Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sniktitt Telenor IoT


Anbefalte innlegg

Jeg meldte meg på som betatester for Telenor sitt IoT-prosjekt for en stund siden. I forrige uke fikk jeg tilsendt utstyret som var en LoPy med en MPU-95/65 sensor (gyro, aksellerasjon og kompass). LoPy kjører MicroPython så de som er dreven på Python vil føle seg som hjemme.

 

Telenor baserer seg på LoRa som kort forklart er ett nettverk med ekstrem lang rekkevidde på bekostning av lave hastigheter, noe som gjør det perfekt til å sende sensordata etc.

 

Telenor har satt opp noen antenner rundt om kring i de største byene. Jeg fikk ikke dekning hjemme, men på jobb som er litt mer sentralt i min by (Tromsø).

 

Jeg hadde en BME280-sensor liggende som jeg bruker fordi jeg ser mer nytte i den enn i gyro-sensoren for mitt bruk.

 

Etter litt koding og konfigurering har jeg dermed noen sensordata i Telenor sitt GUI. Veien videre er og integrere dette med openHAB via MQTT siden Telenor allerede har laget ett brukbart API til deres løsning.

 

20170516_095310.thumb.jpg.56cdbb439c5da2bf49e738d6a03acade.jpg

Skjermbilde.thumb.JPG.1a67cd55d0aab59d4d9b6276aae4af69.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg testet dette en stund, og det er veldig stabilt og fungerer bra.

 

Hovedbruksområdet for oss her på forumet vil nok være å få sensordata fra steder der man ikke har WiFi.

Jeg ser jo for meg f.eks. tyverisikring på sykkelen (gps-data++).

 

Telenor flyr alle betatesterne ned til Oslo/Fornebu om 3 uker for en workshop så det blir spennende :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg ser jo for meg f.eks. tyverisikring på sykkelen (gps-data++).

 

Det er AKKURAT det jeg så for meg å bruke det til! Men, Telenor og TeliaSonera svarer meg bare med "Hæ?"-svar når jeg spør hvordan jeg kan tegne et NB-IoT-abonnement og hva det vil koste...! :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Det er AKKURAT det jeg så for meg å bruke det til! Men, Telenor og TeliaSonera svarer meg bare med "Hæ?"-svar når jeg spør hvordan jeg kan tegne et NB-IoT-abonnement og hva det vil koste...! :( 

 

Det er nok ikke klart enda. Fra sikre kilder:

 

Sitat

For the LoRaWAN network we will probably not increase the coverage but we are allowing 3rd parties to add gateways to the network. We are however looking into, in the near future, to provide NB-IoT connectivity in the same areas where we have LoRaWAN coverage today. The NB-IoT network will gradually be increased to give national coverage as good as or better than 2G coverage today. We will also collaborate with other operators outside Norway and eventually we believe that we will be able to provide global coverage on this technology. We are using LoRaWAN today to give startups, makers and other interested parties a heads up start. In September/October we will also have Pycom devices that support NB-IoT and the micropython firmware that you are developing today will be easily ported to the NB-IoT devices (you will only have to change a few lines of network specific code).

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner kan hvem som helst starte opp et aksesspunkt for LoRaWan for en billig penge med gatewayen til thethingsnetwork.org

Ser det finnes en i Sogndal og to i Oslo/Akershus allerede. Dette er jo spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke lenger enn at jeg fikk med meg at gatewayen kostet 200 Euro og at den har 5-10 km rekkevidde.

 

Litt mer info her (ikke noe om pris):

 

Edit: ser ut som det blir dobbeltkommunisert litt. Gatewayen har tydeligvis kostet 200 euro en gang, nå koster den 300: https://shop.thethingsnetwork.com/index.php/product/the-things-gateway/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎06‎.‎2017 klokken 19.07, Hilmar skrev:

Edit: ser ut som det blir dobbeltkommunisert litt. Gatewayen har tydeligvis kostet 200 euro en gang, nå koster den 300: https://shop.thethingsnetwork.com/index.php/product/the-things-gateway/

 

 

Det finnes rimeligere mulighet om du er litt fingernem. (Eller i dette tilfellet: hjernenem ? )

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.6.2017 klokken 10.56, Einar skrev:

 

Det finnes rimeligere mulighet om du er litt fingernem. (Eller i dette tilfellet: hjernenem 1f604.png )

 

Denne så jo fin ut. Bare en kanal ser ut til å holde (minst 20 enheter sier han). Men jeg skjønner ikke dette helt. Hvis jeg setter opp en slik, da vil vel alle LoRa enheter som er innenfor rekkevidde bruke denne? Også andres enheter? Da blir 20 fort litt lite... og kanskje også 20*antall kanaler (var det 8?). Det må være noe jeg ikke har fått med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er en fullverdig LoRa gateway i din nærhet så er det neppe mange, om noen, LoRa noder der heller.

Og skulle den situasjonen endre seg, så kan jo du også henge deg på den fullverdige som dukker opp.

At den ikke frekvenshopper kan du avhjelpe i dine egne noder ved at du gir dem kommunikasjonsvinduer (tidspunkter) som ikke har samme tidsforskjell.

Forskjellen bør være litt lengre enn tiden for å overføre den lengste meldingen. Om da 2 av dine noder kolliderer så vil det rette seg ved neste overføring.

 

Denne gatewayen er nok først og fremst ment for de som vil dyppe tærne før de hopper uti med hele lommeboka.

Om værstasjonene mine konker ut kan jeg fristes til å prøve denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Meldte meg på Telenor Start IoT for noen uker siden, og denne uken fikk jeg min startpakke. Samme LoPy som trådstarter, men med Expansion Board 2.0, som ikke har noen innebygde sensorer. Derimot var det tapet på en DS18B20 temperaturføler og en 4.7u motstander.

 

Har ikke fått testet den enda, men bor 1 km i luftlinje fra Telenor på Fornebu, så det ser ut som om dekningen er relativt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.