Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisere vannmåler


Anbefalte innlegg

Bjørn Mork skrev (På 2.12.2022 den 22.32):

Burde det. Kvaliteten og presisjonen er nok som du kan forvente, men holder i lange baner for formålet.

 

Den der ligner til forveksling på de to jeg har, uten at det trenger bety noe som helst

 

Da har jeg fått den i posten, men sliter litt med fremgangsmåten i HA her. 

 

Ser du nevner at du har slitt med wmbusmeters og rtl-wmbus, er det rom for å ønske seg en mikro step by step guide til jul? :D

 

Hvilke addons, hvordan få radio mottaker inn i HA, litt pek meg i korrekt retning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheGizmo skrev (2 timer siden):

Ser du nevner at du har slitt med wmbusmeters og rtl-wmbus, er det rom for å ønske seg en mikro step by step guide til jul?

Fromt ønske, men jeg har dessverre ikke en komplett oppskrift å gi bort.  Jeg fikk aldri noen nøkkel til min måler, så jeg kom meg aldri videre fra eksperiment-stadiet.  Uten noen dekrypterte måleverdier er det jo ingenting å dytte inn i HA.

 

Men for å få det inn i HA så ville jeg ihvertfall gått via MQTT.  Det er helt sikkert flere muligheter, og det er mulig jeg bare velger MQTT fordi jeg er vant med det, men jeg synes det gjør alt mye enklere med et slikt mellomlag der jeg kan fikle og debugge data i tekstformat.  Så kan GUI-konvertering komme til slutt når jeg vet jeg får måleverdier som kan brukes.

 

Den innebygde wmbus dekoderen i rtl_433 er et fint sted å starte for å verifisere at mottakeren klarer å fange opp noe som helst fra måleren.  Selv om den antageligvis ikke holder når du skal begynne med dekryptering. 

 

Fra  "rtl_433 -R help" finner du f.eks.

    [104]  Wireless M-Bus, Mode C&T, 100kbps (-f 868950000 -s 1200000)

Der det også er angitt abefalt frekvens og symbolrate ettersom det aviker fra default.  F.eks noe ala

 

rtl_433 -f 868950000 -s 1200000 -R 104 -F json -M level

og det burde etterhvert dukke opp json-formatterte meldinger i "topic" med innhold ala det jeg postet her tidligere, der "data" fremdeles er kryptert:

 

{
  "time": "2021-11-18 17:18:55",
  "model": "Wireless-MBus",
  "mode": "C",
  "M": "KAM",
  "id": 76845462,
  "version": 27,
  "type": 22,
  "type_string": "Cold Water",
  "C": 68,
  "data_length": 41,
  "data": "2a442d2c625484761b168d2a0114b76522cbaa96817c787f3183f757807e0a2fecf5a6ac0c35e3cd19d027",
  "mic": "CRC",
  "mod": "FSK",
  "freq1": 868.93299,
  "freq2": 868.95712,
  "rssi": -1.52101,
  "snr": 12.20334,
  "noise": -13.7244
}

Når du får det til å virke så langt så er det på tide å fikle med dekryptering.  Da tror jeg det er https://github.com/weetmuts/wmbusmeters som gelder  Du kan bruke "rtl433" som device, evt med flere parametre om nødvendig.Eller "rtlwmbus" hvis du heller vil det. Det er eksempler i README.md i wmbusmeters.

 

Ellers har jo Google en del tips og triks å komme med som vanlig.  Dette ser f.eks ut som et bra sted å starte: https://the78mole.de/wmbus-meters-and-how-to-get-it-into-home-assistant/

 

Det er i prinsippet "bare" å mate dekrypterte målinger som json fra wmbusmeters til mosquitto_pub.  Når du først har dataene i et topic i MQTT så kan HA konfigureres med de MQTT sensorene du har lyst på.

 

Jeg har ikke noe bedre forslag.  Blir nok en del fikling. Men det er jo det som er gøy med slike prosjekter 😉 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Bjørn Mork.

