Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling robotgressklipper


Anbefalte innlegg

13 timer siden, torstein89 skrev:

anskje annen flora hos dere, hehe. To kjappe kilder om tips her: Husqvarna:...annet tips for en holdbar og grønn gressplen er å ikke klippe gresset for kort, ikke kortere enn 4 cm...

 

Coop obs:... 4–5 centimeter er optimal lengde på gresset i hagen. Gress på 4–5 centimeter «slåss» best mot ugress på egenhånd...

 

Jeg burde da senke med en cm emoji1787.pngemoji12.png

 

Men gress på 3,5 cm er bedre å gå på enn 5 cm, og midt på sommeren er det det som teller... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bostad said:

Er det nokren som har prøvd å få styring på Honda Miimo hrm 310? Dei er dumme som et brød, men dei har en interface kobling for service/firmware som forhandlere bruker. Men dei bruker et program som heiter Dr.H

DrH er ett program som man kobler opp mot roboten via en usb kabel. All styring som man har her på forumet er trådløs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guahtdim skrev:

DrH er ett program som man kobler opp mot roboten via en usb kabel. All styring som man har her på forumet er trådløs.

Tanken var om det var muligheit å koble på en esp/nodemcu og klare å styre klipperen via den.

Eg har aldri sett/brukt Dr.H. Men antar den bruker en form for seriel port og dermed bør det vere mulig å få til. Wifi signal til klipperen/nodemcu er ingen problem.

Driv å snakker med dei som solgte meg klipperane ( ja har 2stk) om muligheit for å få låne Dr.H for å prøve å finne ut korleis eg kan gjere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Bostad said:

Tanken var om det var muligheit å koble på en esp/nodemcu og klare å styre klipperen via den.

Eg har aldri sett/brukt Dr.H. Men antar den bruker en form for seriel port og dermed bør det vere mulig å få til. Wifi signal til klipperen/nodemcu er ingen problem.

Driv å snakker med dei som solgte meg klipperane ( ja har 2stk) om muligheit for å få låne Dr.H for å prøve å finne ut korleis eg kan gjere det.

Jeg ønsker deg lykke til. Dette er litt mer avansert enn å lage en programstubb til ett kjent api. Men ingenting er umulig gitt at man har tid, penger og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
On 28/08/2019 at 20:21, Rogerbl said:

Hvis man benytter iobroker og Mqtt protokollen trenger man ikke noen Hs3 plugin. Mqtt protokollen benyttes av de fleste smarthus systemer på markedet idag.
Iobroker har støtte til robotklippere som Worx, Husquerna , Gardena m.fl. 
Etter å ha installert og testet dette, gjerne på en Raspberry Pi, installerer man Mqtt adapteret(client eller kombinasjon client-broker).
Det vil da dukke opp en mulighet for konfigurasjon av Mqtt på alle objektene til robotklipperen til høyre i skjermbildet.
Etter at dette er konfigurert kan man styre roboten med Mqtt kommandoer og få status via Mqtt meldinger.
Hs3 brukere benytter mcsMqtt plugin'en til å importere disse dataene, og kan da bruke disse i events mm.
Jeg har satt opp min Worx S300 til å stoppe om der kommer noen eller noe i veien. Håper at det kan spare et pinnsvin eller to. ?
Men min løsning er en kombinasjon av Robotklipper og Arlo Pro 2 kamera.

Under et skjermbilde fra Hs3 hvor man ser kommandoen "state" som true betyr start klipping og false betyr Gå hjem.
Videre er kommandoen "pause" slik at true betyr stopp eller pause. ?  Resten er statusinfo fra klipperen.
Under ser man min Worx S300 utstyrt med et Arlo kamera for detektering av hindre som gjør at den stopper en stund, og for mulig monitorering av eiendommen når jeg er bortreist. 
Må nesten legge til at jeg henter strøm til kameraet fra robotens USB plugg slik at kameraet er alltid toppladet.
Og med Arlo's Smart Premier abonnement skiller det mellom folk, dyr, kjøretøy og andre bevegelser.

hs3.png

IMG_20190729_170215.jpg

Oppdatering:
Arlo la inn tofaseaudentisering og da virket ikke det åpne biblioteket lengere.
Heldigvis har Alexa støtte for Arlo og det er kommet en HomeSeer plugin for Worx Landroid. Så da ble løsningen slik:
Alexa kjører en Homeseer event når Arlo kameraet oppdager bevegelse foran klipperen.

Homeseer event'en pauser klipperen, venter fem minutter og fortsetter så. Dette skjer kun når klipperen klipper, ikke når den står i garagen sin. Hvis man velger kortere intervall så blokker worx serveren kommunikasjonen i 24 timer.

Hensikten med denne rutinen er å unngå at klipperen skader mennesker eller dyr som kommer i dens vei. Testene viser at den til stopper for humler også. 🙂

 

Jeg har også satt opp en patrulje event slik at hvis Arlo oppdager en bevegelse på tomta etter kl 2300, så starter klipperen med kantklipp(dvs den går en runde rundt avgrenset område). Da får jeg oversikt om det er noe muffens på ferde.

Og hvis det er noen med skumle hensikter så stikker de nok avgårde. 🙂

Endret av Rogerbl
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.