Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av dørlås


Anbefalte innlegg

Jeg er i oppstartsfasen av mitt smarthusprosjekt, og er med andre ord der at jeg leser side opp og side ned for å bli litt klokere på hvilke komponenter som har det jeg søker i de ulike produktkategoriene. Et av mine hovedargumenter for å få kona med på prosjektet (WAF kan aldri undervurderes winking face) er sikkerhet, så en av de første tingene som skal på plass er mekanisk lås på helst alle dører, men i hvert fall hoved-ytterdør. (Samt magnetsensorer og seriekoblede brannvarslere, men det tror jeg jeg har kontroll på.)
Jeg kan godt gjøre en (solid) engangsinvestering, men vil ikke ha månedlige utgifter til vaktselskap.

 

Mitt system: Foreløpig ingenting, men HS3 PRO er kjøpt inn og en dedikert Windows server er på vei i posten.

 

Til lås på ytterdører har jeg følgende ønsker:
- To-veis kommunikasjon med HS3 er et absolutt krav. Jeg må kunne både vite status på låsene, og styre låsene elektronisk.
- Mulighet for manuell overstyring ved dødt batteri, aller helst med vanlig nøkkel, er et pluss. Men det er selvfølgelig viktig at en manuell overstyring skal oppdages av HS3 (såfremt batteri og kommunikasjon med sentral er i orden såklart), slik at det ikke er mulig å få en ulåst dør som ser låst ut i HS3.
- Pluss er det også dersom det finnes noen gode løsninger for verandadører fra samme fabrikant. (Huset har totalt 4 vanlige ytterdører og 4 verandadører på huset. Har håp om å digitalisere alle med tiden, med ikke nødvendigvis alle fra dag 1.)
- Pris er ikke uvesentlig, men jeg innser at jeg vel er som de fleste andre her inne... Hvis noe er best, så blir det som regel det jeg kjøper likevel. :-P

- Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt en lås som ser ut som en helt vanlig lås (les: "slik jeg har fra før"), men dette er vesentlig mindre viktig enn mine andre ønsker.

 

Med dette i bakhodet har jeg sett på litt forskjellig, uten å finne noe jeg har forelsket meg i. Både IDLock og Yale virker som gode kandidater, med passer bedre inn på et romskip enn mitt hus. Løsninger som Danalock virker veldig fristende, men der mister jeg 2-veis kommunikasjonen såvidt jeg kan se. Da må det i så fall bli en eller annen hjemmemekka løsning med sensor på låsesylinderen e.l. for å ta seg av den biten, og det hadde jeg helst håpet å slippe. Det vil uansett ikke virke på verandadørene.

 

Jeg har også sett på mer proff-løsninger, som denne (http://www.trioving.no/no/site/trioving/produktkatalog/elektriske-las---naering/solenoidlas/EL58850-Hi-O-kryptert/), men uten å vite noe sikkert så antar jeg at dette blir dyrt. Vet heller ikke noe om muligheten for å koble seg på med HS3, og kan heller ikke se at dette løser seg for verandadører...

 

Så det jeg spør om er tips og ikke minst erfaringer.
Hva har dere, og er dere fornøyde?
Hva tror dere jeg blir mest fornøyd med?
Særlig tips i forhold til verandadørene tas imot med stor takk! (Kommer f.eks. Yale Balcony med noen som helst form for kommunikasjonsmulighet?)

 

Mvh
Sverre

Endret av Sverre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-veis kommunikasjon har alle Z-wave låser, men det er ikke entydig at dørlåsen vet om døren er låst eller ei. Danalock har dette problemet fordi låsen kan overstyres med nøkkelen, og enn så lenge lar keypad'en vente på seg.

 

Jeg har en Yale lock bestilt fra USA, men med EU Z-wave modul. Fordelen er at man har kontroll på om døren er låst eller ei, men ulempen med den modellen er at jeg har et digert hull i døra hvis jeg noen gang skulle fjerne den fordi den ikke passer til låsekasser i Norge.

 

Valget mellom IDlock og Doorman er enkelt. Doorman lar seg kun integrere via et alarmselskap, ikke helt en løsning jeg selv ønsker meg. IDlock er Z-wave direkte, men har et par andre ulemper (f.eks. kan du (foreløpig) ikke legge til én og én kodebrikke, og det er et sterkt begrenset antall koder du kan bruke via Z-wave). Dette er ting som skal rettes på men uvisst når, og det er uvisst om man trenger en ny lås...

