Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mikrotik/Router OS oppstarts spørsmål m.m.


Anbefalte innlegg

Har gått til anskaffelse av den anbefalte Mikrotik hap AC routeren som varmt anbefales her inne. Byttet fra en eldre d-link dir655 så spranget er tålig stort, men foreløpig godt fornøyd.

 

Er ingen ekspert på nettverk, men oppgående nok til å finne ut av ting underveis (tror jeg) Har noen ting jeg håpte jeg kunne få svar på her.

 

× Bridge, jeg har bridget alle portene inkl. wlan, bortsett fra eth1 som er koblet mot ISP, til hverandre. I utgangspunktet lurte jeg på om en måtte bridge eth1 til de andre for å kommunisere med omverden. Men det ser ikke slik ut. Er det da slik at det faktisk er en stor risko å bridge denne mot de andre?

 

* Jeg ville bevare de gamle ip-adressene mine i den nye ruteren uten å måtte sette disse individuelt på maskinen det gjaldt. Så jeg prøvde meg på å definere statiske ip adresser i ARP konfigen med dhcp aktivert på ruteren. Dette gikk veldig dårlig, plutselig hadde noe kontak med internett og noe ikke. Endte opp med å slette alt jeg hadde lagt inn i ARP og brukte bare make static funksjonen i DHCP server konfigen. Måtte endre på en del i OphenHab konfigen etterpå, men gikk stort sett greit (serveren beholdt sin IP) Hva gjorde jeg galt?

 

* Jeg har et asus tf101 nettbrett som jeg viser litt status på. Dette mister hele tiden forbindelsen sin etter oppgraderingen. Veldig tungvint da det vanligvis slår seg av og på med ekstern bevegelse sensor. Jeg har reservert ip, økt lease time til 23 timer (selvom jeg tror det ikke har noe betydning siden den er statisk) og sjekket at wifi alltid er på på enheten. Den kjører android 6.0.1. Tips mottaes med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Paging @Lazarus... ;) 

Bilderesultat for who you gonna call meme

 

Selvfølgelig skal vi få svar på spørsmålene dine! ?

 

Mine svar må alltid leses som om en bedreviter med noe kunnskap har skrevet dem.

Med andre ord: Tar forbehold om feil, selv om jeg aldri tar direkte feil, bare at feil informasjon av og til kommer frem. ?

 

18 timer siden, Danonym1 skrev:

× Bridge, jeg har bridget alle portene inkl. wlan, bortsett fra eth1 som er koblet mot ISP, til hverandre. I utgangspunktet lurte jeg på om en måtte bridge eth1 til de andre for å kommunisere med omverden. Men det ser ikke slik ut. Er det da slik at det faktisk er en stor risko å bridge denne mot de andre?

Se på bridge som en virtuell switch. Alt du legger inn i bridge vil bli regnet som et interface/enhet og alle innstillinger gjøres da på Bridge og ikke på Ehternet 2-5/WLAN 1-2. Unntaket er WiFi instillinger som gjøres pr WLAN.

Bridge har liten til ingen sikkerhet mellom de forskjellige medlemmene innenfor bridge, men er trygt beskyttet mot de portene som ikke er medlem. Så sant du har et brannmuroppsett som er oppegående.

 

18 timer siden, Danonym1 skrev:

* Jeg ville bevare de gamle ip-adressene mine i den nye ruteren uten å måtte sette disse individuelt på maskinen det gjaldt. Så jeg prøvde meg på å definere statiske ip adresser i ARP konfigen med dhcp aktivert på ruteren. Dette gikk veldig dårlig, plutselig hadde noe kontak med internett og noe ikke. Endte opp med å slette alt jeg hadde lagt inn i ARP og brukte bare make static funksjonen i DHCP server konfigen. Måtte endre på en del i OphenHab konfigen etterpå, men gikk stort sett greit (serveren beholdt sin IP) Hva gjorde jeg galt?

IP reserveres på DHCP lease tabellen, ikke i ARP tabellen. ARP tabellen brukes i en helt annen sammenheng og er normalt noe du ikke editerer manuelt.

