Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro scene, ventilasjon av ved brann


Frans

Anbefalte innlegg

Prøver å lage en scene som skrur av ventilasjonen hvis Nest røykvarsleren blir løst ut. Utfordringen er hvordan jeg får ventilasjonen til å slå seg på igjen automatisk når røykvarsleren er tilbakestilt. Fungerer det slik at med scenen jeg har laget at hvis røykvarsleren fortsatt er i "emergency" så vil ikke den starte ventilasjonen igjen før alt er normalt igjen eller gjør den det etter 180 sekunder uansett nå? 

 

Prøvd å lage en egen scene som skrur på ventilasjon ved normal status røykvarsler, men problemet da er at den overstyrer evt. manuelle innstillinger jeg gjør på ventilasjonen f.eks skrur opp nivået på ventilasjonen og andre scener som styrer ventilasjon. Er det evt. mulig å la scene 2 som skrur på igjen ventilasjon, men la den være avslått til scene 1 som skrur av ventilasjonen er aktivert og kun kjøre en gang før den blir deaktivert igjen? 

Skjermbilde 2017-04-25 kl. 11.40.44.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

 

Vet ikke om jeg tenker komplisert eller enkelt nå, men hva med å lage en variabel som heter "brann" med f.eks "av/på". når alarmen går så trigges variabelen til på.

lag scenen som stopper systemet til å å bare kjøre dersom variabelen er på.

så lager du en scene som gjør at når emergency går av så settes variabelen til av og starter systemet igjen. hvis du på den fjerner Device som trigger og kun har variabelen som trigger så burde det vel funke uten at den overstyrer noe ellers?

 

Endret av Stianoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blodstrupmoen skrev:

Normalt kjører man vel ventilasjonen på max. ved røyk for å få ut mest mulig røyk ved evakuering. Det er viktigere å sikre menneskeliv enn materielle ting som enkelt kan erstattes.

 

Men en brann forverres jo av oksygen?

De fleste steder jeg har sett at de har røykluker, så har disse hatt manuell styring og vurderes sikkert åpnet fra tilfelle til tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

Men en brann forverres jo av oksygen?

Ja, men poenget med røykvarslingen er å varsle personer for evakuering før det blir brann, og ofte mye røyk. Det er bedre å lage best mulig muligheter for evakuering. Som sagt materielle verdier kommer i andre rekke. Det er uansett nok oksygen i en bolig til at brannen får utvikle seg med og uten mekanisk ventilasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Høres ikke bra ut å skru av ventilasjonen når røyk er detektert. Da ville jeg ha boostet ventilasjonen så mye som mulig, samt slått på alt lys. Det er røyken som dreper, ikke flammene. I store næringsbygg er det ofte montert svære vifter som starter ved brannalarm. Disse blåser typisk luft inn og danner overtrykk i evakueringsruter (trapper, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.