Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling robotgressklipper


Anbefalte innlegg

Hvor mye plen skal klippes?

For min del så vil jeg ikke kjøpe robotklipper på grunnlag av hvor greit den lar seg implementere, men hvor godt den faktisk klipper. Med over 1000kvm med plen så ligger det i kortene at en slik "Ullern geit" kommer til min bolig i løpet av noen år. Ungene gror ikke raskt nok til at jeg kan regne med å få avløsning i plenklippen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, iceball skrev:

Under 200 m2, så er ikke det at det tar all verdens med tid å klippe selv.

Det er vel ikke poenget. Poenget er jo at du kan slippe! ;)

 

Jeg har en "gammel" Gardena R40Li og er fornøyd med den. Ingen mulighet til automasjon, og det er jo selvfølgelig litt synd. Men jeg bytter den ikke ut før jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Moskus said:

Det er vel ikke poenget. Poenget er jo at du kan slippe! ;)

 

Jeg har en "gammel" Gardena R40Li og er fornøyd med den. Ingen mulighet til automasjon, og det er jo selvfølgelig litt synd. Men jeg bytter den ikke ut før jeg må.

Joda, det kan du. Bare å kjøpe et kort som installeres i Gardena & Husqvarna's robotklippere. Sjekk ut www.robonect.de

Har det selv installert i en Gardena R40Li så den kan absolutt anbefales til en såpass liten gressplen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, geira skrev:

Joda, det kan du. Bare å kjøpe et kort som installeres i Gardena & Husqvarna's robotklippere. Sjekk ut www.robonect.de

Har det selv installert i en Gardena R40Li så den kan absolutt anbefales til en såpass liten gressplen. 

Wow! Seriøst?! Fantastisk! :D

Merker at tysken min er noe rusten... hvor kjøper man sånt?!

 

EDIT: Her finner man det, vissnok. :)

Hadde glatt betalt €50 for å få det montert, ja. Må jo demontere hele greia! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å kjøpe direkte fra Fabian Harder (mannen som lager modulene og driver www.robonect.de). Hvis du bruker Google Translate så finner du nok ut av det. Du trenger Wi-Fi dekning i hagen. Det er for spesielt interesserte, men det er vi jo;-)

Ikke noe problem å montere på en Gardena R40Li, anbefaler å kjøpe med wlan antenne sammen med modulen, gode instruksjoner på forumet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Automober 320 og leser den med kort fra www.robonet.net via WIFI. Har laget et program som oppdaterer HS3 for å teste det ut, men jobber med plugin :). Kan sette alle parameter og litt til med denne modulen. Så her er det bare å mikse med regnsensor, yr.no, motion sensorer, ferie modus og alt annet som som du vil skal styre robotklipperen.

 

Når det gjelder valg av klipper så velg heller en litt større klipper en det du trenger. Kjøpte selv en AM320, kapasitet 2200m2 for min 370m2 plen, litt overkill men var pga litt helling på plen noen steder og der er Automover best. Velg i det minste en med 4 hjul hvis plen er litt ugjevn (bør ha stuegulv for å kjøre de med 3 hjul). Kjøper Husqvarna Automover fra http://www.gplshop.se/ da det er billigere enn her hjemme selv med frakt. Fikk en AM420 på døren i dag med DHL, var 24% rabatt ?  Selv om plenen ikke er så stor så er det fordel med robotklipper da den tar brunsnelger som forviller seg over plenen, så kjører ofte klipper en tur på på kvelden i ny og ne når de er fuktig. Det var dagens robotklipper tips fra meg....

 

am.png.5b0f6134b3f1ad299f89e2e9dec5163a.png

Robby = Husquarna Automover 320

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, backspace skrev:

 

Jeg har Automober 320 og leser den med kort fra www.robonet.net via WIFI. Har laget et program som oppdaterer HS3 for å teste det ut, men jobber med plugin :). Kan sette alle parameter og litt til med denne modulen. Så her er det bare å mikse med regnsensor, yr.no, motion sensorer, ferie modus og alt annet som som du vil skal styre robotklipperen.

Kan du overstyre fjernkontrollen, dvs. kjøre den med en joystick (for å sette det på spissen)?

Hvis den har kjørt seg fast, kan du få den til å rygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Moskus said:

Kan du overstyre fjernkontrollen, dvs. kjøre den med en joystick (for å sette det på spissen)?

Hvis den har kjørt seg fast, kan du få den til å rygge?