 

IDlock er norske, så det er bare å ringe og høre med dem. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrensningene Moskus nevner vedrørende IDlock er viktige å vite om på forhånd. Det er kun lagt opp til 1 brukerkode (+ en servicekode, så teoretisk 2 koder). Man må legge til alle RFID-tags samtidig. Så dersom man skal legge til en tag, må man fysisk samle sammen alle tagsene, slette alle, så legge til alle + det ene du skal legge til ekstra. Samme prosedyre for å slette dersom du har mistet en tag. Det er ikke muligheter for å legge inn tidsbegrensede nøkler eller koder. Store mangler, med andre ord.

 

Det positive med IDlock er at det er en stødig og solid lås som fungerer, og ser bra ut. IDlock har vært ganske ærlige på at dette er hovedprioriteten. Fair enough. Bare synd for oss smarthusere som (i alle fall jeg, i min uendelige naivitet) trodde at Låsen endelig hadde kommet på markedet. Det hadde den altså ikke. Ikke enig i at den passer best i et romskip, syntes den er estetisk helt fin. Bittelitt større enn Doorman kanskje, men ikke nevneverdig. Tror det er en vanesak, og man blir fort vant. Var aldri et tema her i huset i alle fall. Og Gudene skal vite at her blir absolutte alle små estetiske detaljer fort et tema...

 

Når det gjelder listen din, så tror ikke du klarer å oppfylle alle "kravene"...

 

5 timer siden, Sverre skrev:

Hva har dere, og er dere fornøyde?
Hva tror dere jeg blir mest fornøyd med?

 

Jeg har 2 x IDlock. Hatt de i ett år nå, veldig fornøyd med låsene. Litt mindre fornøyd med Smarthus-integrasjonen (mot HS3). Ryktene sier at de har noe utvidet funksjonalitet mot FutureHome. Der er det et samarbeid på gang. Bør vel legge til at ryktene kommer fra FutureHome :) 

 

Hva DU blir mest fornøyd med er vanskelig å si. Gitt listen din, verandadører, utseende osv, så tror jeg ikke du blir fornøyd. Hvis du reviderer listen litt, så kanskje... Men jeg TROR jo at du blir MER fornøyd med IDlock kontra f.eks. Doorman. Men her har jeg litt slagside siden jeg bruker IDlock selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Jeg lærer i hvert fall stadig noe nytt!

 

Men enig med deg, psv021... Det ser ikke ut som noen av løsningene på markedet i dag gjør meg helt fornøyd nei.

Det virker som IDlock er å foretrekke fremfor Doorman i hvert fall, tross sine svakheter (som er helt reelle problemer for meg. Tenker f.eks. å gi en RFID brikke til svigers, så hvis jeg senere skal legge til en ny må de levere inn sin først... Ikke bra.)

 

Men det er ingen her som har sett på mer profesjonelle løsninger?

Det finnes jo nesten ikke ett eneste kontorbygg i Norge som ikke har en eller annen form for elektronisk adgangskontroll.

Det samme gjelder hoteller.

Jeg ser for meg at denne typen låser er noe dyrere enn f.eks. IDlock, men hvis det ikke er snakk om for mye er det kanskje et alternativ som i hvert fall har modnet i markedet i mange år nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, com2 skrev:

Nå ser det ut som det kommer en ZigBee modul til Yale Doorman

Jeg hadde ikke holdt pusten... Dessuten skal han ha det i HomeSeer, som har OK Zigbee støtte via Hue-hub eller Osram-hub, men på grunn av minefeltet som Zigbee er så er det ikke direkte støtte.

 

11 timer siden, Sverre skrev:

Jeg ser for meg at denne typen låser er noe dyrere enn f.eks. IDlock, men hvis det ikke er snakk om for mye er det kanskje et alternativ som i hvert fall har modnet i markedet i mange år nå?

Vel... du kan se på det som to separate systemer, egentlig. Det ene er selve adgangskontrollen, som gjøres med RFID-brikker, koder, magnetstriper, iris-scannere (vel, kanskje ikke).

 

Det andre er muligheten til å låse opp døra. Det er bare å modd'e dørkarmen sin, og så kan man fint sette inn et stykke som åpner døra (husker jo selvfølgelig ikke hva det heter i farten). Men det er jo ikke særlig dyrt, men om noe hakket mer usikkert enn en IDlock/Doorman. M.nu har en løsning som ikke er særlig dyr heller, men du må ordne adgangskontrollen selv. Det kommer en bedre selvstendig keypad på høsten, visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart. En mod på dørkarmen som i praksis lar en låst dør åpnes likevel, burde være en rimelig løsning. Dessverre er dette også en løsning med for mye svakheter for min del. Værst er det vel at en ulåst dør (låst opp med f.eks. nøkkelen) hverken er mulig å oppdage eller låse fra HS, og da er jo hele poenget borte.

