Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Wall plug og vaskemaskiner


Anbefalte innlegg

18 hours ago, Venin said:

"ikke er BRA egnet" ? Og er ikke 2400 W greit innenfor 2500 W som er maks på Wall Plug?

 

 

Det er vel maks 2500W resisitv last? Dersom man bruker plug'en med noe som ikke trekker resistivt, må man redusere maksbelastning grundig avhengig av hva det er.

Mange rapporterer dog at det har gått helt fint med vaskemaskin og fibaro wall plug -- uten at jeg skal mene noe spesielt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Mange rapporterer dog at det har gått helt fint med vaskemaskin og fibaro wall plug -- uten at jeg skal mene noe spesielt her.

Jeg har motsatt inntrykk. Såpass mange har rapportert at det ikke går så bra, at selv har jeg konkludert med at man må ha en annen dings, f.eks. Aeon Labs sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Jeg har motsatt inntrykk. Såpass mange har rapportert at det ikke går så bra, at selv har jeg konkludert med at man må ha en annen dings, f.eks. Aeon Labs sin.

På papiret er den ikke egnet, definitivt, og jeg ville ikke hatt den på min vaskemaskin. Mener å huske at sist vi diskuterte akkurat det samme her eller på det andre forumet fikk jeg en del motstand da jeg anbefalte å ikke bruke den (uten at jeg finner igjen postene).

Men da er vi helt enige?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg har motsatt inntrykk. Såpass mange har rapportert at det ikke går så bra, at selv har jeg konkludert med at man må ha en annen dings, f.eks. Aeon Labs sin.

Enig. Ikke lurt å bruke med en vaskemaskin (P = 2400W)

Om vi antar at vaskemaskinen presenterer bare RESISTIVE last (som er ikke sant) så kan vi regne ut:

P = U x U/R  -> R = P/ U x U så ved 230V regner vi "motstand": R = 230 x 230/2400 = 22,042 Ohm

I Bergen er det helt vanlig med spenningen på ca. 238V.

Så da får vi "plutselig": P = 238 x 238/22,042 = 2570W

Mange steder (variasjon dag/kveld) spenningen i nettet kan bli enda høyere. Ved f. eks. 245V "lasten" kan komme i:

P = 245 x 245/22,042 = 2723W

Noe slik...

Endret av hkmod25
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, hkmod25 skrev:

Enig. Ikke lurt å bruke med en vaskemaskin (P = 2400W)

Om vi antar at vaskemaskinen presenterer bare RESISTIVE last (som er ikke sant) så kan vi regne ut:

P = U x U/R  -> R = P/ U x U så ved 230V regner vi "motstand": R = 230 x 230/2400 = 22,042 Ohm

I Bergen er det helt vanlig med spenningen på ca. 238V.

Så da får vi "plutselig": P = 238 x 238/22,042 = 2570W

Mange steder (variasjon dag/kveld) spenningen i nettet kan bli enda høyere. Ved f. eks. 245V "lasten" kan komme i:

P = 245 x 245/22,042 = 2723W

Noe slik...

effekten endres ikke, er det 2400 watt, er det fortsatt 2400 watt selv om spenningen øker eller synker... det som forandres er strømmen, så ved 238v vil strømmen være 10,084A, mens ved 245v vil strømmen være 9,795A

skal man regne med cosφ som gjerne er så lav som 0,8 vil man kunne få noe høyere strømtrekk. men den matten har jeg ikke i hodet nå :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har dårlig erfaring med Fibaro Wall plug og vaskemaskin. Slår seg av etter noen minutter. Vaskemaskinens plakett er merket 2300W og det sitter en 10A sikring i den. Har logget strøm over en hel vask med en annen energimåler og maks strømtrekk var ca 10A så stemmer bra med merkingen. Til tross for dette rapporterer wall plug transienter på 3000W (noe jeg tror er maks effekt den rapporterer). Har slått av overload protection, men den slår seg fortsatt av etter noen minutter.