 

Jeg har installert radiomottaker i Home Assistant, og har klart å fange data sendt fra min måler via rtl_433 som vist under her, så kan bekrefte at den jeg kjøpte fungerer som ønsket. 

 

Utfordringene jeg har nå er 2 delt.

Jeg får ikke radiosender til å bli oppdaget av wmbusmeters. Jeg har forsøkt utallige blandinger av config i wmbusmeters, men den melder alltid om: "No wmbus device detected, waiting for a device to be plugged in."

Selv om jeg velger "device=auto eller rtl433, eller hva enn jeg har funnet på Google står den lik.

 

Jeg har fått tilsendt KEM fila fra Lillestrøm kommune, men via de script som ligger på wmbusmeters har jeg ikke fått dekryptert den. Guiden for dekryptering via HA er også noe fraværende, (it would be fantastic if there was a KEM upload function in the HA addon for decrypt @wmbusmeters )

 

Neste forsøk blir å sette opp en egen host for å kjøre wmbusmeters standalone bare for å se, selv om det hadde vært mer behagelig å kunne faktisk kjøre addonet via HA da jeg har en Pi4 med 8GB ram og SSD. 

 

 

IMG_3470.thumb.png.83110c250547c4cc7f6c3c04607bf0de.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (På 22.12.2022 den 13.14):

Jeg har ikke noe bedre forslag.  Blir nok en del fikling. Men det er jo det som er gøy med slike prosjekter 😉 

 

 

Kom over denne tråden, og jeg jobbet et par år med vannmåling for Smartliv og Asker (og Lier) kommune. Jobbet en del med dekryptering av målerne. Det er korrekt som du påpekte tidligere her at målerne deler krypteringsnøkkel. Dette gjelder dog kun for Axioma sine og ikke Kamstrup sine, så hvis du har en Kamstrupmåler, bør du kunne få en nøkkel. Men tviler dessverre på at de som jobber med dette i Asker har kompetanse til det.

Det som kommer ut av nettien har med CRC-koder, mens noen moduler skreller bort CRC, så der har du rett.

Du finner en del dokumentasjon på WMBus-protokollen her: https://oms-group.org/fileadmin/files/download4all/specification/Vol2/4.3.3/OMS-Spec_Vol2_Primary_v433.pdf

Når det gjelder payloaden du postet, så er den ca slik:
 

2a442d2c625484761b168d2a0114b76522cbaa96817c787f3183f757807e0a2fecf5a6ac0c35e3cd19d027

2A = lengde på meldingen
44 = C-field (kontrollfelt)

2D 2C = Manfacturer (Med en formel, så blir det stringen "KAM" 
62 54 84 76 = A-field (Unikt nummer på måleren). Leses byte-vis baklengs: 76 84 54 62
1B = Versjonsnummer/Modellnummer. 
16 = Device-type (0x16 = Cold Water)

Kamstrup sender C1-mode, så husker ikke resten av bytene i hodet.  Husker T1-mode litt bedre. 😄 Kamstrupen sender også Compact og Full Frame-meldinger, hvor den ene meldingen inneholder mye mer data.

Når det gjelder Axioma / Qualcosonic-målerne så har den alarmer i en av header-bytene. Kamstrup har dem i den krypterte payloaden. Om du er interessert, kan jeg grave frem noe info der. Den har bl.a. disse alarmene: Leakage, Burst, Dry, Freeze, Tamper, Low Battery, Backflow. Er også en parameter som sier om alarmen er temporær eller permanent. Lekkasjealgoritmen er litt så som så.

Det som ligger i selve payloaden er litt forskjellig etter modell og konfigurasjon. Her finner man selvfølgelig forbruk, men man kan også finne: flow-rate, positive volume, negative volume, temperature, low battery, error free time, error message.

