Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bytte ut Nexa, til noe mer stabilt? Enkelt system


pettergulbra

Spørsmål

Hei

 

Har nå et enkelt system med Nexa CMR-101 (9 stk), ECMR-250 (1 stk), dobble brytere (5 stk) og enkle (3 stk) og to fjernkontroller.

 

En bryter kan styre alt, ellers er det en til hver og en som kjører trappefunksjon (1 bryter i første og andre etg til trappelys)

 

Hva kan jeg skifte dette til som bare gjør det samme, men som er stabilt og kommuniserer begge veier. (slik at lyset går på da det skal og slikt).

 

Har tittet litt på Fibaro og andre Zwave enheter, men fatter rett og slett ikke hva jeg trenger for og bytte ut dette.

 

Håper noen kan hjelpe en meget uerfaren person på dette området, som begynner og bli gal av bryteren må trykkes 100 ganger for å få på lyset :-)

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei. Jeg hadde omtrent tilsvarende utgangspunkt som deg, og gikk for HS Zee S2 med RFXCOM (selges i pakkeløsning). Gikk HomeSeer-skolen (takk!) her på forumet, og fikk det opp å gå. Jeg kunne da legge til alt fra nexa, og ikke minst få det automatisert. Gamle fjernkontroller ligger nå i en skuff (og virker like dårlig som de alltid har gjort). På HS Zee har jeg også z-wave (kommuniserer begge veier), og alle nye dingser er på z-wave. RFXCOM styrer fortsatt gammelt nexa uten feil (merkelig nok også i underetasje), kun "skygge" bak pipeløp, og har derfor enda ikke blitt skiftet ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei. Dette er nok litt over hva som jeg er ute etter.

Vil ett og slett bare få byttet ut med noe tilsvarende. Men som fungerer. :-)

 

Ikke intr i å ha noe server kjørende eller andre forkludrende elementer pdd enda.

Men muligheten kan gjerne være der ved en senere anledning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
34 minutter siden, pettergulbra skrev:

Ikke intr i å ha noe server kjørende eller andre forkludrende elementer pdd enda.

 

I Z-wave-verden er det veldig begrenset hva du får til uten en form for controller. Du trenger den for å minimum assosiere ("pare") brytere/fjernkontroller mot mottakere/dimmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

I Z-wave-verden er det veldig begrenset hva du får til uten en form for controller. Du trenger den for å minimum assosiere ("pare") brytere/fjernkontroller mot mottakere/dimmere.

 

Så det fungerer ikke fra enhet til enhet (knapp til dimmer) slik som Nexa?

Jeg hadde fått den forståelsen at Zwave fungerte på samme måte som Nexa, men på annen frekvens og at den brukte andre enheter i huset for å være sikker på at signalet kom frem og beskjed om utført handling ble varslet tilbake.

 

Finnes det i så fall noe annet som fungerer ala Nexa men på en annen frekvens, som kan brukes videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, pettergulbra skrev:

Så det fungerer ikke fra enhet til enhet (knapp til dimmer) slik som Nexa?

 

Jo, men for å si hvilken bryter som skal styre hvilken enhet, så må du bruke en controller. Når du har lagt inn den assosiasjonen, så trenger du ikke controlleren lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, pettergulbra skrev:

Så det er parringsdelen som controlleren styrer, hvis jeg forstår det rett?

 

Så hvis man ser på FutureHome, så er det det den Huben gjør, pluss litt mer?

 

I prinsippet, ja. :)

Controlleren er jo ment å gjøre mye mer da - ellers blir det jo ikke noe "smarthus"! ;) Men, man kan i prinsippet bruke controlleren bare til å "pare" (assosiere) brytere/fjernkontrollere med mottakere og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så da kommer jo det enkle spm. Hvilken dimmere er det jeg trenger for å bytte til dette systemet. Ser da på Fibaro da det er det som er på FutureHome sine sider.

Vil vel tro jeg kan bruke FIBARO FGD-212 på alle unntatt den som har en transformator, der jeg nå har ECMR-250.

 

Nå ligger jo alle Nexa "pillene" i bokser bak veggstikk eller i koblingsbokser (der Moelven husene har de store skjøteboksene sinde), og regner med jeg da bare 

kan bytte til de nye på respektive plasser evt?

 

Og brytere, det finner jeg ikke der som passer til Zwave skjønte jeg ut fra hva som stod om ELTAKO FT55-RW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil tro du kan bytte alle 10 "piller" med FGD-212. :) 

 

Er bryterne du bruker i dag montert utenpå boksen til pillene? I så fall er det bare å sette på vanlig impulsbrytere der, f.eks http://m.clasohlson.com/no/Elko-RS-strømbryter-krone-/32-4065 (med 2 impulsfjærer). 

 

Forstår det slik at det noen steder ikke er slik at bryter står utenpå pille, da må du nok bruke en trådløs veggkontroller (finnes vel en håndfull å velge i) - mener det er en egen tråd her om veggkontrollere/veggbrytere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, pettergulbra skrev:

FGD-212 takler også 12v transformator?

 

Ja. :) Jeg bruker det på en sånn:

http://www.clasohlson.com/no/Elektronisk-transformator-/Pr365949000

 

Ang brytere (eller veggkontrollere, som det heter), så finnes det mye å velge i her:

https://www.tronika.no/no/6-zwave-kontrollere

Søker du på produktnavnene her på forumet, så finner du nok noe info/erfaringer rundt de fleste av dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan bruke fibaro uten kontroller, men da må du bruke impulsbryter som kobles til fibaro pillen, hvis pillen uansett sitter bak bryteren er det jo ikke noe problem, hvis ikke må du ha en controller.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, pettergulbra skrev:

Da må jeg ha controller/gateway, da jeg ikke har noen ledningsnettet. Kun trådløst.

 

@Actibus Regner med du mente gateway sammen med controller for å få dette til å fungere?

Kontroller/gateway blir vel det samme, en hjerne som kobler bryter og pille sammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 minutter siden, pettergulbra skrev:

Hva er disse interface greiene dem har?

Et "interface" er normalt en sak som kobles til en datamaskin. Da trenger du programvare i tillegg, som f.eks. HomeSeer, Domoticz eller OpenHAB.

 

Skal du ha et godt interface (eller "controller" kan også brukes), kan du kjøpe f.eks. UZB1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
33 minutter siden, pettergulbra skrev:

Ble bare litt i tvil, da tronika kaller bryterne for kontrollere.

 

Hva er disse interface greiene dem har?

Enheten som "har ansvar" for å sette opp Z-Wave nettverket og "administrere" - kalles en "MASTER KONTROLLER" (typisk en gateway).

Det kan bli bare 1 MASTER KONTROLLER, alle andre enheter med "kontroller egenskaper" (i det samme nettverket) kalles SLAVE KONTROLLERE.

En BRYTER er en Z-Wave baserte enhet som har innbygget (typisk) et (eller flere) rele. Dvs. den "bryter" noe (el. forbindelse) fysisk.

En "VEGGKONTROLLER" (typisk batteridrivende) kan ikke "bryte" noe fysisk. Den kan bare sende RF signaler (som en standard fjernkontroll f. eks.). Derfor kan den ikke kalles en BRYTER eller DIMMER (ved assosiering til en eller annen mottaker node med dimming egenskaper). Ingen kaller TVens fjernkontroll - EN TV BRYTER.

Noe slik...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.