Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jeg får ikke endret IP adresse på RPI!


Einar

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde først i Homeseer interfacet. Den dukket fortsatt opp midt i DHCP området. Uncheck DHCP seff.

Så satte jeg fast IP til den aktuelle MAC adressen i routeren som er DHCP server. Samme resultat.

Så drepte jeg lease i router. Fortsatt flyttet den seg ikke!

Så gikk jeg inn i /etc/network/Interfaces og satte den til static og den adressen jeg vil ha den på. Fortsatt dukker stabukken opp på samme gamle adresse.

 

Den kan jo for søren ligge der om jeg bare var sikker på at den forblir der. Ellers blir det jo tryning når jeg setter den opp i NAT og den finner en ny adresse.

 

Edit: Nå gikk jeg gjennom hele harangen en gang til, og fikk flyttet den. Jeg tro det var ruteren som trengte et ekstra spark bak. Uansett: å endre det i HS ser ialfall ikke ut til å virke.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HS3 ZEE S2 Edition 3.0.0.318 (Linux)

Snodig, da jeg har flere RPI (uten HS) og har aldri hatt problem med å gi dem fast IP.

Men jeg fikk omsider flyttet den. Jeg kan jo fjerne fast IP i ruteren for å se om den faller tilbake til gamle synder, men det er andre utfordringer jeg heller bruker tiden på.

 

Nå har en av Fibaroene falt ut, og jeg mistenker at den er et viktig ledd i routingen da de andre også fusker litt. Så jeg setter nå opp en til som plasseringsmessig står mellom enhetene. For den som har falt ut er vel ekskludering/inkludering verd et forsøk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Einar skrev:

For den som har falt ut er vel ekskludering/inkludering verd et forsøk.

Det kommer vel an på hvor "alvorlig" den har falt ut. Hvis absolutt ingenting gjør at den får kontakt, så ville jeg prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.