Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med GET Fiber og Huawei HG8245?


tjwesterby

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har i det siste knotet mye med OH2 og Raspberry Pi, men merker at mitt trådløse nett skaper mer og mer problemer med dette oppsettet, siden jeg opplever det å koble seg til OH installasjonen trådløst fra mobil og tablet er max ustabilt/fungerer ikke. Kablet er det null problemer. Så her kommer litt om oppsettet:

GET Fiber inn i rekkehus. Router (/modem?), Huawei HG8245, står inne på loftet i 3dje etasje. Router er kablet i en switch som forgrener signaler ut til veggkontakter i så og si alle rom. 

Vet at flere beboere har klaget på kvalitet på trådløst nett i rekka der jeg bor, og løsningen var fra GET sin side å sende ut en ny trådløs "forsterker". I dag er det relativt dårlig dekning i 1. etasje og helt greit i 2. Jeg er noe usikker på om denne forsterkeren / repeateren vil løse problemet, men er jo verdt ett forsøk da den akkurat har kommet i hus. 

Har noen erfaringer med dette oppsettet, evt forslag til hvordan det kan forbedres? Tenker at man alternativt kunne satt routeren i en bridge modus og bare koblet ett AP til en av nettverkskontaktene mer sentralt i huset for eksempel. 

TJ

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tjwesterby skrev:

Har noen erfaringer med dette oppsettet, evt forslag til hvordan det kan forbedres? Tenker at man alternativt kunne satt routeren i en bridge modus og bare koblet ett AP til en av nettverkskontaktene mer sentralt i huset for eksempel. 

 

DET tror jeg er den beste løsningen. Routere fra ISP er gjerne ikke "top notch". Jeg har akkurat byttet fra Asus AC68U til en Mikrotik hAp ac. Kjempefornøyd! :) Litt komplisert konfig, men man får til det meste. Dekker uten problem mine 2 etasjer (står sentralt i 1. Etg). Mener noen her med samme router dekket 3 etasjer uten problem med den. :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tjwesterby said:

(...) Tenker at man alternativt kunne satt routeren i en bridge modus og bare koblet ett AP til en av nettverkskontaktene mer sentralt i huset for eksempel. 

TJ

 

Tenkte å synse litt her, har samme boksen selv fra Huawei (Get fiber), og som router er den utrolig stabil!

På de 2.5 år jeg har hatt den, har jeg aldri trengt å restarte den. (Men den har fått to-tre restarter når jeg har tukla med nettverksskap osv)

Trådløs kapasitet er også helt OK, men har satt opp et ekstra AP for å dekke hele huset. (to etasjer, Huawei står i murkjeller)

 

Du trenger ikke å sette den i bridge-modus for å koble et rent AP til en av de andre nettverkskontaktene. Det er bare å plugge i, så deler Huawei-boksen ut IP. Du kan evt bare disable trådløst på Huawei boksen hvis du ikke vil ha to/tre trådløse nettverk i huset.

 

Det er også mange som ikke vet at selve Get-boksen som man kobler via LAN til TVen også har et innebygget AP på 5GHz. Passord og SSID står på undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Norseman Interessant! Iom at den har vært der fra forrige eier, så tenkte jeg å ta en reset til fabrikkinnstillinger og koble på den trådløse extenderen. Har kun byttet SSID og passord etter at vi overtok huset, så det er nok greit å gjøre.


Er generelt på wifi jeg sliter, og selve router biten er veldig stabil. Vil helst ha minst mulige nettverk kjørende, men tester dette først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen funnet noe VPN-funksjonalitet på Huawei-routeren?

Jeg bruker forresten Wi-Fi på Getbox2-burken, og er ikke så imponert over dekning og stabilitet. Prøvde meg frem med OpenWRT på en eldre router jeg har liggende og innså fort hvor lite peiling jeg har på dette. Ble mye uro i heimen, ja [emoji27]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.