Med et hus med 8 ytterdører, 2 garasjeporter, og 3 unger som flyr inn og ut av alle sammen, er en av de viktigste motivasjonene mine for dette prosjektet å kunne stole på at alt er lukket og låst når jeg legger meg / reiser bort.

 

Et alternativ på dører som sjelden brukes er å droppe mekanisk lås, og heller ha en liten trykksensor e.l. som sjekker at låsesylinderen er der den skal være. I den forbindelse har jeg lenge fulgt med et norsk firma, Disruptive Technologies, som har et fristende sett sensorer. Dessverre er de ikke på markedet enda, annet enn som et "Pilot kit" med 10 baser og 200 sensorer til 5.000 USD. Litt i overkant mye for min del, i hvert fall med tanke på at jeg ikke aner hvordan det er å koble dette opp mot HS. Noen som har hørt om firmaet og vet noe om benyttet protokoll og støtte i HS? En tanke er jo å gå sammen 10 stk, og få en hub hver og 20 assorterte sensorer til 25 USD per sensor.

(https://www.disruptive-technologies.com/preorder/)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disruptive kommer ikke til å kjøre noe mot privatpersoner med det første. I tillegg kommer alle data til å bli lastet opp til Disruptives "sky". Med andre ord mister du internett koblingen så aner du ikke hva som er status på dine egne enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sverre skrev:

Et alternativ på dører som sjelden brukes er å droppe mekanisk lås, og heller ha en liten trykksensor e.l. som sjekker at låsesylinderen er der den skal være. I den forbindelse har jeg lenge fulgt med et norsk firma, Disruptive Technologies, som har et fristende sett sensorer.

Disruptive har vel heller ingen sensorer som løser problemet ditt ut av esken.

 

Det jeg og andre har gjort er å montere en bryter inne i dørkarmen som sjekker om låsebolten er på "plass" eller ei. Det er imidlertid litt bal å få til, men det fungerer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Disruptive har vel heller ingen sensorer som løser problemet ditt ut av esken.

 

Det jeg og andre har gjort er å montere en bryter inne i dørkarmen som sjekker om låsebolten er på "plass" eller ei. Det er imidlertid litt bal å få til, men det fungerer. :) 

Ja, det var det jeg forsøkte å beskrive. Tanken var å bruke trykksensorene til Disruptive, siden de er små og trådløse og burde gi litt mindre styr enn en knapp.

 

Men jeg fikk nettopp svar på en mail til fingeravtrykk.no:

Sitat

Takk for henvendelsen.

Vår EasyCode kodelås er Zigbee ready, Dvs at du kan kjøpe et Zigbee print i tillegg som kan monteres inn i innedelen. Har du da støtte for Zigbee standard HA protokoll så kan den søkes opp som en dørlås. Ellers lanserer vi også en Wifi løsning straks som kobler låsen til Wifi og man benytter en app til å få varsel og endre koder. Den er klar om ca 3-4 uker.

PS, sjekk også vårt nye produkt www.easyring.no

 

Noen som kjenner EasyCode-låsen? (pos/cons i forhold til IDlock, gitt at Zigbee modulen virker tilfredsstillende, noe jeg har forstått ikke nødvendigvis er en selvfølge?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sverre skrev:

gitt at Zigbee modulen virker tilfredsstillende, noe jeg har forstått ikke nødvendigvis er en selvfølge?

Nei. Pr. dags dato kan du egentlig regne med at det er ingen måte å få den inn i HomeSeer på, med mindre Hue-bridgen støtter låser OG at JowiHue da også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Nei. Pr. dags dato kan du egentlig regne med at det er ingen måte å få den inn i HomeSeer på, med mindre Hue-bridgen støtter låser OG at JowiHue da også gjør det.

 

Takker for oppklaring, om enn noe skuffende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dessverre er det å støtte Zigbee ikke bare-bare. Det er ikke den samme kontrollen over protokollen som Z-wave har. Det er absolutt ikke like ille som 433Mhz-utstyr riktignok, men kan likevel sammenlignes til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hva er status på dette med låser nå?

 

Jeg har en Yale doorman nå, som jeg tenkte å ta med når vi flytter til nytt hus. 

 

Er det noen som vet hva som er status på z-wave modul til doorman?