Sent fra min SGP712 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2017 at 21:19, Håvardgj said:

effekten endres ikke, er det 2400 watt, er det fortsatt 2400 watt selv om spenningen øker eller synker... det som forandres er strømmen, så ved 238v vil strømmen være 10,084A, mens ved 245v vil strømmen være 9,795A

skal man regne med cosφ som gjerne er så lav som 0,8 vil man kunne få noe høyere strømtrekk. men den matten har jeg ikke i hodet nå :P

 

 

Det viktigste poenget er vel at en vaskemaskin ikke er resisitv last. Fra manualen:

"In case of loads other than resistive please observe cosφ and, if necessary, use load lower than rated. It is recommended not to exceed 3A for 250 v AC, cosφ=0.4."

 

Hvordan man regner ut cosφ for ikke-resisitiv last vet ikke jeg, men ut fra andre generelle råd er maks belastning for ikke-resistiv last langt under resistiv.

Om jeg tolker manualen riktig, vil maks last ved cosφ=0.4 være omtrent 750w (men korigér meg gjerne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.5.2017 klokken 21.19, Håvardgj skrev:

effekten endres ikke, er det 2400 watt, er det fortsatt 2400 watt selv om spenningen øker eller synker... det som forandres er strømmen, så ved 238v vil strømmen være 10,084A, mens ved 245v vil strømmen være 9,795A

skal man regne med cosφ som gjerne er så lav som 0,8 vil man kunne få noe høyere strømtrekk. men den matten har jeg ikke i hodet nå :P

 

Ja, effekten endres ikke, på de "elektriske apparater" som er spes. utstyrt med "en kompensator" for å holde konstant effekt.

Ellers: "Sintef-forskeren minner også om at dersom man senker spenningen med ti prosent på for eksempel panelovner eller gammeldagse komfyrer, vil effekten gå ned med nesten 20 prosent (effekt=spenning x strøm)."

" En varmeovn som får høy spenning vil avgi mer effekt, og dermed slå seg av tidligere når den er termostatstyrt. Dermed er det ikke sikkert at energiforbruket blir så mye lavere. Det samme er også tilfelle ved for eksempel vifter som skal levere et visst antall kubikkmeter. Om den går litt raskere eller tregere, trenger ikke nødvendigvis å ha så stor betydning for energiforbruket, sier Holmen."

https://www.tu.no/artikler/sparte-20-prosent-strom-med-lavere-spenning/233955

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2017 klokken 9.05, hkmod25 skrev:

Ja, effekten endres ikke, på de "elektriske apparater" som er spes. utstyrt med "en kompensator" for å holde konstant effekt.

det heter "kondensator" og de er der for å redusere mengden med "reaktiv strøm". enkelt forklart vil det si at om du har mange motorer, lysrør og andre ikke ohmske belastninger, vil strømmen kunne bli "sakket ned" i sinusbølgen og henger etter. derfor setter man inn kondensatorer for at spenning og strøm skal komme mest mulig likt.

 

Den 26.5.2017 klokken 9.05, hkmod25 skrev:

Ellers: "Sintef-forskeren minner også om at dersom man senker spenningen med ti prosent på for eksempel panelovner eller gammeldagse komfyrer, vil effekten gå ned med nesten 20 prosent (effekt=spenning x strøm)."

en tommelfingerregel som ofte er brukt hos oss elektrikere er at om spenningen går ned, vil strømtrekke øke og vice verca. så før jeg vil begynne å slenge ut påstander om dette temaet, tror jeg at jeg må lese meg mer opp på denne saken du linker til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi motstanden blir mindre når varmetråden blir kaldere. Hvor stor denne påvirkningen er neppe lik for alle ovner. Det er ialfall ikke konstant motstand ettersom spenningen endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Håvardgj skrev:

det heter "kondensator" og de er der for å redusere mengden med "reaktiv strøm". enkelt forklart vil det si at om du har mange motorer, lysrør og andre ikke ohmske belastninger, vil strømmen kunne bli "sakket ned" i sinusbølgen og henger etter. derfor setter man inn kondensatorer for at spenning og strøm skal komme mest mulig likt.

