metode 2, siden jeg allerede gjør dette med inputs fra ESP8266, men det må jo være "2. Bruke JSON til å sende data til ESP8266" det du skriver gjør jeg allerede og det funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

Håpet å få det til uten å bruke en skytjeneste.

 

13 minutter siden, Moskus skrev:

Men du trenger ikke å poste en hel JSON string, men kan bruke enkle HTTP Get/Post:

https://nodemcu.readthedocs.io/en/master/en/modules/http/

Her har jeg nok en del kunnskapshull, men etter som jeg her forstår, er jo dette for å sende fra ESP8266 til ekstern part, og forespørre data. Jeg ønsker ett event/script i Homeseer som skal trigge en utgang på ESP8266.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blodstrupmoen skrev:

Jeg ønsker ett event/script i Homeseer som skal trigge en utgang på ESP8266.

Har du sett på web server/http server eksemplene i Arduino IDE? de har egne eksempler for ESP8266 hvis jeg ikke husker feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.