Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-Wave sensor for utendørsbruk?


tjwesterby

Spørsmål

Hei,

Har en Multisensor 6 som jeg bruker i gangen for å rapportere temperatur og trigge lys ved bevegelse. Kunne tenkt meg noe lignende som jeg kunne montert i vindfanget foran utgangsdøra. Er det noen sensorer som er bedre eller mer værbestandige enn andre for utendørsbruk? Leste noe om at Multisensor 5 er bedre enn 6 til dette feks. Er primært for å rapportere utendørstemp men kan være fint med mulighet til å trigge lamper basert på lux eller bevegelse også. Må nok belage meg på at dette skal driftes på batteri, er det ett problem når vinter og minusgrader kommer?

Alle erfaringer og feedback mottas med takk!

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Kikket litt på både Aeotec Multi-Sensor 6 ZW100-C 

aeotec-multisensor6-450x450.jpg.81bf63106ae30b0bb2ea719f6fa5d867.jpg

 

 

 

og Aeotec 4-in-1 Multisensor Gen5 ZW074-A

aeotec-multisensor-gen5-450x450.jpg.f9a876bd7fcec29b2d74eb5a31f7c700.jpg

 

 

Når jeg har kikket på nettet, har det vært vanskelig å finne frem til nøyaktige fakta. Forhandlere og forum blander litt med spesifikasjoner og modellnavn.

 

Multisensor 6 har IP grad på 20, som betyr ingen beskyttelse mot vann, og dermed veldig begrenset hvor du kan sette den ute og regne med at den overlever. Den har også temperatur måleområde på -10 til +50. Samtidig kan den måle UV og opp til 30.000 lux, som du finner lite av innendørs. Min konklusjon må være at den er beregnet for utendørs bruk sør-vest i USA. Tester min utendørs under markisen i sommer, og det har gått fint. Men kommer til å ta den inn til vinteren.

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000166772-multisensor-6-technical-specifications-

 

 

Og Aeotec Multisensor gen 5 versjonen ser ut til å være litt bedre egnet med IP på 42 (holder kanskje til vanlig regn?). Men temperatur område er -10 til +60 er litt for begrenset. Det "rare" er at denne har ikke UV måler og kan måle kun opp til 1000 lux. Endte opp med å sette min på loftet.

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000167331-multisensor-gen5-technical-specification-

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for bra input @Kensko - Jeg ser at det står i manualen til Gen5 at den skal tåle både vær, vind og kulde. Jeg har ingen planer om å montere den rett på yttervegg, men snarere under ett lite overbygg foran utgangsdøren. Den kommer med andre ord ikke til å være utsatt for direkte regn, men det kan potensielt bli kaldt, og garantert lavere enn -10... Tror jeg ender opp med å gå i den retningen, verste som kan skje er at en sensor til 500 ryker, ikke den dyreste saken i verden. Ideelt sett vil jeg kjøre den på batteri, og da spørs det jo hvor fan den er av kulde mtp batteribruk, men her ser det ut som jeg må gå for trial and error...

Får gjøre litt mer research og se om det finnes alternativer så jeg har kartlagt alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har brukt begge generasjonene ute, gen 5 (på batter) i flere vintre, relativt ubeskyttet for regn - funker fint, men bruker litt batteri. Gen 6 (på fast strøm) har stått ute i hele vinter, selv om det har vært en mild vinter har det også vært 20 blå, og den virker helt fint. Står litt beskyttet under takutstikket på uthuset.

 

Har også brukt denne ute i samme forhold, 1 helt ubeskyttet og en under takutstikk - virker helt fint:

 

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/bevegelsessensor-001534/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

2 hours ago, mk1 black limited said:

Har brukt begge generasjonene ute, gen 5 (på batter) i flere vintre, relativt ubeskyttet for regn - funker fint, men bruker litt batteri. Gen 6 (på fast strøm) har stått ute i hele vinter, selv om det har vært en mild vinter har det også vært 20 blå, og den virker helt fint. Står litt beskyttet under takutstikket på uthuset.

 

Har også brukt denne ute i samme forhold, 1 helt ubeskyttet og en under takutstikk - virker helt fint:

 

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/bevegelsessensor-001534/

 

Melder de riktig ned i -20 også? I så fall lar jeg den  stå ute i vinter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
31 minutes ago, tjwesterby said:

@mk1 black limited - Takk! Har du testet gen 6 på batteri i forhold? Og hva vil det si med "bruker litt batteri", vil det si at det kun holder noen uker, eller bare at man ikke får 12 måneder levetid på batteriet?

 

Ikke testet gen6 på batteri. Gen5 har hos meg medført 2-3 batteribytter pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, tjwesterby said:

@mk1 black limited - Takk! Har du testet gen 6 på batteri i forhold? Og hva vil det si med "bruker litt batteri", vil det si at det kun holder noen uker, eller bare at man ikke får 12 måneder levetid på batteriet?

 

Min erfaring med MS6 er at batteriet kun holder noen uker dersom den er inkludert secure. Batterilevetiden er veldig mye bedre (men fortsatt langt unna den på Fibaro sine) dersom de inkluderes non-secure. Dette er da i HomeSeer.

Jeg vil anta batterilevetiden er svært avhengig av individuelle forhold (og ikke minst wake-up intervall), men hos meg anslår jeg at batteriet på disse varer ett knapt år til innebruk, inkludert non-secure.

 

(Og, ja. Dete har jeg testet frem og tilbake. Faktoren som av en eller annen grunn betyr absolutt mest er secure/non-secure.)

 

Men igjen: ta en titt på lenken til Philios nye utendørs sensorer i post 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.