Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Melding fra DSB - Fibaro Dimmer FGD-211


Bronson

Anbefalte innlegg

Tenkte det var kjekt for andre å se dette også:

 

https://www.farligeprodukter.no/produkt/produkt/8613

 

"Dette produktet har etter tester utført av myndighetene i Sverige for liten isolasjonsavstand mellom spenningsførende deler. Dette vil øke risikoen for lysbuedannelse med påfølgende mulig branntilløp. Det anmodes om å returnere dette produktet til utsalgssted."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bronson skrev:

Det anmodes om å returnere dette produktet til utsalgssted.

Ja, det er lett å si som er laget for å være fast montert inne i en el-boks...

 

Med mindre de utvider dette til å omfatte et salgsforbud, tror jeg vi kan slappe av så lenge det er forsvarlig montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) har publisert følgende advarsel for Fibaro Dimmer og Fibaro Switch.

 

DSB - Farlige produkter

 

"Dette produktet har etter tester utført av myndighetene i Sverige for liten isolasjonsavstand mellom spenningsførende deler. Dette vil øke risikoen for lysbuedannelse med påfølgende mulig branntilløp. Det anmodes om å returnere dette produktet til utsalgssted."

 

Dette medfører at produktene har en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og kan kreves erstattet med nye versjoner som tilfredsstiller gjeldende sikkerhetskrav. Man kan også kreve erstatning for utgifter til elektriker.

Endret av Ulfgeir
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest på dette eller vet alvorheten rundt dette. Men dersom det viser seg at det stemmer så fortjener det kanskje en post på forsiden, slik at folk er klar over dette. Fibaro er ikke akkurat lite brukt blandt oss hjemmeautomatikere :D

Endret av Merko
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ulfgeir skrev:

Dette medfører at produktene har en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og kan kreves erstattet med nye versjoner som tilfredsstiller gjeldende sikkerhetskrav. Man kan også kreve erstatning for utgifter til elektriker.

 

Vil ikke tro det, siden DSB sier:

Tiltak: Frivillig tiltak fra omsetningsledd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎04‎.‎04‎.‎2017 klokken 9.25, Moskus skrev:

Ja, det er lett å si som er laget for å være fast montert inne i en el-boks...

 

Med mindre de utvider dette til å omfatte et salgsforbud, tror jeg vi kan slappe av så lenge det er forsvarlig montert.

 

Produktene er definert som farlige og har økt sjanse for branntiløp. Da BØR man benytte seg av muligheten som ligger i lovverket til å få erstattet produktene.

 

Forbrukerkjøpsloven § 33.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

Forbrukerkjøpsloven er helt klar på at man kan få erstatning for sine utgifter til elektriker, så jeg ville ikke la sjansen gå fra meg til å få byttet disse bryterne til nye versjoner!

 

 

Endret av Ulfgeir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

l

6 timer siden, Merko skrev:

Nå har jeg ikke lest på dette eller vet alvorheten rundt dette. Men dersom det viser seg at det stemmer så fortjener det kanskje en post på forsiden, slik at folk er klar over dette. Fibaro er ikke akkurat lite brukt blandt oss hjemmeautomatikere :D

 

Enig! Dette er en forholdsvis stor sak, som fortjener oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Steinis skrev:

Nå gjelder vel dette bare for den første generasjon fibaro innbygningspolduler, altså de som har grønne koblingsklemmer og er "flate"? 

 

Dette gjelder første generasjon FGD-211 og FGS-211. De nye har vel andre betegnelser?

Endret av Ulfgeir
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på denne saken. 

"Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud för två olika produkter från tillverkaren Fibaro. Den ena är en dimmer och den andra är en strömställare". 

Kilde
 
Legg merke til dato:
Publicerad: 2014-10-31
Senast uppdaterad: 2014-11-09
 
Så tre år etter på oppdages det av DSB? 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Johs. skrev:

Så tre år etter på oppdages det av DSB? 

 

Ganske utrolig, ja. Og alt for sent til å ilegge noe salgsforbud som svenskene, siden produktet for lengst er erstattet av ny versjon.

 

Man kan nesten mistenkte noen i DSB for å ha for nære forbindelser til bransjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Vil ikke tro det, siden DSB sier:

Tiltak: Frivillig tiltak fra omsetningsledd

 

Jeg har tatt saken opp med advokat, og loven er tindrende klar på området.

 

Om tiltaket er frivillig eller ikke er uten betydning.

 

Produktet tilfredsstiller ikke gjeldende sikkerhetskrav, og det utgjør en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Helt sikkert!

Endret av Ulfgeir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ulfgeir skrev:

 

Jeg har tatt saken opp med advokat, og loven er tindrende klar på området.

 

Om tiltaket er frivillig eller ikke er uten betydning.

 

Produktet tilfredsstiller ikke gjeldende sikkerhetskrav, og det utgjør en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Helt sikkert!

 

Høres rart ut. DSB har ikke lagt ned salgsforbud eller pålegg om tilbakekalling. Rart at man skal kunne selge et produkt som kunden kan reklamere på i samme sekund. 

