Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fjernstyre bassenglys med TellStick via 433 mhz


perudo

Spørsmål

Hei!

 

Jeg er veldig ny i automasjon-verdenen. Jeg har teknisk bakgrunn og er utvikler, men jeg har drevet veldig lite med hardware. Har lekt meg litt med en arduino, men det stopper der.

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en TellStick ZNet Lite v2, som støtter både Z-Wave og 433 mhz.

 

Det er mye greier jeg vil fjernstyre på sikt (bl.a. en Hörmann garasjeport som visstnok styres via 868 mhz), men i starten vil jeg gjerne få på plass lys inne i huset (med f.eks. Tellstick, IFTTT og Hue) og lysene ute i bassenget vårt.

 

Jeg har en trafo ute som kan ta imot 433mhz signaler fra en liten fjernkontroll for å skru lysene i bassenget av og på, og endre farge. Spørsmålet mitt er da om jeg kan få en TellStick til å "lære" seg signalet som fjernkontrollen sender ut, og styre den fra TellStick istedet? Jeg vet at modulen som styrer trafoen kan lære seg nye signaler, ved å trykke på en knapp, sånn i tilfelle man mister fjernkontrollen og må kjøpe ny.

 

Jeg har vedlagt bilder fra fjernkontrollen og modulen ute i boksen.

 

 

20170406_133440.jpg

20170406_131610.jpg

20170406_131623.jpg

20170406_130222.jpg

20170406_130233.jpg

Endret av perudo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, og velkommen til forumet! :)

 

1 time siden, perudo skrev:

Spørsmålet mitt er da om jeg kan få en TellStick til å "lære" seg signalet som fjernkontrollen sender ut, og styre den fra TellStick istedet?

Du, det er et veldig godt spørsmål, og svaret er dessverre: Det vet vi ikke, det kan være men det er ingen garantier. Sannsynligvis ikke. :( 

 

433 MHz er et åpent frekvensbånd. Alle kan i prinsippet lage utstyr som bruker det frekvensbåndet, men det betyr ikke at alt som bruker 433 Mhz-båndet snakker sammen. De har forskjellige protokoller.

 

 

Har man teknisk kunnskap nok, så lar det seg jo gjøre å dekode et slikt signal og så replikere det med en sender, men det er ikke for alle. Absolutt ikke for meg, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar! :-)

 

Jeg fant denne: https://www.alibaba.com/product-detail/500-meters-YK500-4GX-smart-home_1592463571.html

 

Denne er kliss lik kontrolleren jeg har. Utdrag av info om den:

 

Model: YK500-4GX
Product Name: five hundred meters four-button remote control
Operating voltage: DC12V/23A
Operating frequency: 315,433.92 MHz (other frequencies can be customized)
Standby current: 0mA
Operating Current: 27mA
Encoding: fixed code (PT2260 chip)
                    Learning code (eV1527/PT2240B)
                    Rolling code (HCS301)
Transmission distance:> 500m (open to receiving sensitivity at-103dBm above board distance)
Output Power: 13dBm (20mW)
Transfer Rate: <10Kbps
Modulation: OOK (AM)

Hjelper dette noe?

 

Kan TellStick programmeres til å sende ut hvilket signal jeg ønsker på 433 mhz?

Endret av perudo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, perudo skrev:

Kan TellStick programmeres til å sende ut hvilket signal jeg ønsker på 433 mhz?

Nei.

 

Men hvis du ikke går for Tellstick, kan det være at du kommer lenger med en RFXtrx433 (hvis du har egnet programvare, f.eks. HomeSeer, Domoticz eller OpenHAB). Da kan i det minste Bert hos RFXCOM svare på om den saken er støttet eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, kanskje det.

 

Jeg er jo vant til software og å bygge maskiner. Domoticz ser spennende ut. Jeg er ikke så glad i Java eller .NET, så det utelukker vel OpenHAB og HomeSeer for meg.

 

Går det an å bruke TellStick og Domoticz på samme nettverk? Kan man altså kjøre flere sentraler? Det gjør det kanskje bare uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, perudo skrev:

Jeg er ikke så glad i Java eller .NET

...

 

 

3 timer siden, perudo skrev:

Går det an å bruke TellStick og Domoticz på samme nettverk? Kan man altså kjøre flere sentraler? Det gjør det kanskje bare uoversiktlig.

Ja, det er mulig, men det gjør det ikke nødvendigvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Med mindre man skal programmere sine egne plugins er det vel likegyldig hvilket språk det er skrevet i? 

 

Du kan kjøre så mange sentraler du vil uten problemer.  Erfaringsmessig er det lurt å differensiere litt så bare halve stuen blir mørklagt ved feil :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

TellStick støtter endel, du kan feks forsøke lære den kommando fra en fjærnstyring i learning modus eller manuelt sette riktig house+group code om Telldus har dette i sitt biblotek.

Men RFXtrx433 støtter nok mer enn TellStick

 

Men den fjernstyringen du har ser ut til å være 315,4mhz, så det vil uansett ikke fungere på noen sentraler om du ikke har en TX som har samme frekvense

Gjelder også Hörmann som går på 868 mhz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, ser det når jeg leser igjen. Fredag og nettopp våkna etter legging av barn :P

 

Jeg har hatt et par ebay magnet sensorer som fått til å fungere med gamle TellstickNet, de hadde house+group code.

Så godt mulig denne også gjør det, men sikker kan man jo aldri være ...

 

Radio brikken: http://www.datasheetspdf.com/PDF/RX3310/855368/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har kjøpt meg en Aeon Labs USB stick, en RFXtrx433E og litt småsnacks (veggplugger og tempsensor).

Jeg la merke til i dag at hver gang jeg trykker på fjernkontrollen til bassenget, så plukkes det opp av RFXen og listes opp i device loggen. 

 

De IDen som slutter på 0440 er lys av/på og 0420 er farge på lyset. Jeg har prøvd å legge til devicen også bruke den som en switch, men det fungerer ikke. Er det fordi signalet fra kontrolleren rullerer hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
40 minutter siden, perudo skrev:

Oops, jeg glemte å legge ved bildet!

 

Dette er device listen i Domoticz.

Screen Shot 2017-04-18 at 21.52.05.png

RFXTRX433E støtter ikke å sende såkalt Rolling code encryption pakker. Virker som om det muligens er det som sendes her... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Såvidt jeg kan se så er det HCS301 KeyLoq hopping/rolling code ja. Vet ikke om det også betyr at det er kryptert, men det er det kanskje?

 

Det står at fjernkontrolleren støtter:

 

Encoding:
fixed code (PT2260 chip)
Learning code (eV1527/PT2240B)
Rolling code (HCS301)

Jeg vet ikke om det går an å bytte slik at den bruker learning eller fixed code istedet?

 

Fjernkontroll: https://www.alibaba.com/product-detail/500-meters-YK500-4GX-smart-home_1592463571.html

Endret av perudo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.