Sett statisk lease i DHCP manuelt eller ved å konvertere dynamiske leases. Disse ipene kan deretter endres ved å dobbbeltklikke på den statiske leasen. Du må også ha satt opp IP scope slik at de IPene du ønsker er innenfor det scopet. For eks: 192.168.1.2 er ikke i 192.168.88.0/24.

 

18 timer siden, Danonym1 skrev:

* Jeg har et asus tf101 nettbrett som jeg viser litt status på. Dette mister hele tiden forbindelsen sin etter oppgraderingen. Veldig tungvint da det vanligvis slår seg av og på med ekstern bevegelse sensor. Jeg har reservert ip, økt lease time til 23 timer (selvom jeg tror det ikke har noe betydning siden den er statisk) og sjekket at wifi alltid er på på enheten. Den kjører android 6.0.1. Tips mottaes med takk :-)

Er denne kjøpt i USA? I USA mangler de noen frekvensbånd som vi har her i norge, så det kan løse seg ved å bytte til et annet frekvensbånd.

Noen enheter solgt i Norge har samme problem. Har du for eksempel dynamisk kanal satt på wifi?

Og er det 2.4GHz eller 5GHz?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lazarus skrev:

Bilderesultat for who you gonna call meme

Hehe ?

 

Tusen takk for svar :) Setter stor pris på det.

 

9 timer siden, Lazarus skrev:

Så sant du har et brannmuroppsett som er oppegående.

Jeg har default oppsett, men er åpen for anbefalinger.

 

9 timer siden, Lazarus skrev:

IP reserveres på DHCP lease tabellen, ikke i ARP tabellen. ARP tabellen brukes i en helt annen sammenheng og er normalt noe du ikke editerer manuelt.

Sett statisk lease i DHCP manuelt eller ved å konvertere dynamiske leases. Disse ipene kan deretter endres ved å dobbbeltklikke på den statiske leasen. Du må også ha satt opp IP scope slik at de IPene du ønsker er innenfor det scopet. For eks: 192.168.1.2 er ikke i 192.168.88.0/24.

Akkurat, ikke rart det klusset seg litt i begynnelsen.

 

9 timer siden, Lazarus skrev:

Er denne kjøpt i USA? I USA mangler de noen frekvensbånd som vi har her i norge, så det kan løse seg ved å bytte til et annet frekvensbånd.

Noen enheter solgt i Norge har samme problem. Har du for eksempel dynamisk kanal satt på wifi?

Og er det 2.4GHz eller 5GHz?

Den er norsk, på 2.4 GHz båndet og wifi er låst til kanal 1 (2412). Jeg har rootet nettbrettet og ser det var en setting som hette "change wifi regulatory domain" eller noe lignende. Kunne settes til USA, Japan eller resten av verden. Valgte resten av verden. Satt også 2.4ghz båndet til å gjelde b/g/n var kun satt til b/g og satt country til Norway. Får se om dette hjelper.

 

 

Ellers har jeg problemer med å sende MQTT meldinger til serveren min etter ruter byttet. Ligger det vanligvis noe form for sperringer på porter i det interne nettverket på Router OS. Har  kun byttet ruter opg det virket før byttet. Prøver å sende på port 1883 men virker ikke som det kommer gjennom. Scannet også med NMAP og port 1883 vises ikke som åpen på serve?

 

Igjen tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Danonym1 skrev:

Jeg har default oppsett, men er åpen for anbefalinger.

Default er bra, så bygger du ut derifra.

1 time siden, Danonym1 skrev:

Ellers har jeg problemer med å sende MQTT meldinger til serveren min etter ruter byttet. Ligger det vanligvis noe form for sperringer på porter i det interne nettverket på Router OS. Har  kun byttet ruter opg det virket før byttet. Prøver å sende på port 1883 men virker ikke som det kommer gjennom. Scannet også med NMAP og port 1883 vises ikke som åpen på serve?

Hum.. skal ikke være det. Er de på samme subnet? Kjører serveren Windows? og har du da valgt at nettet er et hjemmenettverk og ikke et offentlig nettverk.

