Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer utfordringer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig installert et Fibaro system så er egentlig litt "grønn" på området.

Etter anbefaling fra leverandøren, satt jeg dagen før å meldte inn og merket alle enhetene så installasjonen skulle være enkel både med brytere, dimmer og alt annet utstyr.

El installatøren koblet opp alt slik jeg hadde satt det opp.

På dimmer siden er det følgende (alt er "lastet" med SG Gyro Dim to Warm 6 W):

Vaskerom - 4.stk - Fungerer til tider..?

Kjøkken - 10.stk - FUNGERER

Spisestue - 10.stk - fungerer ikke

Stue o/vindu - 5.stk - FUNGERER

Stue langside - 14.stk - fungerer ikke

Stue o/peis - 2.stk - fungerer ikke

 

Feilene er Surge og Voltage drop/drift

 

Jeg har forsøkt å resette systemet, sikringer av på, justert ulike parametere uten at det bedrer noe.

Har sett litt på fibaro bypass, men lasten skal være OK på de fleste soner?

Hva kan jeg gjøre, hvilke parametere bør justeres?

 

Håper noen har "fasiten" :),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med parameter 13 til 1 (mener jeg det er)?

 

Har du Fibaro Home Center? I så fall kan det være greit å oppgradere firmware på dimmerne. 

 

Kan det være at automatikken har tatt feil av leading-/trailing-edge på noen av dem? Kan sjekkes med en parametere (husker ikke hvilken). 

 

Det er vel også et par parametere for grenseverdiene for surgeprotection, om jeg ikke husker feil? Kan de være satt for lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme spotter... 8 stk.

måtte sette parameter 2 ned til 70% for å løse det hos meg.

 

Parameter 2

 

Maximum brightness level (parameter is set automatically during the calibration process)
The parameter can be changed manually after the calibration.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endret parameterne vi har snakket om der det har vært aktuelt - fortsatt "slår" de seg ut.

Jeg forstår ikke hva som skal være galt - utrolig irriterende at dette ikke fungerer som det skal.

 

Kan det være noe hjelp i å slette alt å begynne på nytt - eller vil jeg mest trolig ha de samme problemene?

Erfaringer? Ytterligere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd full reset av de som ikke fungerer?

Sitat

Resetting the Dimmer 2:

  1. Disconnect the power supply
  2. Remove the Dimmer 2 from the wall switch box
  3. Connect the power supply
  4. Locate the B-button on the housing
  5. Press and hold the B-button to enter the menu mode
  6. Wait for the visual LED indicator to turn yellow
  7. Quickly release and click the B-button again
  8. After few seconds the device will be restarted, which is signalled with the red LED indicator colour
  9. The device enters the calibration mode

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ned har du justert parameter 2 på de som ikke virker?

Sitat
  • VOLTAGE DROP ERROR
    Appearing of an error in a 2-wire connection may be the result of mains voltage drop or a too high brightness level of the light source.
    If parameter 37 is set to 1, the device will automatically try to turn on again.
    Voltage drop error suggests that parameter 2 value should be reduced until disappearing of the failure. You can also recalibrate the load using parameter 13.
    After three unsuccessful automatic tries of turning on the load, Dimmer 2 will stay in VOLTAGE DROP error mode (module turned off).

 

Fikk du sjekket at parameter 31 var riktig?

Sitat
  • SURGE ERROR
    Appearing of an error may be the result of electrical surges, incorrect load control (inductive load controlled in trailing edge mode) or connecting the prohibited type of load.

 

EDIT:

Ser du har Fibaro HC - har du da oppgradert firmware på dimmerne?

Ser også at du meldte inn alle dimmerne på forhånd, kjørte du re-kalibrering på alle etter oppkobling (de kjører bare kalibrering første gang de kobles til strøm)?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei,

Jeg har litt av det samme problemet. Har anskaffet Fibaro HC2, og noen Fibaro Dimmer 2.

Har koblet opp dimmer mot Micro Matic Tronic Trafo 35-105W. Dimmeren forsøker ikke å kalibrere, lampene forblir mørke.

Får en alarm i Notifikation Center, "Surge Alarm". Har forsøkt å re-kalibrere, ingen endring i oppførselen.

Kobler jeg opp den samme dimmeren med en glødelampe, fungerer dimmeren fint.

 

Har forsøkt å endre parametre som beskrevet i lenken over, men ingenting hjelper.

Noen som har tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.