Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny dimmer fra Aeon Labs


Venin

Anbefalte innlegg

Ingen av dere som har fått kloa i Aeotec Nano dimmer vel? ZW111 heter den kanskje. Funker visst på både 2 og 3 wire, ca samme størrelse som Fibaro FGD-212, men med innebygd sikring: http://aeotec.com/z-wave-light-dimmer-switch

 

Tech specs: https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000165398-nano-dimmer-technical-specifications-

 

 

Endret av Venin
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått noe info om når den kommer for salg i Norge/Europa?

Skal handle inn en del dimmere og Aeotec virker som er blant de bedre. Har en Aeotec Z-Stick som det skal styre det så ønsker å holde med til Aeotec med tanke på firmware oppdateringer.

Har sett på denne https://www.elektroimportoren.no/aeotec-micro-smart-dimmer-600w-z-wave/4512311/Product.html?Referer=prisguide

Vil ikke den over fungere i et vanlig lampeanlegg på hus i Norge med gammelt strømnett?

 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeotech ser ut som får stort sett gode tilbakemeldinger på div forum og de tingene jeg har kjøpt av de har vært veldig bra. Også viktig at man kan oppdatere firmware uten å være avhengig av feks Home Center som på Fibaro. Mange av disse smart produktene virker som er litt beta og de kommer ofte med fiks i fw.

Har ikke mye erfaring selv enda men har handlet inn litt utstyr som nevnt. Mitt inntrykk etter å ha enten sett og prøvd litt på de forskjellige produktene fra bla Nexa, Fibaro osv er at Aeotech er stort sett god kvalitet, Nexa var bare surr med dimmer på mine lamper. 
Fibaro virker litt billig selv om det helt klart fungerer bra. Feks Fibaro Bevegelsessensor som ser veldig kul ut på bildene med det øye, var en skikkelig skuffelse å se i virkeligheten. Den føles billig og det øyne ligner ikke i det hele tatt som på produktbildet :P 
Det sammen med at Fibaro har hatt produkter tidligere som er brannfarlige, som de da nektet for og leste at de slettet forum innlegg osv med spørsmål rundt det får meg til å bli litt skeptisk til firmaet. Men for all del er sikkert gode produkter dette er bare mitt inntrykk til nå på jakten etter gode produkter. Mulig jeg endrer mening etter å ha prøvd litt mer :) Har noen andre erfaringer er det bare å komme med de. Skrev bare at Aerotec virket som å være blant de bedre ikke at de var best ;) 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OK.  Fibaro dimmere og Qubino dimmere får også stort sett gode tilbakemeldinger, men man finner jo også situasjoner hvor det ikke fungerer.

  • Mitt største ankepunkt mot AeoTech er at de er så hinsides treige. Hvis de sier at noe "kommer i løpet av et par måneder" så tar det minst 3 år.
  • Andre ankepunkt er at man ikke får oppdatere firmware uten å faktisk bruke en Z-stick, og det har jeg ikke tenkt å gå tilbake til. Z-stick'en var det ikke mulig å restore en backup til før "nå nettopp", og da kun med sin egen (beta) programvare. 

... men det er min personlige preferanse.

 

Jeg håper imidlertid at den nye dimmeren er bra, for all del. 

Skader ikke at konkurrentene må skjerpe seg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig de virker ganske trege på å få produkter ut. Ser de skriver den led stripen skulle vært lansert i 2016 men den virker ikke som er å oppdrive noen sted. Greit nok å bruke tid på ting for å kvalitetssikre det godt nok men da bør de ikke komme med estimat som ikke er i nærheten :)

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dennis87 skrev:

Greit nok å bruke tid på ting for å kvalitetssikre det godt nok men da bør de ikke komme med estimat som ikke er i nærheten :)

Ja, bare at det kan ikke kun være kvalitetssikring som gjør at ting tar såpass med tid.

 

Men selv om Aeon Labs nok er de treigeste, så er de jo langt fra alene om å være treige... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har montert 2 stk av disse nå :) 

 

Fungerer veldig bra på Home assistant med Aeotec Z-stick og vanlig lysbryter med impulsfjær.
Var fint å få bort de dårlige Micromatic dimmerne som var fra før som ikke alltid reagerte når man trykket, lagde brummelyder og lyset var ikke helt jevnt/flimmer på flere nivåer.

 

Aeotec sine nano dimmere er dønn stabil uten noe antyding til at de flimrer selv på veldig lavt dimmenivå. Også veldig jevnt når man endrer dimmenivå. Er 9 stk 12V spotter med omformer som aeotec dimmerne er koblet på.

 

For å få alt slik jeg ville ha det, så måtte jeg endre config paramter 120 til 3 for at de skulle fungere med bryter med impulsfjær og endret parameter 80 til 4 så dimmer sender signal til z-wave controller når man skrur av/på eller dimmer nivå fra bryter.

Nå kan endelig Alexa styre lysene samt satt opp automatisk styring at de dimmes ned når jeg starter en film ;) 

 

Så bare positivt å si om denne enn så lenge. Blir nok snart kjøpt inn flere til resten av lysene jeg har ?

Endret av Dennis87
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er vant til gruppe 3 og 5 på Fibaro sin, men denne har ifølge manualen bare 4 grupper (1-4). I gruppe 2 står det nevnt at den sender multilevel, mens i gruppe 3 og 4 kun basic set. Var usikker på om basic set inkluderer dimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎05‎.‎2017 klokken 20.55, Kristian skrev:

Ok. Er vant til gruppe 3 og 5 på Fibaro sin, men denne har ifølge manualen bare 4 grupper (1-4). I gruppe 2 står det nevnt at den sender multilevel, mens i gruppe 3 og 4 kun basic set. Var usikker på om basic set inkluderer dimming.