Du har vel misforstod det som Helge Seljeseth sier: "Det er stadig flere elektriske apparater som kompenserer for fallende spenning med å øke strømmen for å holde konstant effekt."

Han snakker ikke om tiltak for fasekompensering (for induktive laster) mens om en vis "effekt stabilisator" som brukes på "noen av elektriske apparater" (dvs. ferdige produkter som allerede har max. mulig Cosφ )...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Håvardgj skrev:

En tommelfingerregel som ofte er brukt hos oss elektrikere er at om spenningen går ned, vil strømtrekke øke og vice verca. så før jeg vil begynne å slenge ut påstander om dette temaet, tror jeg at jeg må lese meg mer opp på denne saken du linker til 1f643.png

Ganske stilig av dere, elektrikere så lenge Ohm lov sier noe annet: I = U/R (jo lavere spenning, jo lavere strøm ved konstant motstand).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.5.2017 klokken 11.54, hkmod25 skrev:

Ganske stilig av dere, elektrikere så lenge Ohm lov sier noe annet: I = U/R (jo lavere spenning, jo lavere strøm ved konstant motstand).

så lenge motstanden er konstant ja, dette vil vel være realistisk for en panelovn eller en glødepære. ikke for motorer og diverse elektronikk som skal levere en gitt effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎05‎.‎2017 klokken 11.54, hkmod25 skrev:

Ganske stilig av dere, elektrikere så lenge Ohm lov sier noe annet: I = U/R (jo lavere spenning, jo lavere strøm ved konstant motstand).

 

Prøv å måle motstanden på en halogenpære når den er kald. Bruk så denne verdien for å beregne effekten. Se deretter på pæren hvilken effekt den er oppgitt til.

Dette motbeviser ikke Ohms lov, men viser at motstanden endrer seg. Det samme gjelder en varmeovn eller kokeplate om enn i mindre grad da de ikke oppnår så høy temperatur som en glødelampe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Einar skrev:

 

Prøv å måle motstanden på en halogenpære når den er kald. Bruk så denne verdien for å beregne effekten. Se deretter på pæren hvilken effekt den er oppgitt til.

Dette motbeviser ikke Ohms lov, men viser at motstanden endrer seg. Det samme gjelder en varmeovn eller kokeplate om enn i mindre grad da de ikke oppnår så høy temperatur som en glødelampe.

 

Hva har dette med saken å gjøre? Dvs. original påstand: "at om spenningen går ned, vil strømtrekke øke og vice verca".

Jeg har også skrevet spesiell: "ved konstant motstand" (dvs. tok forbehold at her snakker vi om et system som allerede har kommet i "driftstemperatur" FØR vi starter å eksperimentere (med spenning variasjoner)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Håvardgj skrev:

så lenge motstanden er konstant ja, dette vil vel være realistisk for en panelovn eller en glødepære. ikke for motorer og diverse elektronikk som skal levere en gitt effekt...

Beklager, men for meg ser det ut at du beginner å "jukse" her ved å legge til: "som skal levere en gitt effekt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere fikk jeg ikke Fibaro Wall plug til å fungere selv om vaskemaskinen trekker under 10A målt med annet instrument som stemmer med maskinens merking.

Kjøpte nå en Aeotec smart switch 6. Den fungerer helt fint med vaskemaskinen, og maks rapportert effekt i løpet av en vask er 2171W.

Et spm til dere som har erfaring med Aeotec pluggen, ser det ble opprettet en Volt device, men den viser alltid 0. Er det mulig å denne til å vise riktig spenning?

Sent fra min SGP712 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Finnes det alternative plugger som kan brukes til formålet?
Har Fibaro Wall Plug på oppvaskmaskin, tørketrommel og vaskemaskin.
Fungerer jo forsåvidt greit, med unntak av på oppvaskmaskinen, hvor pluggen falt ut 5 ganger på et program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.