 

Og hva er da forskjellen på de forskjellige tiltakene DSB listet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Høres rart ut. DSB har ikke lagt ned salgsforbud eller pålegg om tilbakekalling. Rart at man skal kunne selge et produkt som kunden kan reklamere på i samme sekund. 

 

Og hva er da forskjellen på de forskjellige tiltakene DSB listet opp?

 

På hvilken måte mener du dette er rart? Du skjønner at salgsforbud eller pålegg om tilbakekalling ikke er nødvendig for at varen skal ha en mangel etter forbrukerkjøpsloven?

 

De omtalte produktene er ikke i handelen i dag. De er blitt erstattet med nye versjoner, Fibaro Dimmer 2 (FGD-212) og Fibaro Switch (FGS-213). Disse tilfredsstiller sikkerhetskravene, og derfor kan man ikke "reklamere i samme sekund" som du sier.  Forskjellen på et frivillig og tvungen tiltak gir seg vel selv.

 

Jeg oppfordrer alle som har Fibaro Dimmer FGD-211 eller switch FGS-211 til å kontakte sin forhandler for ombytte til Fibaro Dimmer 2. Det bør gå helt smertefritt (ellers har de en tapt sak om den fremmes for Forbrukerklageutvalget)...

 

Endret av Ulfgeir
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Ulfgeir skrev:

 

På hvilken måte mener du dette er rart? Du skjønner at salgsforbud eller pålegg om tilbakekalling ikke er nødvendig for at varen skal ha en mangel etter forbrukerkjøpsloven?

 

De omtalte produktene er ikke i handelen i dag. De erstattet med nye versjoner, som tilfredsstiller sikkerhetskravene, og derfor kan man ikke "reklamere i samme sekund" som du sier.  Forskjellen på et frivillig og tvungen tiltak gir seg vel selv.

 

Jeg oppfordrer alle som har Fibaro Dimmer FGD-211 til å kontakte sin forhandler for ombytte til Fibaro Dimmer 2. Det bør gå helt smertefritt (ellers har de en tapt sak om den fremmes for Forbrukerklageutvalget)...

 

 

 

Så en butikk står helt fritt til å selge et produkt som butikken VET har en mangel som kjøperen kan reklamere på?

 

At produktet er utgått har jo ikke noe å si - hvis den lokale Jernia finner en eske slike innerst på lageret, så kan de selge dem nå. 

 

Så forskjellen på frivillig og tvungen er at ved frivillig kan butikken velge å frivillig pådra seg reklamasjonssaker, mens ved tvungen så får de ikke lov til det? Hva er da hensikten med frivillige pålegg? Ingen vil jo pådra seg reklamasjonssaker fra kundene frivillig...?

 

Jeg har spurt DSB om hva tiltaket betyr i praksis, venter på svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Så en butikk står helt fritt til å selge et produkt som butikken VET har en mangel som kjøperen kan reklamere på?

 

At produktet er utgått har jo ikke noe å si - hvis den lokale Jernia finner en eske slike innerst på lageret, så kan de selge dem nå. 

 

Så forskjellen på frivillig og tvungen er at ved frivillig kan butikken velge å frivillig pådra seg reklamasjonssaker, mens ved tvungen så får de ikke lov til det? Hva er da hensikten med frivillige pålegg? Ingen vil jo pådra seg reklamasjonssaker fra kundene frivillig...?

 

Jeg har spurt DSB om hva tiltaket betyr i praksis, venter på svar. 

 

Dette blir jo en veldig teoretisk problemstilling. Det finnes nok svært få av disse liggende på lager. De er erstattet med nye versjoner, som nevnt.

 

Produktene er ikke ansett som så farlige at de må trekkes tilbake fra markedet, og derfor har vel DSB heller ikke sett behovet for å ilegge salgsforbud mot en vare som er gått ut av produksjon. I Sverige ble det imidlertid ilagt salgsforbud, fordi produktene da fortsatt var i salg.

 

Uansett - når en vare ikke tilfredsstiller sikkerhetskravene har den en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Om dette er det ingen tvil.

 

Et frivillig tiltak er akseptert av omsetningsleddet etter henvendelse fra DSB. Mens et tvunget ikke er akseptert og derfor påtvunget. Så enkelt.

 

Om tiltaket er frivillig eller tvungen er uvesentlig i forhold til reklamasjonsansvaret.

 

Endret av Ulfgeir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulfgeir skrev:

Et frivillig tiltak er akseptert av omsetningsleddet etter henvendelse fra DSB. Mens er tvunget er ikke akseptert og derfor påtvunget. Så enkelt.

 

Aha, hvis det er det det betyr, så blir jo saken en annen. :) Så DSB spør om de er enige i at produktet er farlig, hvis de er enig så slutter de å selge det frivillig, mens hvis de ikke er enig, så vil DSB nekte dem å selge det? Virker veldig byråkratisk, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ZoRaC skrev:

 

Aha, hvis det er det det betyr, så blir jo saken en annen. :) Så DSB spør om de er enige i at produktet er farlig, hvis de er enig så slutter de å selge det frivillig, mens hvis de ikke er enig, så vil DSB nekte dem å selge det? Virker veldig byråkratisk, men...

 

Ja, dette mener jeg bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.