Aha, det er Aeon Labs sin? Visste ikke de også brukte S1 og S2 betegnelsene. Da kan jeg ikke svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått montert en sånn også, og den klarer lampene mine flimrefritt, noe Fibaro Dimmer 2 ikke klarte. 

 

Takk til @Dennis87 for tips om parameter 120 til 3.

Jeg forsøkte å sette den til 1, som beskrevet i manualen jeg lastet ned fra Tronika, men her står det feil!

Fant etterhvert også ut at den lille medfølgende manualen stemmer. 

 

IMG_8962.thumb.jpg.a0313e36f5a3245e192ce412bfab20bb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Norseman skrev:

Jeg forsøkte å sette den til 1, som beskrevet i manualen jeg lastet ned fra Tronika, men her står det feil!

Fant etterhvert også ut at den lille medfølgende manualen stemmer. 

Det kan være stor forskjell på firmware-versjoner når du laster ned manualen fra nettet. Et idiotisk problem, jeg vet, men likevel eksisterende. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 25.5.2017 den 13.04, Norseman skrev:

Da har jeg fått montert en sånn også, og den klarer lampene mine flimrefritt, noe Fibaro Dimmer 2 ikke klarte. 

Hva er minste antall Watt du har fått flimrefritt uten bypass? Specs sier minium watt på 2-wire er 20 Watt og på 3-wire 11 Watt, men her står det at man kan trenge bypass hvis under 4 Watt: https://aeotec.com/z-wave-low-voltage-dimmer

 

Det er jo ganske stor fordel at denne har innebygd sikring. Men kan den monteres i takbokser (slik Fibaro sin ikke kan)? Og kan den styre en annen Nano dimmer (slik Fibaro sin kan)? Jeg har en veggboks med to brytere, så planen var å ha én dimmer i veggboksen og én i takboksen for å kunne dimme to lamper.

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette innlegget til Norseman i et annet emne jeg tenkte på:

 

"

Elektrikere skal alltid montere utstyr etter "produsentens anvisning", og dermed tror jeg ikke du vil få noen til å montere Fibaro Dimmer 2 i takboks.

I Fibaros installasjonsmanual står det:

  Quote

"To be installed in wall switch boxes of dimensions allowing for installation, conforming to provisions of applicable regulations"

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Venin said:

Hva er minste antall Watt du har fått flimrefritt uten bypass? Specs sier minium watt på 2-wire er 20 Watt og på 3-wire 11 Watt, men her står det at man kan trenge bypass hvis under 4 Watt: https://aeotec.com/z-wave-low-voltage-dimmer

(...)


Har ikke forsøkt noe annet enn mine to lamper med 10x10 watt i hver. Altså 200 watt tilsammen.

 

3 hours ago, Venin said:

(...)

Det er jo ganske stor fordel at denne har innebygd sikring. Men kan den monteres i takbokser (slik Fibaro sin ikke kan)? Og kan den styre en annen Nano dimmer (slik Fibaro sin kan)? Jeg har en veggboks med to brytere, så planen var å ha én dimmer i veggboksen og én i takboksen for å kunne dimme to lamper.

 

Jeg har også en veggboks med to brytere med en Fibaro Dimmer 2 bak.

Tanken var å bruke S2 til å styre en annen Fibaro Dimmer 2, men det har aldri virket som det skal. Enten går den på fullt, eller helt av. 

 

2 hours ago, Venin said:

Det var dette innlegget til Norseman i et annet emne jeg tenkte på:

 

"

Elektrikere skal alltid montere utstyr etter "produsentens anvisning", og dermed tror jeg ikke du vil få noen til å montere Fibaro Dimmer 2 i takboks.

I Fibaros installasjonsmanual står det:

  Quote

"To be installed in wall switch boxes of dimensions allowing for installation, conforming to provisions of applicable regulations"

"

 

Det var i utgangspunktet spotkasse det var snakk om i denne tråden, selv om jeg ser jeg har brukt ordet takboks. 

En vanlig koblingsboks i tak er nok mer sannsynlig å få montert utstyr i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Norseman skrev:

Tanken var å bruke S2 til å styre en annen Fibaro Dimmer 2, men det har aldri virket som det skal. Enten går den på fullt, eller helt av. 

 

Høres ut som du har assosiert med gruppe 2 eller 4, i stedet for 3 eller 5 (husket aldri hvilken som et S1 og S2, men det er i hvertfall en for on/off og en for dim). :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Norseman skrev:

Det var i utgangspunktet spotkasse det var snakk om i denne tråden, selv om jeg ser jeg har brukt ordet takboks. 

En vanlig koblingsboks i tak er nok mer sannsynlig å få montert utstyr i.

Godt poeng. Det er en stor forskjell mellom spotkasse og en el.-takboks.

 

... og ingen av dem må blandes med en skiboks. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 22.58, Norseman skrev:

Det var i utgangspunktet spotkasse det var snakk om i denne tråden, selv om jeg ser jeg har brukt ordet takboks. 

En vanlig koblingsboks i tak er nok mer sannsynlig å få montert utstyr i.

 

hadde ikke hatt problem med å montert en dimmer i en spotkasse, det er da fortsatt mulig å komme til den...

men denne bruksanvisningen er vel mye rettet mot det amerikanske markedet hvor de ikke er så nøye på kabelføringer og slikt...

 

de slisser hull i veggen, fester kabler uten rør og sparkler igjen....

eller bare "kaster" de inni veggen: (jeg er glad jeg er elektriker i norge og ikke usa :P )

DSC00652.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.