Virker det dersom du deaktiverer brannmuren på serveren? Kjører MQTT servicen og har serveren samme IP? og er MQTT broker satt opp til å lytte på den IPen i så fall?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lazarus skrev:

Hum.. skal ikke være det. Er de på samme subnet? Kjører serveren Windows? og har du da valgt at nettet er et hjemmenettverk og ikke et offentlig nettverk.

Virker det dersom du deaktiverer brannmuren på serveren? Kjører MQTT servicen og har serveren samme IP? og er MQTT broker satt opp til å lytte på den IPen i så fall?

Opsettet er EvenGhost med MQTT plugin  og Mosqitto broker. 

Ja begge er på samme subnet og de er begge windows maskiner, server er server 2012 essentials og den ene pcen er win 10.
Connection er privat eller domain og alle porter er åpnet.
MQTT servicen kjører, får også bekreftet dette i openhab når jeg restarter den, og den har samme IP som tidligere. 
MQTT brokeren har foreløpig ikke noe veldig security settings, det eneste er at id til den som kobler seg til må begynne med et spesielt navn. Så den lytter i utgangspunktet til alt. 
Prøvde å skru av alt av firewall på begge maskiner, ingen forskjell.
Prøvde også å disable alt av firewall og NAT regler på mikrotik, men det hjalp igrunn heller ikke (mistenker at det ikke er det samme som at alt er åpent).
Prøvde å koble meg mot lokal broker på win 10 pcen og da virker det.

 

Får følgende feilmelding i EventGhost: 

Sitat

   [Errno 10053] An established connection was aborted by the software in your host machine


Det virker som det er noe i Router OS som stopper det... Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Danonym1 skrev:

MQTT brokeren har foreløpig ikke noe veldig security settings, det eneste er at id til den som kobler seg til må begynne med et spesielt navn. Så den lytter i utgangspunktet til alt.

Søren heller, eller kanskje jeg skuille si jippi :-p
Viste seg å ligge i conf til Mosqitto.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På ‎03‎.‎05‎.‎2017 den 11.48, Lazarus skrev:

Sett statisk lease i DHCP manuelt eller ved å konvertere dynamiske leases. Disse ipene kan deretter endres ved å dobbbeltklikke på den statiske leasen. Du må også ha satt opp IP scope slik at de IPene du ønsker er innenfor det scopet. For eks: 192.168.1.2 er ikke i 192.168.88.0/24.

 

@Lasarus Jeg prøver meg på litt gravrøveri her men tema passet utmerket, og det kan jo være greit når nestemann prøver et søk.

 

Dette er en RB750r2. OS Ver. 6.39.1. Jeg bruker webfig bortsett fra der jeg ikke kan finne ut hvordan jeg gjør det jeg prøver på. Da bruker jeg det interfacet jeg finner gjennom Putty.

Jeg prøver å sette opp statisk lease men det funker ikke for alle enheter. Windows maskinene og Ikea Hub ser ut til å få den IP jeg har satt, men ikke Raspberries og NAS. De får sine adresser fra ip pool.

ip pool har jeg satt til 192.168.1.200-254. Alle andre under dette.

 

De som havner i ip pool kommer opp med server "defconf", men de andre er "all", og jeg har prøvd "dhcp1" uten at jeg egentlig skjønner hva det innebærer, og det ser ikke ut til å gjøre noen forskjell. Er det flere DHCP servere i denne ruteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Einar skrev:

@Lasarus Jeg prøver meg på litt gravrøveri her men tema passet utmerket, og det kan jo være greit når nestemann prøver et søk.

 

Dette er en RB750r2. OS Ver. 6.39.1. Jeg bruker webfig bortsett fra der jeg ikke kan finne ut hvordan jeg gjør det jeg prøver på. Da bruker jeg det interfacet jeg finner gjennom Putty.

Jeg prøver å sette opp statisk lease men det funker ikke for alle enheter. Windows maskinene og Ikea Hub ser ut til å få den IP jeg har satt, men ikke Raspberries og NAS. De får sine adresser fra ip pool.

ip pool har jeg satt til 192.168.1.200-254. Alle andre under dette.

