Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny bruker av smarthome.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har så smått begynt med litt hjemmeautomasjon. Fikk Philips hue billig gjennom jobb, så det er der det har startet. Har virkelig fått sansen for at det meste går automatisk med sekvenser og lyssensorer. Blir nok enda flere pærer på sikt.

 

Jeg har en del produkter fra Apple, og jeg ser ikke for meg å bruke så alt for mye tid på dette, så vil tro Apple HomeKit er noe som vil være greit for meg?

Det jeg ønsker å få til i første omgang er å styre dørlåsen min, og varmepumpa fra nett. 
Noen som vet hvordan jeg bør starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du er på et forum for entusiaster, og svarene blir jo selvfølgelig farget av det. ;)

HomeKit er... fint. For det det gjør. Men der er problemet: Det er ikke så mye det kan gjøre.
 

Eplehuset kjører nå en ganske stor kampanje på at "Det smarte hjem får du hos Eplehuset", og selv om jeg personlig kan le meg i hel av det utsagnet så vil det nok passe for noen. Men for de fleste her inne betyr begrepet "HomeKit" at de kan bruke Siri til å styre sitt smartere hjem enn det Eplehuset viser frem, noe som jo kan være praktisk. :) 

 

Se her og bedøm selv:

https://smartehjem.eplehuset.no/i-hjemmet

 

 

 

Hovedgrunnen til at Apple, Google, Microsoft og Amazon ikke er større på hjemmeautomasjon pr. dags dato er sannsynligvis (etter mine vurderinger) fordi det ikke er mulig å gjøre det smart nok til at det oppleves som skikkelig smart samtidig som det er så enkelt at "alle" kan gjøre det.

 

På den annen side så er det mulig å få til mye smart med bare bittelitt egeninnsats nå. Tidligere var dette jo et livsprosjekt. Nå kan man sette opp HomeSeer, Domoticz, Home Assistant, OpenHAB eller noe tilsvarende på en Raspberry Pi, og med noen kjappe regler, så har man et mye smartere hus enn man trodde man kunne få. Hvis det derimot ikke er tiltalende, kan man i det minste få et semi-smart og "fjernstyrt" hus ved å ringe f.eks. FutureHome eller Home Control.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 


Har sett såvidt på HomeSeer som det virker som brorparten her inne har valgt.

Det blir vel til at jeg dropper HomeKit siden jeg ser den ikke vil funke med varmepumpen jeg har eller idlock som jeg har sett på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.