Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Praktisk bruk av Hue-lamper med HomeSeer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg liker designet til Philips Hue, hvitt, enkelt og rent. Derfor vil det nok dukke opp flere.

 

Hvordan betjener dere disse?

 

Dimming opp og ned er det viktigste, men skulle gjerne gått "sideveis" og byttet farger også.

 

Eller går gleden og mulighetene over (hos dere) etterhvert? ?

 

Har en PH5-gulvlampe som synes svært godt når det er mørkt, folk kommenterer både selve lampen men også grønn- og blåskjæret jeg ofte bruker.

 

HS3 og JowiHue gir mange muligheter.

 

Flott om noen andre gale vil dele sine erfaringer.

 

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

IMG_0639.thumb.JPG.1f8e781e7f0aef1f7bf715112390482a.JPG

 

Ingen?

 

Dette er fra soverommet mitt, pen Hue-lampe på begge sider. I etterkant innser jeg jo galskapen med 2x3000,- til lamper, men...

 

Hobbyen er ikke billig akkurat.

 

Hvis noen har erfaringer å dele blir jeg glad for tips. Jeg begrenser det til 2-3 moduser + av knapp.

 

EDIT: Tableten demper lyset på en glimrende måte. Imponert over hva Lenovo får til for skarve 1790,-.

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ferdig med mitt oppsett, men dette er hva jeg har så langt.

Jeg styrer mine hue primært med automatikk. Dvs tidsstyring med forskjellige modus (morgen, dag, kveld, natt), der de forskjellige modus har forskjellige dimming og farge. Det er også en hue dimmebryter som styrer hue lysene i stua (kona liker å muligheten til å slå på/endre stua utenom automatikken). Enkelte ikke-hue lys er satt til å være slave av hue lys, slik at de kan styres med hue bryter (kun enkelt av og på funksjon). Som deg bruker jeg Lenovo yoga 3 tab, med oversikt over diverse automatikk, som også kan styre hue lysene. Foreløpig er dette kun dimming, får se om det blir fargestyring etterhvert. Sliter med å få til planvisning som gir mening og er noenlunde pent. HAr lagt ved 1.etasje som eksempel, der enkelte lys er hue, andre er fibaro dimmer styrt og andre igjen er kun av/på med fibaro switch.

 

Har kikket litt mer på hue lamper, men det er dyrt og det sitter litt langt inne :) 

 

Screenshot_20170603-111001.thumb.png.54a9ae166b5a39de4c76cbfcac66345a.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Hue-lampene der er veldig fine, men med to lyspunkter per lampe som hver kan styres med fargetemperatur og dimmes, skjønner jeg at det blir en utfordring.

 

Som jeg har nevnt i andre tråder, har jeg masse Hue, men alt styrer jeg med z-wave brytere (og lar det følge belysningen i rommet ellers) og ev. Alexa. Jeg har også diverse skript som justerer lysstyrken avhengig av lysstyrke ute. Fargetemperatur styres automatisk av tid på dagen, varmest på kvelden selvsagt. Farger bruker jeg egentlig ikke -- prøvde meg med diverse varsler før, men det var mest plagsomt, nå er det bare rød blinking overalt dersom alarmen går, eller dersom noen uatorisert går inn i boden.

 

Dersom du vil styre fargetemperatur/farger med z-wave, ville jo Fibaro Swipe være en god løsning (swipe til høyre/venstre for varmere kaldere) men den har du jo solgt til meg...

(Tusen takk!)

 

Ellers vet du at med JowiHue eller annen programvare, kan du lage custom respons på Philips Hue switchene? Flere trykk på PÅ på Hue DIm Switch kan sette custom fargetemperatur eller farger i en eller flere lamper?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Detaljene må på plass.

 

elektriker kommer etter ferien, Fibaro-dimmerne fjernes jo når det kommer Hue taklampe.

 

Men hva når mor har vært på besøk og skrudd av lyset manuelt med veggbryteren, selv om hun har fått beskjed om å ikke gjøre det.

 

Vil det være fornuftig å ha en on/off Fibaro-bryter i veggen?

 

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Erling skrev:

Detaljene må på plass.

 

elektriker kommer etter ferien, Fibaro-dimmerne fjernes jo når det kommer Hue taklampe.

 

Men hva når mor har vært på besøk og skrudd av lyset manuelt med veggbryteren, selv om hun har fått beskjed om å ikke gjøre det.

 

Vil det være fornuftig å ha en on/off Fibaro-bryter i veggen?

 

Noen meninger?

Sikkert ikke aktuelt, men du kan jo alltids bytte ut vekkbryterene med Philips HUE veggbryter, evt feste den over. ser kanskje litt dumt ut men:)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jowihue en del, men gud denne pluginen er ustabil. Alltid noe med den. 

 

Har en del modes lagt opp via fake on/off devices som kjører eventer i HS3 som relax mode, morning mode osv, alt styrt via alexa. Kan også kjøre scener osv via alexa uten om HS3. Har lagt inn litt automasjon, men liker best å styre lys selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er varmt i dag og hjernen er på halvgear...

 

Hvordan vil taklampen fungere med vanlig bryter? Vil lyset gå av og på? Det gjelder både Philips egne lamper samt smartpærer.

 

Fra før har jeg merket at led-stripene går 100% ON etter strømbrudd.

 

Blir det likt med taklyset?

 

Som sagt er jeg klar over at svaret gjerne er opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hue nullstilles alltid til default lys dersom den slås av og på med vanlig veggbryter, by design. Har tidligere løst dette på taklampe vha counter/event i HS3, og da har den skiftet til ønsket lys med en delay på ca 1 sek. Kurant nok, men ikke optimalt når man ikke ønsker flombelysning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12.7.2017 den 0.19, Merko skrev:

Sikkert ikke aktuelt, men du kan jo alltids bytte ut vekkbryterene med Philips HUE veggbryter, evt feste den over. ser kanskje litt dumt ut men:)

 

Slik blir det, foreløpig.

 

Skal freshe opp leiligheten og fikk innfall om å fjerne alle brytere. La punktet være der men legge tapet over til jeg flytter.

 

Høres det fornuftig ut? Selvsagt ikke, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.