Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alarm pumpestasjon


Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått, i flere anledninger, nyte av min alarm installasjon som overvåker pumpestasjon hjemme (drens, kloakk).

Det har vært en del problemer med den ene pumpe, og det å få reagere i tide når det oppdages høy nivå i kloakk er virkelig et must. Er veldig takknemlig for å ha først oppdaget muligheter med å finne forumet hjemmeautomasjon, tilfeldigvis vedå Googlet litt ett år siden... På det tidspunktet ville leverandøren av pumpeutstyr selge meg en installasjon for å sende sms ved utløst alarm, for ca 10000kr...!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Asterix skrev:

Det var flottør fra før, og et kontrollskap ute av syn... Alt var tenkt for å ikke få beskjed i tilfelle noe var galt 1f62c.png

hvilke komponenter bruker du? kanskje sleng med et bilde av oppsettet? flere som sitter i samme situasjon som deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har pumpekum selv. Fikk med en flottørsom er NO (normally open) og NC ved høyt nivå, den går til en Liten 9V krets med pipelyd, alla røykvarsler. Dette kostet ca 500,- fra leverandøren (Xylem, tidligere Flÿgt). 

 

Jeg har så kjøpe en ekstra slik flottør og koblet den mot en fibaro dør/vindu sensor, så får jeg alarm/mail der jeg ønsker det om nivået stiger over der pumpen skulle tatt unna.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer flere detaljer; det er 2 like installasjoner. Styringsskap med 2 alarmer hvert. 1 for overstrøm, 1 for høyt nivå.

Med hjelp av hjelperelé, og 4 st. HAC01 fra Everspring (sender 1 veis, 240V), får jeg alarmsignaler på Homeseer via Z-Wave. Jeg slipper å tenke på batterier og senderen er alltid på. HAC01 er installert i kabelkanal under styringsskap, noe som har flere fordeler: det er ikke synlig, trengte ikke ekstra komponenter, og plast hindrer ikke trådløs signal! HAC01 utvider Z-Wave nettverket.

I tillegg har jeg lagt 4 virtuelle devices i Homeseer. Grunnen til det, er at jeg får overstrøm signal kanskje i 1 sek. når pumpene starter. Jeg har lagt et enkelt script som sender SMS (tilgjengelig på dette forumet) når den virtuelle device har vært på i mer enn 10 sekunder, for å unngå falske alarmer. På et tidligere tidspunkt, og uten virtuelle devicer, klarte jeg å sende til meg selv mange SMS! ?... Nå fungerer dette perfekt, og jeg har allerede fått gevinst av installasjonen etter kort tid (luft i pumpen som gjorde at den fikk ikke pumpe ut kloakken...).

Gitt timepris som Xylem bruker, er jeg veldig glad når jeg ikke trenger deres tjenester...!

IMG_20170424_220155.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.