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulkul skrev (56 minutter siden):


Når det gjelder Axioma / Qualcosonic-målerne så har den alarmer i en av header-bytene. Kamstrup har dem i den krypterte payloaden. Om du er interessert, kan jeg grave frem noe info der. Den har bl.a. disse alarmene: Leakage, Burst, Dry, Freeze, Tamper, Low Battery, Backflow. Er også en parameter som sier om alarmen er temporær eller permanent. Lekkasjealgoritmen er litt så som så.

Det som ligger i selve payloaden er litt forskjellig etter modell og konfigurasjon. Her finner man selvfølgelig forbruk, men man kan også finne: flow-rate, positive volume, negative volume, temperature, low battery, error free time, error message.

 

Takk som deler, og meget god forklaring. 

 

Er det slik at C1 er en gitt mengde med data, men jeg kan også hente ut T1 fra Kamstrup?

 

Dette er hva jeg fanger i dag

 

{
"media": "cold water",
"meter": "multical21",
"name": "MainWater",
"id": "75175732",
"status": "OK",
"total_m3": 198.691,
"target_m3": 195.678,
"flow_temperature_c": 5,
"external_temperature_c": 10,
"current_status": "",
"time_dry": "",
"time_reversed": "",
"time_leaking": "",
"time_bursting": "",
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulkul skrev (11 timer siden):

Det er korrekt som du påpekte tidligere her at målerne deler krypteringsnøkkel. Dette gjelder dog kun for Axioma sine og ikke Kamstrup sine, så hvis du har en Kamstrupmåler, bør du kunne få en nøkkel.

Jeg sitter nok dessverre med en Axioma-måler, mens naboene stort sett ser ut til å ha Kamstrup.  Takk uansett for bekreftelsen.

 

Ulkul skrev (11 timer siden):

Men tviler dessverre på at de som jobber med dette i Asker har kompetanse til det.

Sikkert ikke.  Men til deres forsvar så har de ihvertfall svart relativt kjapt og så godt de kunne.  Og tydeligivs også korrekt.

 

Ulkul skrev (11 timer siden):

Når det gjelder Axioma / Qualcosonic-målerne så har den alarmer i en av header-bytene. Kamstrup har dem i den krypterte payloaden. Om du er interessert, kan jeg grave frem noe info der. Den har bl.a. disse alarmene: Leakage, Burst, Dry, Freeze, Tamper, Low Battery, Backflow. Er også en parameter som sier om alarmen er temporær eller permanent. Lekkasjealgoritmen er litt så som så.

Dette høres interessant ut. All info mottas med takk.  Hvis Freeze virker så er iaffal den nyttig.  Ikke at jeg aner hvordan jeg evt skulle verifisere at den virker 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheGizmo skrev (23 timer siden):

Er det slik at C1 er en gitt mengde med data, men jeg kan også hente ut T1 fra Kamstrup?

 

Det er nok C1-meldinger begge deler, men C1 har både "Full frame" og "Compact"-meldinger. Full frame-meldingene inneholder absolutt mest data. Men det kommer an på hvordan måleren er konfigurert. Noen er konfigurert til å sende data i "Drive-By"-modus, og da brukes ofte compact meldingene i tillegg til full frame.

 

Lekkasjealgoritmen til Kamstrup er noe sånn som at hvis vannet ikke har stått stille i måleren (altså forbruk hver hele klokketime) så sender den en alarm. Noen Kamstrup-målere har også mikrofoner som lytter etter lekkasjer utover og innover i ledningsnettet. Dette fikk jeg dessverre aldri noe dokumentasjon på. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (12 timer siden):

Dette høres interessant ut. All info mottas med takk.  Hvis Freeze virker så er iaffal den nyttig.  Ikke at jeg aner hvordan jeg evt skulle verifisere at den virker 😉

 

Det er byte nr 13 (Eller byte index 12) som er "status"-byten, altså Alarm. Dette er uten CRC-bytene. Husker ikke akkurat hvor de ligger. Hvis den ikke har alarm, er den 0x00, så da ser du nok raskt om du har CRC'er eller ikke. For hjemmeautomasjon er det ikke kritisk at dataen er riktig, så bare stripp dem bort. 🙂

