Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Arduino kompatible enheter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har noe erfaring på de billige "arduino kompatible" enhetene som f.eks. kjell.com eller andre leverandører selger for tiden?

Jeg holder på å bygge litt MySensors noder og ser at det er nesten vanskelig å få tak i "originale" Arduino's i Norge....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bestilte Funduino eller noe i den duren fra ebay, ett kit med masse sensorer og diverse for 300 NOK sånn ca. Fungerte fjell.

Spørs jo litt hva du skal bruke det til, men kan evt NodeMCU eller WeMos være ett alternativ? Wemos D1 er superhendig med innebygget WIFI..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall kjøpt en Nano på DX.com og den fungerte rimelig greit (4-5 USD), men jeg har den ikke i noe som er "produksjon". Men jeg har kjøpt endel andre komponenter fra bl.a. DX.com og Aliexpress og de kjører helt greit så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, tjwesterby said:

Hei, jeg bestilte Funduino eller noe i den duren fra ebay, ett kit med masse sensorer og diverse for 300 NOK sånn ca. Fungerte fjell.

Spørs jo litt hva du skal bruke det til, men kan evt NodeMCU eller WeMos være ett alternativ? Wemos D1 er superhendig med innebygget WIFI..

 

Ja det er vanvittig mange *duino's typer og kloner/hybrider av ESP8266 typen, men vil helst holde meg på 433Mhz og prøve å standardisere sensorene mine til "samme" plattform (lettere å feilsøke/reservedeler osv.) med mulighet for noder forsynt av batteri (lavt strømforbruk).

Syntes det er greit å holde meg innenfor det Mysensors.org stort sett har eksempler på og "supporterer"....

 

 

3 minutes ago, Guahtdim said:

Jeg har iallefall kjøpt en Nano på DX.com og den fungerte rimelig greit (4-5 USD), men jeg har den ikke i noe som er "produksjon". Men jeg har kjøpt endel andre komponenter fra bl.a. DX.com og Aliexpress og de kjører helt greit så langt.

 

Ok, og det er kina kloner? (Arduino compatible)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Alpøy said:

Ok, og det er kina kloner? (Arduino compatible)

 

 

Tja, om man kan kalle det klone. Brikkene som sitter på er jo normalt standard chips, men siden de kanskje ikke har samme kvalitetskontroll som merke-varer så er de betydelig billigere. Så langt har jeg ikke hatt problemer med de billige jeg har kjøpt, men de har heller ikke stått på i flere døgn (enda).

 

Mulig jeg må til med ett eller annet når jeg skaffer mediamøbel hvor forsterkeren og alt annet blir gjemt bort (fra klåfingret sønn på 1 år). Ser for meg at man muligens må til med en vifte eller noe for å holde temperaturen innenfor rimelige grenser på varme tv-dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Guahtdim skrev:

Mulig jeg må til med ett eller annet når jeg skaffer mediamøbel hvor forsterkeren og alt annet blir gjemt bort (fra klåfingret sønn på 1 år). Ser for meg at man muligens må til med en vifte eller noe for å holde temperaturen innenfor rimelige grenser på varme tv-dager.

 

Jeg har det, og ja, vifte trengs (Apple TV nektet å fungere på varme dager i fjor sommer). NodeMCU med DHT22 funker, samt enkel 80mm PC-vifte. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en billig-Uno fra dx.com som har stått på et par år ute i boden. Ingen problemer så langt. Boden er ikke isolert og holder stort sett utetemperatur. Ganske fuktig der også, med jordslag på diverse ting.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.