Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Somfy


Anbefalte innlegg

Skal gjøre innkjøp av 4 screens og en markise og har da mulighet til å velge Somfy motor for KNX eller to varianter av trådløs, RTS eller io-homecontrol. Selgeren nevnte at den ene kun var enveis (RTS?) og den andre var toveis (IO). Vet ikke noe om radiofrekvenser men er det da slik at RTS kanskje er 433MHz og io er Z-wave?

 

Selgeren nevnte også noen styringsenheter som Connecoon io (appstyring) og TaHoma

 

Har pr. nå ikke noe hjemmeautomasjonssystem, men er i planleggingsfasen og akkurat nå heller det mot HomeSeer.

 

Så hva bør jeg velge for at mine kommende screens/markise skal være "klare" for å styres med f.eks. HomeSeer?

 

Antar at produktene TaHoma og Connecoon io er overflødige dersom jeg egen konotrollsentral slik som f.eks. HomeSeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somfy IO bruker io-homecontrol som såvidt jeg har klart å finne ut er proprietær og ikke lar seg integrere med HomeSeer..

 

Tahoma boksen som man får med somfy io skal det visstnok finnes en z-wave usb stick til, men jeg fant ikke noe info om den da jeg lette for en tid tilbake..

Endret av autoKass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undersøkte også Tahoma, men z-wave støtten der er kun for å styre andre z-wave dingser. Alle vil jo være Smarthus-hub nå for tida. Jeg gikk for den enkle motoren for trykk-knapper på vegg og skal koble den til Fibaro sin roller shutter modul. Tror det er den enkleste og beste løsningen, men har ikke fått testa enda :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KnutM skrev:

Jeg gikk for den enkle motoren for trykk-knapper på vegg og skal koble den til Fibaro sin roller shutter modul. Tror det er den enkleste og beste løsningen, men har ikke fått testa enda :)

Tror jeg godt kan være det beste alternativet hvis man vil ha to-veis kommunikasjon, ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med IO motor og Tahoma, er at du får åpne screens med høy presisjon, med eksakt posisjon. Så har Tahoma bra funksjonalitet, og ikke minst, ingen problemer med det i 6 år. Bare så dumt de ikke har noen API for IO/Tahoma. Da hadde jeg lagt styring fra Homeseer :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner bestemt den usb-sticken ikkje støttar nye motorar og gjekk ut av produksjon då Somfy lanserte Z-Wave til RTS-modulen sin https://www.somfysystems.com/products/1811265/zwave-to-rts-interface-
Då eg handla screens for litt sida tenkte eg denne modulen var løysinga. Eg droppa den då eg fant ut at den ikkje gav tovegs informasjon (ja, det er heilt sant, sender berre eit signal). Enda opp med RTS og ikkje enkel motor og Fibaro/Qubino. Grunnen til dette var at andre har slitt med å samkjøre screens (les: synkronisert hastighet) og fordi det for min del også var eit poeng å kunne bruke fjernkotroll og trådlaus veggbryter i tillegg til styring via Homeseer (RFXtrx433E). Om du vel den enklaste motoren må du også ha fire ledarar (L, N, jord + styring). Eg fekk info om at RTS-motoren var kjappere og meir presis, informasjon eg ikkje har fått verfisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for alle informative svar så langt. Synd det ikke finnes noe toveis system som ikke Er proprietære da. Hvis det ikke er noen ulemper tror jeg at jeg går for RTS slik jeg ser det nå. Enklere kabling, og har hvis dette mer det Asterix skriver at de er mer synkronisert i hastighet så er jo det en bonus.

Sent fra min SGP712 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kabling så la jeg bare fibaro roller shutter bak stikkontakt på gulvet ved hver screen. Vil tro kalibreringen av den vil gi deg bedre presisjon enn rts da du kan sende den eksakte posisjoner, noe rfxtrx433e ikke kan. Usikker på om den støtter "My" preset også, noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg har også samme problemet med å velge RTS eller IO

Det ser ut som det er kommet noe nytt som heter Somfy connect UAI (Ip basert)
https://www.somfysystems.com/products/1870272/somfy-connect-uai-plus

 

Som skal fungere med:

https://www.somfysystems.com/somfy-synergy-api

 

Men usikker på hva dette er?

Noen som har vært borti dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

Snakket med produktsjefen i Somfy, og han kunne fortelle at Somfy kommer med åpent API i April, og det var ingenting som tydet på forsinkelser.

Mulig man må fortsatt ha Tahoma hub, men jeg går likevel for IO :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er i samme båt ang valg av styring til zipscreens med somfy motorer. Bruker smartthings akkurat nå, men vil ikke låse meg til noe system. Hadde egentlig bestemt med for fibaro roller shutter, men ser det har kommet litt ifttt og api til tahoma og connexon så kanskje det er et bra alternativ å bruke io eller RTS motorer?

Endret av TBall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann med RTS med Domoticz integrasjon mot ST men det blir litt knotete. 

Om jeg skal bruke IO eller RTS med ifttt så må jeg bruke somfy sin tahoma og den er dyr. 

Kanskje like greit med Fibaro roller shutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 07/03/2018 at 21:40, Frankis78 said:

Produktsjefen streifet så vidt innom spørsmålet ved å si at man måtte ha Tahoma Hub, fordi API’et lå i den, så da skulle en tru at det var lokalt.

Men mulig andre kan svare på det.

Skal prøve å få mer info:)

Fant du ut av dette, @Frankis78?

 

Noen andre som kan dele sine erfaringer/anbefalinger siden sist dette temaet var oppe i mars 2018? :)

 

Vi skal bestille en markise, og selger anbefalte på det sterkeste å velge en motor som automatisk kalibrerer/strammer markisen ved bruk. Dette mente han ikke ville fungere sammen med Fibaro Roller Shutter. Han kunne selvsagt selge meg en vanlig 230V motor som jeg kunne styre vha Roller shutteren, men da måtte jeg selv stå for kalibreringen ved behov.

 

Er det noen som bruker disse løsningene og kan dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 11.4.2019 den 9.29, Frankis78 skrev:

Man må ha Tahoma hub for å bruke apiet.

Jeg endte opp med å bruke Node-red med MQTT som homeseer henter inn.

Det fungerer nokså bra.


Motorene mine er av Sunea IO og jeg ville nok anbefalt disse, eller andre IO

APIet er ikke lokalt, btw.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.