Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppsett av RFXLAN som (tilsynelatende) ikke får ip-adresse


Sverre

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte nylig blandt annet en RFXLAN fra Erling sitt ryddesalg her på forumet, men sliter litt med å få kontakt med den.

Har vært i kontakt med Erling, som forøvrig har vært veldig hjelpsom, og som mener å huske at den er satt opp med fast ip-adresse i serien 192.168.1.xxx (men husker ikke den nøyaktige ip'en).

I følge hva jeg kan finne av dokumentasjon på denne boksen, skal innstillingene gjøes som for vanlige routere eller andre bokser med innebygget webserver:

Sitat

Connect the RFXLAN with a browser http://rfxlan or using the IP address http://xxx.xxx.xxx.xxx (x is IP address)

 

Hittil har jeg forsøkt:

  • Kobling til http://rfxlan finnes ikke (åpenbart siden denne posten kommer...)
  • Logget på routeren for å få en liste over alle tilkoblede enheter. Kjenner igjen alle enhetene, men RFXLAN vises ikke.
  • Kjørt en full nettverks-scan (med Nmap) for å finne alle enheter på nettverket. Fortsatt bare kjente enheter og ingen RFXLAN.
  • Har også forsøkt å koble til nettverkskabelen både før og etter strømkabelen, i et vagt håp om at det skulle ha noe å si, men den gang ei...
  • Punktene over er testet på 3 forskjellige routere, med subnet henholdsvis 192.168.1.xxx, 192.168.3.xxx og 192.168.4.xxx, men resultatet er det samme på alle tre. (Har testet mest på 192.168.1.xxx, siden den faste ip'en sannsynligvis er i dette området. De eneste andre komponentene som var koblet til routeren (192.168.1.1) samtidig som RFXLAN, hadde ip 192.168.1.3 og 192.168.1.4 som Erling er veldig sikker på at ikke er den faste ip'en til RFXLAN. Ingen forventet kollisjon med andre ord...)

 

Jeg har selvfølgelig forsøkt å følge HomeSeer-skolen til @Moskus, men når jeg ikke har en boks med USB tilkobling, og problemet er å få kontakt med den, ble det straks værre.
Jeg registrerer at LED-indikatorene på ethernetporten lyser gult på høyre side og er stort sett avskrudd på venstre side, med noen få oransje blink innimellom, men betydningen av dette er jo idividuelt fra produkt til produkt, så det gjør meg egentlig ikke så mye klokere...

 

Så.... Hva er det jeg har misforstått/oversett her?

Alle tips til hvordan jeg får HS til å snakke med min RFXLAN tas imot med takk!

 

Mvh

Sverre

59131a7a2ac31_6rfxcomrfxlanIMG_2404.jpg.81df4050112735c076901b38a1079099.jpg

Endret av Sverre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reset høres veldig aktuelt ut... Men hvordan?

PDF'en du linker til @Einar, ser ut til å være til en nyere versjon som både har en reset knapp og en USB tilkobling.

Dette ville jo gjort livet litt enklere...

 

EDIT: Ser ut som Discover bare er et program som scanner nettverket etter RFXCOM-enheter. Jeg har kjørt Nmap, som er et program som finner alle enheter på nettverket, også de som eventuelt "ikke ønsker å bli funnet". Men skal se om jeg får testet med Discover også.

Endret av Sverre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discover er vel i L2 og skal være uavhengig av IP adresse slik jeg har forstått det.

Nå er det også endel proprietære discover metoder ute og går. Men formålet er vel stort sett å finne enheter med ukjent adresse. Derfor kan det være lurt å bruke discover fra samme produsent som enheten du prøver å finne. Det er ikke sikkert LLDP vil virke.

 

De jeg har brukt fungerer ialfall så lenge det ikke står en router mellom. Men da er det ikke mot RfXcom.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Einar skrev:

... så lenge det ikke står en router mellom

 

Mulig jeg har misforstått helt her, men RFXLAN skal kobles til routeren, ja, og ikke direkte til HS3-serveren til ethernet-port? (Altså RFXLAN - Router - HS3-server)

(Skjønner at det ikke er vanskelig å få kontakt hvis jeg har koblet til RFXLAN utenfor routeren/brannmuren på en eller annen måte.)

 

Jeg har heller ikke klart å finne Discover-programmet noe sted.

Har noen en link til nedlasting av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken ble løst!

 

Til andre som måtte ha tilsvarende problem:

Jeg kontaktet supporten (takk, Moskus!), som svarte dette:

Sitat

This is a very old RFXCOM LAN device and different from the (also old) RFXLAN.
The controller in this RFXLAN device is a Lantronix controller. The only way to reset the IP address is using the serial port (3,3Volt logic level) on the controller and in some cases it is possible to use the Lantronix DeviceInstaller to reset the IP. See the Lantronix site for the deviceInstaller and user manual for your controller.
Another option is to return the RFXLAN to your seller and request him to reset the controller to DHCP.

 

Ikke helt hva jeg håpet, men oppsummert endte en lang historie med at jeg demonterte komponenten, plukket ut sendere/mottagere (i com-portene), startet den opp uten nettverk, skrudde den av igjen, og monterte den sammen. Deretter koblet jeg den tilbake (på samme nettverk som jeg har testet på hele tiden, med ip-range 192.168.1.xxx), og på magisk vis fikk den nå endelig ip adresse tildelt! (192.168.1.75, som forrige eier hadde satt som fast ip)

 

Jeg aner ikke hva som egentlig løste problemet, eller hvorfor det ikke virket i utgangspunktet, men nå har jeg i hvert fall kontakt med web-grensesnittet!

Så da gjenstår bare å få HS3 til å snakke med denne, og få RFXCOM til å fange opp signalet fra Viking-temperatursensorene. Nye problemer = nye utfordringer og muligheter for læring, eller hva? ;-)

 

Takk for gode tips!

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sverre skrev:

og få RFXCOM til å fange opp signalet fra Viking-temperatursensorene

.... da tror jeg at jeg har jeg en dårlig nyhet:

Jeg tror ikke gamle RFXLAN fanger opp Viking-sensorene. Til det må du ha en RFXtrx433...

Mine Viking-sensorer faller iallfall ut når jeg kobler ut RFXtrx433'ene, og kun bruker RFXLAN.

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, RFXLan støtter kun Oregon temperatur sensorer som jeg har sett og funnet ut av. Billigste måten å få tak i Oregon temp sensorer i Norge tror jeg er denne pakken har fra Clasn http://www.clasohlson.com/no/Oregon-RAR503-klimakontroll/36-5158, følger med 2 x THGN132N(uten display) & 1 x THGR122N (med display) til 849,- blir 283,- per sensor, pluss en får display en kan ha oversikt over 4 temp områder.

 

Eventuelt kjøpe http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-Oregon-THN132N/50-7941 løst til 295,- (denne bruker jeg opp mot RFXLan'en min, dog en annen modell enn din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Det blir nok til at jeg investerer i en ny RFXtrx433.

Jeg må bare leke ferdig med lasset av utstyr jeg nå har investert i, og teste ut hva jeg foretrekker.

Men gode sendere/mottagere er vel uansett et must, så vet egentlig ikke helt hva jeg venter på når det gjelder akuratt dette spørsmålet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.