Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lover og forskrifter for sjølmekkere.


MbenzNo

Anbefalte innlegg

Hei!

Som ALLE vet så kan Ikke-faglærte kun utføre "mindre arbeider" på elektriske anlegg og elektrisk utstyr som ikke er veggfast.

Kan de av dere som er faglærte henvise til LOV hvor dette er beskrevet. Ser at mye av dette er regulert i diverse FORSKRIFTER, og at disse forskriftene i stor grad er innrettet mot næringsvirksomhet.

Finnes det eksempler på at privatpersoner faktisk er blitt straffet for å arbeide på elektrisk anlegg i eget hus?

Hva er strafferamme?

Dette er ikke en oppfordring til ikke-faglærte til å mekke sjøl, men det virker som om det er mye sysning om temaet, og det hadde vært kjekt med litt harde facts!

 

St1-R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MbenzNo skrev:

Kan de av dere som er faglærte henvise til LOV hvor dette er beskrevet. Ser at mye av dette er regulert i diverse FORSKRIFTER, og at disse forskriftene i stor grad er innrettet mot næringsvirksomhet.

Jeg er ikke elektriker, men er byggingeniør, så jeg uttaler meg på generelt grunnlag: I byggeindustrien går lov og forskrifter (og standarder) hånd i hånd. Grunnen til det er at det er lettere å endre en forskrift eller revidere en standard enn det er å endre en lov.

 

Det jeg kan mest om er akustikk (og derunder lydisolasjon). Det står ingenting annet i loven enn at "det skal være gode lydforhold" (sånn omtrent), men om du er proff eller hjemmesnekker så blir du fremdeles dømt hvis du bygger en konstruksjon som har dårligere lydisolasjon enn det som står i standarden NS 8175.

 

Jeg kan ikke vise til noen dommer om privatpersoner som blir dømt, men hvis du gjør en dårlig jobb og noen kan vise det etter at huset brant ned med kone og barn, så tror jeg at du har problemer. Og får nok en ganske avkortet utbetaling fra forsikringsselskapet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Elektrikern said:

Hei MbenzNo 

 

Forskriften som regulerer dette er: FEL https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060

 

Og ja, det er folk som har blitt straffet for dette...

https://www.ba.no/bolig-og-eiendom/nyheter/drommehuset-ble-mareritt/s/5-8-57214

 

 

 

Tja... Vedkommende er ikke blitt straffet fordi han har gjort arbeid selv, men for uriktig å ha oppgitt at arbeidet var utført av autorisert installatør, samt for å ha forfalsket dokumentasjon på dette. Tviler på at han hadde blitt dømt dersom han i salgsoppgaven hadde oppgitt at arbeidet var utført av ufaglærte. Vedkommende er med andre ord ikke dømt for å ha utført arbeide på det elektriske anlegget som ufaglært, men er dømt for ikke å ha opplyst om dette ved salg av bolig.

 

St1-R.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 4.4.2017 klokken 9.14, MbenzNo skrev:

 

Tja... Vedkommende er ikke blitt straffet fordi han har gjort arbeid selv, men for uriktig å ha oppgitt at arbeidet var utført av autorisert installatør, samt for å ha forfalsket dokumentasjon på dette. Tviler på at han hadde blitt dømt dersom han i salgsoppgaven hadde oppgitt at arbeidet var utført av ufaglærte. Vedkommende er med andre ord ikke dømt for å ha utført arbeide på det elektriske anlegget som ufaglært, men er dømt for ikke å ha opplyst om dette ved salg av bolig.

 

St1-R.

 

Jeg ville heller ikke definert dette som "straff", men mer en smekk på lanken. De ble dømt til å tilbakebetale totalt 1.134.000 kr av et oppgjør på 1.800.000 over prisantydning. Da sitter du jo igjen med noen hundretusener ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.