Dette er fra dokumentasjonen på Axioma-måleren:

Contains flag of alarms (if 1 = alarm is present)

Bit 5-7:
01 – Burst
02 – not used
03 – Backflow
04 – Water Freeze
05 – Leakage
Bit 4: Temporary error
Bit 3: Permanent error
Bit 2: Low Power
00 – no errors
Bit 1: 01 – not used
Bit 0: 02 – not used
03 – abnormal condition

I tillegg, så mener jeg at det er en tamper-alarm også, hvis hexverdien er 0xFF. Men ta det med en god klype salt. 😄

 

Når det gjelder freeze-alarmen, så mener jeg å huske at den slår inn ved 2-3 grader. Burst og Leakage går på vannforbruk, og har en eller annen konfigurasjon. Hva den var satt til, vet jeg ikke.

 

Moskus skrev (På 15.11.2021 den 14.59):

Synes nå det er ganske tallentløst å lage en vannmåler som man ikke kan bytte batteri i! 🤬


Helt enig. Men det store argumentet til målerprodusentene er at den må ha en ekstrem IP-klassifisering. Mange vannmålere står i kummer, utendørs og i fuktige krypkjellere. En annen forklaring jeg fikk var at målerne er utslitt etter 10-12 år uansett. Det gjaldt nok gamle målere med mekaniske deler, og av plast. Disse nye i kompositt-plast og med ultralydsensorikk for å beregne forbruk, vil jeg tro at har en mye lenger mekanisk levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn Mork Kom forresten på at måleren du har bør kunne leses av med et optisk øye som man kan klistre på. Jeg vet ikke helt hvordan det funker, da jeg ikke har forsket på den delen av det.

Du kan evt. høre med den norske leverandøren om hva de har: 
http://www.instrumentteam.no/produkter/vann/QALCOSONIC_F1.html

Noen målere finnes det også en puls-> WMBus-converter, som støtter flere typer målere. Om man kjøper noe slikt separat, så bør man iallefall kunne få ut forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Joda, jeg vet at det er andre måter å lese av måleren. men da blir det et prosjekt hvor jeg må beregne nytteverdien, og den er nok forsvinnende liten i mitt tilfelle.

 

Trådløs avlesning vekket interessen fordi det bare var der uten noe behov for ekstra utstyr ved måleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (17 minutter siden):

Trådløs avlesning vekket interessen fordi det bare var der uten noe behov for ekstra utstyr ved måleren.

Har full forståelse for det. Bor på Sætre, og kunne ønske meg at kommunen hadde et API hvor man kunne få tilgang til all data de samlet inn om meg. Jeg tror at vannkostnader kommer til å bli vel så høye som strøm i dag pga et enormt etterslep i vedlikehold av  ledningsnettet + at det blir nye krav knyttet til rensing av kloakk. Og da særlig nitrogenrensing.

 

Skulle også gjerne hatt varslingstjenester på alarmene. Selv om jeg vet at noen målere kan være litt vel glade i å sende ut alarmer. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
TheGizmo skrev (På 2.12.2022 den 18.16):

Sendte sak til Lillestrøm selv i dag, ang krypteringsnøkkel. Jakter på usb mottaker, tenker å ha modul i Home Assistant for logging av forbruk og sanntid på mitt Magic Mirror

@TheGizmoKan du sende pm med info om hvem man kan kontakte i Lillestrøm kommune? Har forsøkt før men ikke kommet noen vei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 04/01/2022 at 14:37, oant said:

Dette var Haugesund Kommune.

 

Jeg har nylig forespurt Haugesund Kommune om nøkkelen til min vannmåler, men nå sier de at det gir de ikke ut. Ingen ytterligere forklaring, så det har jeg bedt om.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skal nekte dette, man kan jo ikke bruke den nøkkelen til noe annet enn å få ut data fra sin egen vannmåler. Det kan jo potensielt være veldig nyttig, siden måleren også kan detektere lekkasjer og slikt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (22 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skal nekte dette, man kan jo ikke bruke den nøkkelen til noe annet enn å få ut data fra sin egen vannmåler.

