Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hikvision IP kamera


Anbefalte innlegg

Starter en liten tråd på Hikvision kamera da det er et av de mere populære merkene i automasjonsbruk. Jeg har brukt litt forskjellig av IP kamera de siste årene og etter en del ulike kamera og googling har funnet Hikvision kamera som jeg generelt er veldig fornøyd med, er midt på treet pris og kvaliteten er bra. Jeg liker IP kamera som har WIFI men kabler hvis eg kan, så kjøper som regel alltid med WIFI hvis mulig. Bruker Blue Iris til video recording og selve kamera til å lagre snapshot til FTP server.

Hikvision har stort utvalg med kamera i alle prisklasser. De som er i vanlig forbruker klasse holder mål lenge. Det som jeg synes er positivt er:

 

- Bra utvalg i bullet, dome og cube kamera, de har også et "pin-hole" kamera som ser bra ut. De fleste fås også med WIFI. 
- Kan velge linser på de fleste kamera, typisk 2.8 - 4 - 6 mm.
- API som gjør de mulig å lese og kontrollere disse via script.
- Cube kamera har egen PIR sensor og sirene som kan trigges på motion.
- Line crossing & intrusion detection alarm. Noen dyrere kamera har også Audio alarm (fint for baby call?)
- Kan kjøpes fra Kina til god pris, typisk rundt 1000 nok fraktfritt fra Kina mot ca 1700 + frakt i Norge.
- Flere muligheter for å stille på bilde kvalitet.

 

På minus siden som jeg kommer på:

- Kan ikke lagre video til FTP server, kun bilder ( men det ikke mange kamera som kan uansett). Blue Iris og lignende fikser video bedre uansett.

- Dumt det ikke er audio alarm på cube camera når det er innebygget mikrofon og høyttaler.

 

Har som sagt i andre tråder noe erfaring med disse:

Cube kamera 4MP WIFI DS-2CD2442FWD-IW - Innekamera, WIFI, Veldig bra bilde. Egen PIR sensor. Har microfon og høytaller innebygget, men ikke Audio alarm dessverre. Bruker det i garasje og inne.

DS-2CD2442FWD-IW.jpg.7694215554ca26005b0e4f147398ddb6.jpg


Dome kamera 4MP WIFI DS-2CD2142FWD-IWS - Utekamera, WIFI, bra bilde. Foretrekker dette ute over bullet kamera da det ble litt mere diskre installasjon under takutstikk. Hullsag og litt fresing på overside så ble det bra, må bare få IR diodene under kant for å ikke få gjennskinn ("foggy" picture i nattmodus) ? 

DS-2CD2142FWD-IWS.jpg.42a861b52646c7b66c4416024f7a68fe.jpgkamera_takutstikk.jpg.4861134bddf1c9b26c1552efddd7301c.jpg


Bullet kamera 3MP WIFI DS-2CD2032F-IW - Greit bullet kamera,WIFI, ble parkert da Cube og Dome kamera var bedre på nattbilde og samt plassering var bedre med dome kamera så har ikke brukt så mye tid på det. Men det finnes i 4 og 5 MP uten WIFI så bilde på disse er nok da på høyde med de andre. Greit at WIFI antenne er innebygget.

DS-2CD2032F-IW.jpg.e47c579ac775bd97af740bba4c01aaaf.jpg

 

Neste kamera som er i bestilling nå er et pin-hole camera, 2CD6424FWD-10 for installasjon ved inngangsdør.

2CD6424FWD-10.jpg.e0b98bdda519f888b9166d6ef8f0d475.jpg

 

Sikkert flere som har mere erfaring her, så fint om en deler erfaringer på andre Hikvsion modeller her. Jeg er ikke expert på disse, så bare så spør i vei hvis du lurer på noen av de kamerane jeg har. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et DS-2CD2132F-IS og DS-2CD3345-I (begge dome kamera) forsynt via PoE. Veldig fornøyd med stabiliteten på disse.

Eneste jeg ikke har fått til enda som plager meg er event (motion detection) notification via f.eks. SNMP eller annen "enkel" måte (HTTP/TCP etc.). ?

 

Jeg hadde en stund et horribelt ftp hack hvor kamera uploadet bilde til FTP, så trigget dette et script som slettet bildet og kjørte en POST update til OpenHAB. Men jeg gikk over til å bruke motion detection i Zoneminder i stedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Alpøy said:

Eneste jeg ikke har fått til enda som plager meg er event (motion detection) notification via f.eks. SNMP eller annen "enkel" måte (HTTP/TCP etc.). 1f61e.png

 

Jeg hadde en stund et horribelt ftp hack hvor kamera uploadet bilde til FTP, så trigget dette et script som slettet bildet og kjørte en POST update til OpenHAB. Men jeg gikk over til å bruke motion detection i Zoneminder i stedet.

