Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Eventproblemer med Sonos og Enocean


Anbefalte innlegg

Helt ny til Homeseer, men liker veldig godt det jeg ser så langt. Som et utgangspunkt og første prosjekt ønsket jeg å sette opp en Enoceanbryter til å gjøre litt forskjellig for å teste ut hvordan Homeseer fungerer. Første eksperiment ble å bruke knappene på bryteren (four way enocean bryter type Eltako FT55 https://store.futurehome.no/shop/?productId=01t58000000eTIBAA2. Her ønsker jeg å sette igang en Sonos spilleliste når den trykkes en gang og pauses på neste trykk. Har konfigurert det slik det ser ut som på bildet som er vedlagt. 

 

2 problemer så langt:

1. Når jeg endrer Sonos spillelisten så endres ikke det som spilles av på eventen, hvordan synkroniseres dette?

2. Når jeg trykker en gang starter spillelisten å spille men på andre trykk pauses musikken i brøkdelen av ett sekund før den startes igjen, akkurat som den forsøke å kjøre begge eventene samtidig. Hvordan passer jeg på at dette ikke skjer?

 

Homeseer.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du i loggen hvilken rekkefølge eventene kjører i?

Du trigger på begge på setting av verdi til 1 på bryter 1.
Dersom event for å sette på pause kjører først, og så event for å starte kjører etterpå, vil det nok starte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Det ser ut som den kjører riktig når jeg starter musikken og så kjører den riktig event når jeg stopper musikken før start musikk eventen kjører helt til slutt.. 

Er det noen mulighet for å koble dette sammen? Beste hadde jo vært å hatt begge muligheter innenfor samme event slik at det ble ett beslutningstre. Når det er to forskjellige eventer så vil jo de forsøke å starte begge to, men ser at jeg ikke kan ha begge to inne i en logikk slik som jeg tenker under...

if (buttonpushed){

   if(musicplaying){

        pausemusic}

   if(!musicplaying){

        start playlist}

                          }

 

   

 

 

homeseer3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, matvik skrev:

Er det noen mulighet for å koble dette sammen?

Du kan scripte det, men det skal fungere fint i to Eventer. Det kan jo set ut som om IsNotPlaying ikke fungerer slik de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Du kan scripte det, men det skal fungere fint i to Eventer. Det kan jo set ut som om IsNotPlaying ikke fungerer slik de skal.

 

Men antar egentlig at begge eventene fyrer, men den ene før den andre og da står den ene i kø. Når den først er ferdig er musikken satt på pause og dermed så kjører jo event nummer 2 også da premissene for at den kjører er oppfyllt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at den køen er så lang at det er utslagsgivende, men det er en måte vi kan teste det på. :)

 

Se under "Betingelser for Actions" i HomeSeer-skolen del 7. Kort fortalt:

Sett opp tre eventer. Et event er hovedtriggeren og skal kun ha en Trigger (og ingen conditions), "Bryter Button 1 had its value set".

To andre settes opp med "MANUAL trigger" men med to ulike conditions, en med "IsPlaying" og den andre med "IsNotPlaying" (og sine respektive actions, selvfølgelig).

 

For actions trigges begge eventene MEN du huker av sjekken for conditions.

 

Dette trigger eksekvering av to eventer separat i separate tråder, og skjer dermed samtidig. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.