 

Hva er det egentlig som trengs for å få doorman til å snakke med homeseer via Verisure uten å ha abonnement der.

 

Er det bedre å selge doorman med gamle huset og heller kjøpe id-lock. (På tross av manglene denne har per idag)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bygger nytt hus er vel egentlig elektrisk sluttstykke med evt ekstern rfid/keypad det beste (i mine øyne iallefall), det er jo veldig enkelt å koble mot forskjellige systemer.

Hadde det ikke vært for at fruen har nedlagt strengt forbud mot enhver form for elektronisk dørlås hadde jeg montert det for lenge siden :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Actibus skrev:

For de som bygger nytt hus er vel egentlig elektrisk sluttstykke med evt ekstern rfid/keypad det beste (i mine øyne iallefall), det er jo veldig enkelt å koble mot forskjellige systemer.

Hadde det ikke vært for at fruen har nedlagt strengt forbud mot enhver form for elektronisk dørlås hadde jeg montert det for lenge siden :)

 

 

 

Takk for tips. Har du forslag til konkrete produkter? Nå har vi allerede bestilt ytterdør (og tror den er levert..) , men uten lås for vi tenkte først å ta med doorman. Elektrisk sluttstykke krever kanskje ett annerledes hull i døren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Actibus skrev:

For de som bygger nytt hus er vel egentlig elektrisk sluttstykke med evt ekstern rfid/keypad det beste (i mine øyne iallefall), det er jo veldig enkelt å koble mot forskjellige systemer.

Jeg er ikke enig i det. Dette vil bl.a. kreve ekstra systemer for håndtering av koder og RFID-brikker.

 

49 minutter siden, Armas skrev:

Nå har vi allerede bestilt ytterdør (og tror den er levert..) , men uten lås for vi tenkte først å ta med doorman.

Hva med IDlock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i nesten samme situasjon. Bor i sameie, så kan ikke bare hive på en smartlås uten videre. Danalock V3 har jeg sett på, men den er utrolig klumpete og stygg. Bygger veldig mye ut. Anbefaler virkelig ikke den. Så da blir det følgende:

 

Modifisere karm i dør med sensor som føler låsebolten

 

Hadde jeg bodd i enebolig, hadde det helt klart blitt ID Lock. Den er veldig clean, og kommer i 3 farger.

Endret av anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 14.5.2017 den 17.59, Moskus skrev:

det er ikke entydig at dørlåsen vet om døren er låst eller ei. Danalock har dette problemet fordi låsen kan overstyres med nøkkelen

Har nylig installert Danalock V3 på kjellerdør, gammel tråd men rapporterer min erfaring: Låsen skiller mellom trådløs opplåsning (Z-wave/blåtann) og manuell opplåsning (nøkkel utenfra/vrider innenfra). Dette rapporteres også til HS. Så med Danalock v3 man vet om døren er låst eller ei. I alle fall så lenge man har en "normal" låskasse hvor vrider inne roterer når man bruker nøkkel ute. Men for å være helt sikker på at døren faktisk er låst bør man vel ha magnetsensor som sjekker at døren faktisk også er lukket. Montering og integrasjon i HS gikk forøvrig knirkefritt. Og den er skikkelig klumpete, stor og litt bråkete. Men fungerer fint til vår kjellerdør!

image.png.a604f27fb3d64db0cd20022fe8ef7231.png

Endret av Gizmo
skriveleifer fjernet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

Men er ikke det normale at vrider på innsiden ikke roterer?

Jeg er ingen låsekspert men har forstått det slik at det normale er at innvendig låssylinder roterer selv om ikke synlig vrider gjør det. Er slik jeg tolket informasjonen som Intin gir om Danalock og som gjorde at jeg satset på teste ut denne låsen. Intin skriver

Sitat

"På noen få låstyper beveger ikke innvendig låssylinder seg når du låser med nøkkel ute. Da er lås asynkron. Danalock fungerer også med disse låsene fra februar 2018, men du vil ikke få lås status dersom du velger asynkron lås i app’en."

 https://www.intin.no/wp-content/uploads/2017/06/passerdanalock.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei...

Ny på denne gruppen.

Har da fått Fibaro system. Men mitt problem er å finne den perfekte lås til huset. Har 4 unger (3 gutter, ikke i mobil alder enda og ikke pålitelig nok til å gi ut pin koder til. Nøkler/brikker mister de alt for ofte). Og datter på 20 som kommer i blandt på besøk.

Ser for meg fingeravtrykk kunne vært greit.

Noen innspill eller erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.