Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sette opp 433mhz veggplugger


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har noen veggplugger fra Luxorparts som jeg tidligere har brukt med Domoticz. Jeg satte de opp som COCO GDR2 brytere med house code A og unit code 1-4.

Jeg prøver å få disse til å fungere i Home Assistant, men kommer ikke helt i mål.

 

Når jeg trykker på "On" på nr 4, så dukker bryteren opp i HASS, men det fungerer ikke å trykke på den i HASS. Ingen av de andre knappene på bryteren detekteres på noe vis. 

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løste det ved å bruke samme unit code (4), og forskjellige house codes på de. Av en eller annen grunn så bruker den forskjellige protokoller på 1-3 (Lighting 1) og 4 (Lighting 4, tror jeg, de ser iallefall sånn ut: 0913000b51155501a860).

 

Det gjør jo at fjernkontrollen omtrent er ubrukelig, men det er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering, om noen skulle være interessert.

 

Det viser seg at fjernkontrollen sender ut både Lighting1 og Lighting4, og kodene den sender er stort sett forskjellig hver gang, men selve pluggen bryr seg ikke noe om hvilket signal den får, den kan godt få samme signal om og om igjen.

 

Jeg klarte å generere riktige IDer med dette scriptet: https://github.com/Sennevds/RFXcomIdGenerator

$ python generateId.py -t Lighting1 -s GDR2 -p A,1
$ python generateId.py -t Lighting1 -s GDR2 -p A,2
$ python generateId.py -t Lighting1 -s GDR2 -p A,3

 

Jeg forsøkte å legge inn automations basert på fjernkontrollen, slik at jeg kunne bruke fjernkontrollen for å trigge forskjellige greier, men det gikk ikke siden den sender ut så mye forskjellige greier hele tiden.

 

Da mangler jeg bare å få satt opp en Telldus veggplugg jeg har liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 2017-4-21 klokken 18.32, perudo skrev:

Hei!

 

Jeg har noen veggplugger fra Luxorparts som jeg tidligere har brukt med Domoticz. Jeg satte de opp som COCO GDR2 brytere med house code A og unit code 1-4.

Jeg prøver å få disse til å fungere i Home Assistant, men kommer ikke helt i mål.

 

Når jeg trykker på "On" på nr 4, så dukker bryteren opp i HASS, men det fungerer ikke å trykke på den i HASS. Ingen av de andre knappene på bryteren detekteres på noe vis. 

 

Noen som har peiling?

Hei ! Har du klart å fungere veggplugger fra Luxorparts i Homeassistant ? Jeg har prøvd men klarte ikke,  fjernkontroll sender forskjellige koder hver gang jeg trykker knapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, perudo skrev:

Ja, det er bare å se på det forrige innlegget mitt.

vær så snill hjelp meg. Jeg er nybegynner. veldig lite kunnskap om python3 og linux hvordan skal jeg bruke scriptet: https://github.com/Sennevds/RFXcomIdGenerator. skal jeg lastened i zip fil og kopie i home assistant ?. Jeg har lagd video hvor du kan se fjernkontroll generer kode som jeg bruker i Home Assistant men Luxorparts Fjernstrømbryter regerer ikke .

 

vær så snill

Endret av Smil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min home assistant config for de 3 pluggene:

 

devices:
  0710010f4f080750:
    name: Bryter 1
    fire_event: True
  071001014e080760:
    name: Bryter 2
    fire_event: True
  071001204c080750:
    name: Bryter 3
    fire_event: True
 
Dette er med house code A og kode 1 til 3 på pluggene.

 

Endret av perudo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2017-5-8 klokken 23.21, perudo skrev:

Her er min home assistant config for de 3 pluggene:

 

devices:
  0710010f4f080750:
    name: Bryter 1
    fire_event: True
  071001014e080760:
    name: Bryter 2
    fire_event: True
  071001204c080750:
    name: Bryter 3
    fire_event: True
 
Dette er med house code A og kode 1 til 3 på pluggene. Beklager formatering, dette ble litt merkelig på mobil. 

 

 

Tusen takk for svar ☺ Hvordan fikk du slik kode. Jeg har fikk helt annerledes . Så du video jag har vedlagt i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kunne bruke de samme kodene som jeg skrev inn over, så lenge du har satt den første/øverste bryteren på 1 (house code A) på alle, og den andre bryteren på 1, 2 og 3 på hver sin plugg, men jeg bruker RFXtrx433E. Hvis du bruker noe annet for å sende/motta 433mhz signaler så kan jeg ikke hjelpe deg, dessverre.

 

Jeg genererte kodene med Python-scriptet jeg skrev om tidligere.

Endret av perudo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, perudo skrev:

Du burde kunne bruke de samme kodene som jeg skrev inn over, så lenge du har satt den første/øverste bryteren på 1 (house code A) på alle, og den andre bryteren på 1, 2 og 3 på hver sin plugg, men jeg bruker RFXtrx433E. Hvis du bruker noe annet for å sende/motta 433mhz signaler så kan jeg ikke hjelpe deg, dessverre.

 

Jeg genererte kodene med Python-scriptet jeg skrev om tidligere.

 

Tusen takk ! Ja jeg bruker ikke RFXtrx433E. Jeg bruker en billig sender og mottaker FS1000A og RF 5V .

FS1000A.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.