Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjelpe en nybegynner?


olanordmann

Spørsmål

Hei.

 

Har nettopp kjøpt meg et gammelt hus med liten eller ingen mulighet for re-kabling og "ekte" automasjon av huset.

 

Har nettopp flyttet inn og hoppet på Ikea sin løsning (Trådfri) for styring av lys i stue, soverrom osv. Har testet alle pakkene fra Ikea, inklusive HUB.

I tillegg trengte jeg nye panelovner og kjøpte en del av Mill sine med støtte for WiFi.

 

Jeg har også flere års erfaring fra EasyAccess fingeravtrykk lås til hoveddør, i tillegg til Ring (www.ring.com) som video-ringeklokke fra tidligere hus.

 

Det som jeg ønsker er en HUB og App (iPhone) som kan styre alt samlet.

 

Ønsker:

Lys: Ikea sin Trådfri løsning.

Stikkkontakter: En eller annet Plug løsning... Forslag?

Varme: Mill panelovner + evt. noe til å erstatte varmekablerstyring (har i dag vanlig "bryter" på vegg med temperaturmåler).

Dørlås: EasyAccess (med bluetooth?), men er åpen for forslag. Liker tanken å fortsette med fingeravtrykk. Da slipper man å tenke på mobil, brikke, nøkkel osv.

Video-ringeklokke: Erfaring fra Ring, men åpen for andre forslag.

Videoovervåking: Sett på løsning fra Netgear Arlo. Ser OK ut. Åpen for forslag.

 

 

Spørsmålet er egentlig: Er det mulig å styre noe slikt fra en (1) HUB/App? 

 

Trenger egentlig ikke noe mer styring enn dette (eller?), så det viktigste er at jeg ikke trenger masse installasjonshjelp fra elektrikker (dyrt!).

 

Noen som kan hjelpe en nybegynner her? (Og ja, jeg vet at det finnes mange (!) bedre løsninger, men hadde vært kjekt å kunne holde et normalt budsjett...)

 

-Ola-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei og velkommen til forumet! :)

 

2 timer siden, olanordmann skrev:

Har nettopp kjøpt meg et gammelt hus med liten eller ingen mulighet for re-kabling og "ekte" automasjon av huset.

Det går bra. Du får kjøpt utstyr med bl..a. Z-wave, og det er ekte nok. ;) 

 

2 timer siden, olanordmann skrev:

Er det mulig å styre noe slikt fra en (1) HUB/App?

Hvis du skal kjøpe NÅ og Ikea Trådfri er et ufravikelig krav, så er SmartThings eneste alternativ, men selv om den også har bred støtte, så har den ikke alt.

Mill sin API vet jeg ikke så mye om, eller om den eksisterer i det hele tatt.

 

 

Kort fortalt, med den listen du har tror jeg ikke du får alt i én app. Men du kommer nærmere. :)

Se hvilke muligheter du har med utstyret du har valgt, og f.eks. IFTTT.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om 5 dager kommer det støtte for Trådfri i Home Assistant. Den har også støtte for Ring. EasyAccess blir det kanskje verre med.
Personlig ville jeg nok kjøpt meg en Zwave dørlåser, eller laget noe selv med elektrisk sluttstykke.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.