Det kan jo hende de ikke har brukt en nøkkel pr måler, men en nøkkel for hele kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Det kan jo hende de ikke har brukt en nøkkel pr måler, men en nøkkel for hele kommunen.

 

Nei, Kamstrup har unik nøkkel per måler. Det eneste argumentet da er jo om de er redde for at noen selger huset sitt, og deretter plasserer en mottaker/gateway i nærheten for å kunne lese av vannmåleren i sitt gamle hus. Rimelig søkt, men teoretisk mulig.

 

Siden nøkkelen ikke kan byttes, så må eventuelt hele måleren skiftes ut om man skal unngå den problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk omsider et nytt svar fra kommunens mann, hvor det pekes på GDPR som argument for å ikke levere ut nøkkelen. Så lenge det er den som har fått nøkkelen som er eier av huset er jo det et ikke-argument, men så pekes det på muligheten for at man selger huset, og at man i det tilfellet fremdeles kan finne ut hvor mye vann den nye eieren bruker. Da kan det i teorien tenkes at GDPR spiller inn, selv om det er en fullstendig søkt problemstilling. Hvilken interesse man skulle ha for å følge med på ny eiers vannforbruk er for meg uforståelig.

 

Forslaget var å installere en ekstra vannmåler i serie, men det er uaktuelt. Jeg kommer til å forfølge dette videre, da jeg synes dette er en rimelig håpløs og arrogant holdning fra kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk omsider et nytt svar fra kommunens mann, hvor det pekes på GDPR som argument for å ikke levere ut nøkkelen. Så lenge det er den som har fått nøkkelen som er eier av huset er jo det et ikke-argument, men så pekes det på muligheten for at man selger huset, og at man i det tilfellet fremdeles kan finne ut hvor mye vann den nye eieren bruker. Da kan det i teorien tenkes at GDPR spiller inn, selv om det er en fullstendig søkt problemstilling. Hvilken interesse man skulle ha for å følge med på ny eiers vannforbruk er for meg uforståelig.

 

Forslaget var å installere en ekstra vannmåler i serie, men det er uaktuelt. Jeg kommer til å forfølge dette videre, da jeg synes dette er en rimelig håpløs og arrogant holdning fra kommunen.

 

Sukk, dette er i mine øyne feil svar fra kommunen og man skyver GDPR foran seg for å stoppe diskusjonen.

 

GDPR omhandler jo om å verne individets persondata, og data må være koblet opp mot en faktisk person. 

Gjerne videreforklart som Personal Identifiable Information (PII). Det kan være unike persondata.

Estimatet på vannmåler er 15 års levetid med batteriet, og at de prosjekterer at du skal muligens selge huset om X år, som er installasjonsdato av måler med fratrekk av periode for levetid på batteriet, er helt tullete. 

 

Teknisk sett viser ikke ut av det blå en vannmåler et enkelts individ data, men heller konsum av X som befinner seg i huset, men det avslører ikke navn, telefonnummer, legning osv osv.  

 

Dette er data som du kan se av innlegges klokkeslett og dato, hva min vannmåler publiserte i dag ved forrige sync. 

Hvordan skal du kunne identifisere om jeg er mann/ kvinne, hvor mange som bor i huset og vårt bruksmønster?