 

De som havner i ip pool kommer opp med server "defconf", men de andre er "all", og jeg har prøvd "dhcp1" uten at jeg egentlig skjønner hva det innebærer, og det ser ikke ut til å gjøre noen forskjell. Er det flere DHCP servere i denne ruteren?

Det kan være flere DHCP servere i en mikrotik ja, normalt en for hvert nett.

 

RB750r2, er ikke den en 100mbit router? ville vurdert å oppgradere til gigabit. ?

 

"All" refererer til at den adressen gis fra alle servere, mens "defconf" indikerer den DHCP serveren som ble opprettet av "Default config".

Du har fullverdig GUI via http eller winbox

 

Her er guide for å konvertere dynamisk IP til statisk via winbox: http://networkingforintegrators.com/2012/08/dhcp-reservations/

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100Mbit holder enn så lenge da jeg bare har 100Mbit inn. Jeg kjøpte 3 slike og ga bare en torsk og et eventyr for hver av dem, pent brukte. Så jeg tenkte det kunne være greit å se om jeg finner ut av dem. Jeg forstår det slik at det er kanske stabile greier.

 

Ja, jeg forstår det vel nå slik at defconf er for LAN siden og dhcp1 for WAN porten. På WAN siden finnes bare  Mikrotik og fiberruteren så det er merkelig at det ikke blir et bikkjeslagsmål der om begge er DHCP servere!

 

Den guiden har jeg ikke sett, men det er akkurat slik jeg har gjort det, bortsett fra at jeg brukte web interfacet.

 

Om det er klienten som har feil i oppsettet så ville den vel ikke få seg et nummer fra ip poolen men evt. dukke opp med fast ip. Jeg mener jeg har sjekket at den skal bruke DHCP. Det blir vel til at jeg tar stor reset på en av de andre ruterene og prøve på nytt. Det kan jo være jeg har trykket på en knapp jeg burde holdt meg unna. Er det noen enkel måte å sjekke at den virkelig er tilbake til factory default? Jeg gjør slik: https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Reset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defconf pleier bare være en kommentar og ikke et navn på dhcp serveren. Standardnavn tror jeg er dhcp1.

Du bør definitivt ikke sette opp dhcp server på wan. Men en dhcp client er nok allerede satt opp.

Det skal være nok å konvertere lease til statisk og så endre ip en på den leasen. Dersom du har lang lease time så tar det en stund før endringen trer i kraft. For raspberryen spør ikke om ny ip før den må. Som er ved utgått lease, tilkobling til nettet samt restart.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fisket jeg frem en annen ruter, tok en fabrikkomstart, kjørte Quick Set der jeg endret 192.168.88.1 til 192.168.1.1 og satte DHCP server range til 192.168.1.100-192.168.1.254. La et siffer til Router Identity så jeg ikke så lett snubler i meg selv senere.

 

Så gikk jeg til IP->DHCP server->Leases og gjorde en Make static på den PC'n jeg jobbet fra.

Deretter gikk jeg ned i kjelleren (det er der fiberrouteren og patchefeltet er) og byttet med den ruteren som stod der. Da begynte klientene å poppe opp og fikk samme behandling i tur og orden. Og nå ser det ut til at bare NASsen ikke er med på dette. Den sitter fast på 192.168.1.249 og MAC adressen synes på 2 linjer, både fast og dynamisk IP. Printeren har ikke dukket opp. Jeg tenkte den sov og pinget den uten at det hjalp selv om den svarer. Jeg mener å minnes den har fast IP satt i printeren.

 

Nå er det bare 2 valgmuligheter i server valget: defconf og all. Ingen dhcp1. Men det er OK, er dingsene happy med det så er jeg og. Det var nok jeg som hadde fomla det til og skremt opp den serveren på den andre ruteren.

 

OK. Da ser det ut til at ialfall de enhetene som har med hjemmeautomasjon å gjøre ikke skjener rundt som skuddredde bikkjer. Det er litt viktig. På tide med en liten backup da.

 

Edit: Det hjelper å mase. ? Etter å ha gjentatt operasjonen er nå også NASsse på plass blant de faste adressene.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.