Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

USB overgang for innfelte MS6


Riiser

Anbefalte innlegg

 

2 hours ago, Kensko said:

Flott tiltak! Jeg har ikke bestilt, men hvis du har noen til overs, tar jeg gjerne 5 stk med kontakt og klemme. Du kan jo ha meg på reservelista dersom du har noen til overs.

Jeg bestiller ikke kontakter før 1.mai så bare å si ifra frem til det!  Korta har jeg fått alt, men de har jeg endel av så ingen fare for å gå tom med det første ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Riiser said:

 

Jeg bestiller ikke kontakter før 1.mai så bare å si ifra frem til det!  Korta har jeg fått alt, men de har jeg endel av så ingen fare for å gå tom med det første ;-)

Da bestiller jeg 5 av alt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Hilmar said:

Hvor langt kan man i praksis trekke 5v med "riktige ledninger"?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 

Vel. Det kommer vel mer ann på hvor høyt strømtrekket blir. U=R*I gjelder for kabler også. Hvis kabelen er så lang at den er 1ohm og det går en ampere i kabelen vil du miste en volt i enden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ChristerVoreland said:

Jeg vil gjerne melde interesse for 10 kort med rekkeklemme+usb 1f642.png

 

Det er supert!

Men jeg håper endel av dere vil lodde sjøl? Jeg avtaler dette med hver enkelt før jeg sender ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Riiser said:

 

Det er supert!

Men jeg håper endel av dere vil lodde sjøl1f602.png Jeg avtaler dette med hver enkelt før jeg sender ut!

Jeg lodder gjerne sjøl. Kan tenke meg det ikke er noe stas å lodde 100 brett :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ting pakka og fordelt, skal sende dem så snart jeg svinger innom posten!

 

Har kobla opp en litt mer realistisk test idag med korta og MS6. 

 

PSU -> usb kort ->40-50m downlight kabel på trommel -> 8x kort og 6x aktive Aeotec MS6.

 

Da målte jeg spenningsfall på 250-300mV i enden.  Alle nodene rapporterte hvert 60 sekund uten problemer.

 

Tror jeg målte en total motstand på sløyfa på 1.5 ohm, så da må det totale strømtrekket ha vært ca 166mA

 

Jeg kobla også inn en MS6 på usb kort rett etter psu, da falt spenningen kun med 1mV.

 

Man skal sette opp ganske mange MS6 før man vil få problemer med spenningen med dette oppsettet, men det er vel uegna for å legge opp et eget nett for lading av telefoner(høy  strøm) ?

 

Ikke misforstå testen som at maks antall MS6 er 6 stk. Spenningsfall kommer ann på strøm og motstand i kabel(lengde). :)

 

Ohms lov gjelder oss alle!

 

 

 

IMG_20170506_201900.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Fermate said:

Ups, så denne posten først nå.

Burde ha vært på Powerbuy ?

 

Det kan hende den hadde passa bedre der, nå er det uansett litt seint desverre ;)

 

Alle pakkene er nå sendt, og de som har bestilt bør ha fått en PM :)

 

Jeg har fortsatt flere tomme kort hvis noen ønsker det! må da bare bestille komponenter selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har cat6 kabler til alle takpunkt hvor det skal felles inn MS6. Er det noe i veien for å bruke en felles inverter på 5v ( https://www.simplypowersupply.com/DIN-Rail-Power-Supply/5Vdc-Output/default.aspx) via cat6 kabler ut til hver MS6?

 

Og f.eks  lodde på https://www.ebay.com/itm/5-10-lot-Micro-USB-5-Pin-Male-Connector-Port-Solder-Plug-Plastic-Cover-for-DIY/172381044755?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=471208091750&_trksid=p2057872.m2749.l2649 

 

Endret av RoRy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/2/2017 den 23.48, Hilmar skrev:
På 12/2/2017 den 11.04, Moskus skrev:
Nei, det er en konverter.

Joda, men den tar jo opptil 5v inn og avgir det samme over USB?

Jo, men da må man ha en eller annen elektronisk krets som gjør (veldig lite, riktignok) og kan/vil feile. Den originale bare er en kobling. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/2/2017 at 19:30, RoRy said:

Jeg har cat6 kabler til alle takpunkt hvor det skal felles inn MS6. Er det noe i veien for å bruke en felles inverter på 5v ( https://www.simplypowersupply.com/DIN-Rail-Power-Supply/5Vdc-Output/default.aspx) via cat6 kabler ut til hver MS6?

 

Og f.eks  lodde på https://www.ebay.com/itm/5-10-lot-Micro-USB-5-Pin-Male-Connector-Port-Solder-Plug-Plastic-Cover-for-DIY/172381044755?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=471208091750&_trksid=p2057872.m2749.l2649 

 

 

Det skulle vel fungere fint det, ledning er ledning. :) Eneste er at de er litt tynne, så du bør kanskje bruke alle 8 fordelt på jord og + så det ikke blir for mye spenningsfall? MS6 trekker vel ikke rare strømmen da.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da må man ha en eller annen elektronisk krets som gjør (veldig lite, riktignok) og kan/vil feile. Den originale bare er en kobling. [emoji4] 
Ja, jeg skjønner hvorfor Riiser lagde denne selv, for overraskende nok finner jeg ikke noe tilsvarende på kinasjappene. Denne omformeren var det nærmeste jeg kom [emoji5]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.