 

Siden dette også er kortradio, så må du kunne være innenfor noen få meter fra huset for å fange opp disse data også, dernest ha korrekt nøkkel for å dekryptere dem og så lagre data over tid for å se bruksmønster

 

{
  "media": "cold water",
  "meter": "multical21",
  "name": "MainWater",
  "id": "75175732",
  "status": "OK",
  "total_m3": 235.512,
  "target_m3": 226.845,
  "flow_temperature_c": 3,
  "external_temperature_c": 10,
  "current_status": "",
  "time_dry": "",
  "time_reversed": "",
  "time_leaking": "",
  "time_bursting": "",
  "timestamp": "2023-04-21T14:33:49Z",
  "timestamp": "2023-04-21T14:35:24Z",
  "device": "rtlwmbus[00000001]",
  "rssi_dbm": 132
  "rssi_dbm": 137
}

 

Videre, ja du kan tolke av disse data om du legger til godvilje, se klokkeslettet når jeg var på do og dusjet, men fremdeles er ikke disse data koblet mot et individ. 

image.thumb.png.a00b7f3c7ed141805791599bfcb362a1.png

 

 

Jeg ville spurt om uttalelse med tankesettet mitt delt her, om Datatilsynet er enige i påstand gitt av din kommune, og hvis de ikke sier seg enige, videresendt det svaret til kommunen. Tungt, men jeg mener du skal ha tilgang til innsikt i DINE data nå, ikke hva som kan bli en hypotese om du skulle finne på å muligens kanskje en gang i fremtiden selge... Som vil kreve at du monterer en antenne utenfor huset med strøm tilkoblet og er på nett...

 

Du står herved hvem enn du er mroek til å gjengi disse data som er postet i videre dialog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TheGizmo Fine betraktninger du har der. Ganske på linje med det jeg svarte tilbake til kommunen tidligere i dag. Jeg vil ikke gi meg på dette enda, og det å spørre Datatilsynet om en vurdering er absolutt en god ide.

 

Dette handler mer om vrangvilje enn relle og gode argumenter, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (6 timer siden):

Jeg fikk omsider et nytt svar fra kommunens mann, hvor det pekes på GDPR som argument for å ikke levere ut nøkkelen. Så lenge det er den som har fått nøkkelen som er eier av huset er jo det et ikke-argument, men så pekes det på muligheten for at man selger huset, og at man i det tilfellet fremdeles kan finne ut hvor mye vann den nye eieren bruker. Da kan det i teorien tenkes at GDPR spiller inn, selv om det er en fullstendig søkt problemstilling. Hvilken interesse man skulle ha for å følge med på ny eiers vannforbruk er for meg uforståelig.

 

Forslaget var å installere en ekstra vannmåler i serie, men det er uaktuelt. Jeg kommer til å forfølge dette videre, da jeg synes dette er en rimelig håpløs og arrogant holdning fra kommunen.

Jeg opplever også nøyaktig samme oppførsel fra min kommune (Vestby). Kjenner jeg blir litt amper av svarene de kommer med, tenkte jeg skulle ta kampen, men orker ikke akkurat nå for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Magnus_B Jeg har tenkt å ta dette videre så langt det er mulig. Kommunen er der for å yte tjenester til sine innbyggere, og de må kunne presentere holdbare argumenter for å avslå forespørsler som dette. I dette tilfellet mener jeg at nytteverdien for innbyggerne ved å få tilgang (og det vil uansett være et fåtall som ønsker dette, så noen utilbørlig arbeidsbyrde for dem blir det jo ikke) er stor nok til at det må kunne forventes et juridisk holdbart svar for å nekte.

 

Siden måleren har funksjoner som deteksjon av både lekkasje og vannbrudd, så har det stor nytteverdi å kunne automatisere avlesning av dette, slik at smarthuset kan varsle om det. Ikke så viktig når man er hjemme, men når man er bortreist kan det være veldig nyttig for å kunne redusere skaden.

 

Optisk avlesning er en mulig backup-plan, men jeg er usikker på om måleren lar seg avlese hyppig nok til at det er brukbart. Jeg leste et sted at den kanskje begrenset antallet optiske avlesninger til noen få ganger per døgn, siden dette vil spise mer av batteriet. Jeg håper det ikke er tilfelle, og for min del betyr det ingenting om jeg reduserer levetiden på batteriet. Kommunen må bare bytte den hyppigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (8 minutter siden):

 

Optisk avlesning er en mulig backup-plan, men jeg er usikker på om måleren lar seg avlese hyppig nok til at det er brukbart. Jeg leste et sted at den kanskje begrenset antallet optiske avlesninger til noen få ganger per døgn, siden dette vil spise mer av batteriet. Jeg håper det ikke er tilfelle, og for min del betyr det ingenting om jeg reduserer levetiden på batteriet. Kommunen må bare bytte den hyppigere.