 

Her er HTTP interface/API for å styre Hikvision kamera, Hikvision API dokumentert her 

 

Det er flere som har laget script og software for å implementere Hikvision kamerae. Et populært nodejs script er node-hikvision-api. Eksempel på bruk mot OpenHAB her.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Omsider fått pakket opp 2CD6424FWD-10 pinhole kamera. Kamera har liten linse så blir lite synlig ved montering og med 8 meter kabel fra kamera til "kontrollboks" så har en litt å gå på ved plassering. Er ikke WIFI, men har sefølgelig POE støtte. Er også vanlige jack tilkoblinger for mikrofon/høyttaler og det er "audio" trigger alarm i software. Så blir greit kamera ved inngangdøren ja ?

 

IMG_8329.thumb.JPG.d0c2c47cccd9086bdd88cda9ed417802.JPG

IMG_8332.thumb.JPG.0b1e4806d2ee5895f7d318f4acd0546f.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har nå prøvd meg på samme Dome kamera som @backspace DS-2CD2142FWD-IWS (2.8mm) + DS-2CD2355FWD-I (4mm) 5MP Turret IP Camera H.265 IP67. Gikk litt fort i svingene, for trodde jeg bestilte PTZ kamera ?. Lagt inn prøveversjon av Blue Iris og tilhørende HS-plugin. 
Bilderesultat for DS-2CD2355FWD-I(4mm) 5MP Turret IP Camera H.265 IP67

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel etter noen års erfaring med hikvision bare si at kvaliteten på de rimeligste av disse også er svært god. Har også et par bekjente med samme erfaring. 

 

Men de aller billigste på f.eks. ebay er ofte hackede chinaversjoner som det er problematisk å oppdatere, så velg heller de orginale engelske versjonene.

 

Rett og slett stabile kamera med god værtetting og svært god billedkvalitet til en rimelig penge.?

 

NB: Domeversjonene (De med glasskuppel) kan gi litt tåkete/blurrete bilde når det er mørkt..

Endret av RoRy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har et DS-2CD2142FWD-IWS og der er det jo kabler for strøm, PoE, alarm og audio. Når dere monterer disse utendørs, hva gjør dere da med disse "pluggene"? Er vel ikke noe særlig å la de henge ute i vær og vind? Det fulgte med en sak for å sette på nettverkskabelen, så den blir sikkert grei, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med de 3 siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

Det fulgte med en sak for å sette på nettverkskabelen, så den blir sikkert grei, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med de 3 siste...

IP67 utenpåliggende montasjeboks. To stk for 49 på Clas, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

IP67 utenpåliggende montasjeboks. To stk for 49 på Clas, hvis jeg ikke husker feil.

 

Problemet er at alle har slike gummitettede hull for å tre kablene gjennom:

http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Elektroinstallasjon/Påveggsbokser

 

Og siden alle kablene har "plugger" av et aller annet slag på endene, så lar de seg ikke tre gjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er endel selgere på ebay som reklamerer med engelsk versjon som er oppgraderbar, så det er jo verdt å vurdere. Men en får vel moms og gebyr ved innførsel til norge? Eller sklir det ubemerket igjennom? Noen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
31 minutter siden, JohnMartin skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å montere et Hikvision camera og få motion detection mulighet. Sånn at jeg slipper å montere z-wave bevegelsessensor i de rommene jeg har kamera?

 

Ja. Jeg er usikker på om du kan få det direkte fra kameraet (men de har et API, så kanskje), men det er mulig fra en del NVR-software. Jeg har det fra min software og bruker da JSON mot HS3. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Ja. Jeg er usikker på om du kan få det direkte fra kameraet (men de har et API, så kanskje), men det er mulig fra en del NVR-software. Jeg har det fra min software og bruker da JSON mot HS3. 

 

Hvis jeg monterer et Hikvision camera og bruker f.eks blue Iris(bare lest om det, ikke prøvd program i praksis) med HS3 plugin, så kan det erstatte en bevegelsessensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JohnMartin skrev:

Hvis jeg monterer et Hikvision camera og bruker f.eks blue Iris(bare lest om det, ikke prøvd program i praksis) med HS3 plugin, så kan det erstatte en bevegelsessensor?

 

Blue Iris har jeg bare lest om jeg også (fordi jeg kjører Linux), så det vet jeg ikke... men, er sikkert mange BI-brukere her som vet. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.