 

Yepp, du sender kommando med "% styrke" på hvert hjul over tidsperiode,  så du kan rygge, svinge, ....lage mønster om du vil :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2017 klokken 10.10, christofferraa skrev:

@Moskus gi en lyd hvis du skal bestille, har selv en R50Li som jeg har lyst å smartifisere, jeg må bare høre og sjekke at den siste versjonen passer til 2017 modellen. 

Fant du ut av dette @christofferraa? Tenkte å kjøpe R50Li, men hvis den ikke passer med årets modell så kan jeg alltids finne en eldre brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du ut av dette [mention=341]christofferraa[/mention]? Tenkte å kjøpe R50Li, men hvis den ikke passer med årets modell så kan jeg alltids finne en eldre brukt.

Fikk svar at det var bare å bestille den for 2016 :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobb har en Automower som står og går, alldri noe probøem med den, og han er litt sløv og bytter knivene ca. hvert andre år. Alltid nyklipt plen med lite mose, ca 2 mål tomt. 

Jeg lagde plena Robotgressklippervwnnlig i fjor, og støpte fundament til søppelkassestativ og gressklipper, og grevde ned ledning.  Venter bare på at Gardena-gressklipperen tar kvelden. 

Dennte å gå for 420 pga GPS-modulen. Den uler som bare det om den blir løftet opp, men om noen tar den så tenkte jeg det er fint å kan spore den. 

Tenkte i utgangspunktet ikke å automatisere mer enn å lese av strømforbruk for å logge ose om den lader eller ikke, men den modulen hørtes tøff ut @backspace. Tok du noen bilder når du monterte?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robotgressklipperen klarer seg som regel fint selv. Det som er interessant er å vite om den sitter fast en eller annen plass. De klipperne som gjør dette er uforholdsmessig mye dyrere. En billig måte å fixe dette på er å montere en bryter eller magnetbryter på ladestasjonen som klipperen opererer når den er dokket. På den måten så kan en se om den er i ladestasjonen eller klipper. Dersom den er ute av ladestasjonen mer enn 2 timer så kan en generere en melding som forteller deg at den med stor sannsynlighet sitter fast.

 

St1-R

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MbenzNo skrev:

Robotgressklipperen klarer seg som regel fint selv. Det som er interessant er å vite om den sitter fast en eller annen plass. De klipperne som gjør dette er uforholdsmessig mye dyrere. En billig måte å fixe dette på er å montere en bryter eller magnetbryter på ladestasjonen som klipperen opererer når den er dokket. På den måten så kan en se om den er i ladestasjonen eller klipper. Dersom den er ute av ladestasjonen mer enn 2 timer så kan en generere en melding som forteller deg at den med stor sannsynlighet sitter fast.

 

St1-R

Det er jo selvsagt en mulighet. Men det jeg liker er at med denne modulen kan jeg la klipperen kun klippe når feks alarmen er aktivert.

Og pga jobb er det greit at jeg vet hva som er galt hvis den stopper slik at jeg ikke trenger å tyde en forklaring fra hun som er hjemme.

Og så ender jeg i tillegg opp med masse tall jeg kan legge inn i hstouch ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er det noen som vet hvor jeg får fatt i en Gardena-dokk? Vi har en "gammel" R40Li.

 

Vår tok plutselig kvelden i går (blinker rødt), men jeg testet selve klipperen i naboens hage (de har en splitter ny R50Li) og den fungerte fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at enhver forhandler slik som f.eks Eik Senteret kan skaffe deler.

 

Har ladestasjonen stått ute i vinter? Kan være dårlig kontakt i tilkoblingene til antenneledningen som er i bunnplata. disse/denne er koblet til noe elektronikk (sender) i ladestasjonen. Dersom ladestasjonen har stått under snø med strøm tilkoblet så har nok elektronikken tatt kvelden. Lett å sjekke da det som regel er tydelige spor etter hvilken komponent som har brent opp. 

 

St1-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gardena Elektrisk klipperen min gikk til dundas ved årets første plenklipp, så da ble det bestilt en AM310 i dag, 19 000 inkl. installasjonskit medium og Connect ferdig montert. Fant ut at norsk reklamasjonsrett var verdt 2500 for meg mot å bestille fra Sverige.

2017-modellene har mulighet på 310 og 315 til Connect(GSM-kort innebygd, inkl 2 års abb, men bruker nesten ikke data). 

Likevel om sjansen er liten for at noen tar den da den faktisk bråker ganske mye om den blir løftet opp, og man ikke får brukt den annen plass, så tenker jeg at det er greit å spore den. 

Tror jeg dropper å automatisere annet med huset enn å lese av strømforbruk for å logge, har koblet til en HDSwitch der jeg skal koble den til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.