 

Utifra tolkninger gjort via det jeg har lest når jeg satte opp https://github.com/wmbusmeters her på min HA i fjor, så vil ikke dette påvirke batteriet i måler.

 

Påstand, vannmåler broadcaster og vet ikke om noen fanger opp signalene. Dette skjer hvert 15. sekund (referanse er min MQTT på mottak), og jeg har en 898Mhz mottaker som fanger opp dette. 

 

Måler er vel teknisk sett huseiers ansvar, så det er jo kun snakk om å gi deg nøkkel til din egen eiendom?

 

Hos meg, fanger jeg opp flere måler ID´s, jeg bor i et boligfelt med hus inntil 20 meter fra mitt på alle 4 vegger, og jeg fanger opp 5-6 målere. Så signalene går ikke særlig langt. Her kjører kommunen 2 ganger i året rundt for å "sniffe"

 

Optisk eller kamera som tolker nummer er også en opsjon, men radioen er tross alt der. 

 

Vet ikke hvem du har dialog med, men jeg fikk nøkkelen i avdelingen: Avdelingsingeniør, Forvaltning og driftsplanlegging

Miljøteknikk i Lillestrøm, og du finner andre veier inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TheGizmo I Haugesund kommune som jeg tilhører, så kan det synes som at det er en eneste person som har tilgang til og besvarer (om enn litt motvillig) forespørsler her. Hvorvidt han bare har bestemt dette selv eller om han har mottatt direktiver fra andre i kommunen er usikkert, men jeg er ganske sikker på at jeg må kjøre saken lenger opp om det skal være mulig å få dem til å snu i denne saken. Jeg vet at han har en kollega, men da jeg pratet med vedkommende så fremsto det som at denne andre personen var enerådende høvding når det gjaldt vannmålerne.

 

Jeg er jo ellers enig i argumentene dine, men jeg tror nok at ved optisk avlesning så vil det tappe batteriet mer, spesielt om man kan polle så ofte som man vil. Det er jo basert på ren fysikk. Det koster strøm å fyre opp IR-dioden som skal sende data, og hvis den tvinges til å sende data f.eks flere ganger i minuttet, så vil det tappe batteriet mer enn når den ikke er i bruk. Radioen sender sine signaler uansett, og det er ikke noen mottaker i måleren, så du har rett i at den ikke aner noe om det er noen som fanger opp signalene den sender eller ikke. Batterilevetiden er derfor estimert ut fra dette, og bruk av den optiske porten vil redusere batteriets levetid.

 

Jeg har ellers også anskaffet meg utstyr for mottak av disse radiosignalene, og jeg får data fra min måler, men jeg ser jo kun den ukrypterte delen av dem. Min måler ser ut til å kun sende data hvert 96. sekund, selv om jeg trodde det skulle være hvert 15. sekund som du nevner. Jeg fanger også opp et par nabomålere, uten at det har noen interesse.

 

Kameraavlesning av display er uaktuelt. Det blir altfor knotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert og testet nå i helgen, og jeg får lest av data via den optiske porten på vannmåleren. Det var litt mer knot enn jeg tenkte, men jeg kommer nok til å prøve å lage meg en dings (ESP-basert, slik at den kan sende data via WiFi) til å henge på der som kan polle data.

 

Porten må aktiveres ved hjelp av et magnetfelt, men den deaktiveres likevel etter en stund hvis det ikke er datatrafikk. Om den forblir åpen dersom det går regelmessig polling er neste teststeg. Hvis ikke, så må også det automatiseres, og det er jo litt klønete. Vi får se hvor det bærer hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.