Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Systemer som kan kjøre både z-wave og 433?


Anbefalte innlegg

Vel, det er vel samme syken som har rammet meg som alle andre: Man kjøper en billig tellstick, og noen år senere er alle stikkontakter i huset fylt med mottakere. 

 

Så da Nexa Bridge kom på markedet i fjor tenkte jeg det var en god idé for å kunne gjøre en gradvis overgang fra 433 til z-wave. Det skulle jeg naturligvis aldri ha tenkt. Trekvart år etter at Nexa Bridge kom på markedet er den fremdeles gjennomgående lunefull, ustabil og kranglevoren, og for min del er det på tide å kaste inn håndkleet og forsøke en ny boks. 

 

Og status er da at det i hjemmet mitt finnes rundt 20 z-wave enheter og omtrent like mange 433-enheter. Den beste løsningen ville antakelig være å bytte ut resten av 433-enhetene og gå over til en ren z-wave-kontroller. Men det er en forholdsvis stor investering nå rett før ferien. Derfor er spørsmålet: Er det noen som har erfaringer med enheter som kan styre både 433 og z-wave? Og som er noenlunde pålitelige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rutangis Gylb skrev:

Derfor er spørsmålet: Er det noen som har erfaringer med enheter som kan styre både 433 og z-wave? Og som er noenlunde pålitelige? 

Jeg bruker HomeSeer sammen med Z-wave-enheter og 433MHz-enheter og det fungerer smertefritt. :)

Men både OpenHAB, Domoticz og HomeAssistant, Indigo Domotics, og mange flere støtter begge deler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

 

Hmmm. Her er det litt av hvert å sette seg inn i. HomeSeer ser jo veldig lovende ut. 

 

Før jeg setter meg ned og leser all dokumentasjonen med lupe: Vil en HomeTroller Zee S2 og en RFXTRX433E være den hardwaren jeg trenger? Kan dette kjøre selvstendig, eller må jeg da sette opp en server som kan kjøre dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rutangis Gylb skrev:

Vil en HomeTroller Zee S2 og en RFXTRX433E være den hardwaren jeg trenger? Kan dette kjøre selvstendig, eller må jeg da sette opp en server som kan kjøre dem? 

Zee2 er en selvstendig boks (som inneholder en Raspberry Pi) som fungerer helt uavhengig av andre servere. :)

Med en RFXtrx i tillegg kan du da støtte 433Mhz-utstyr fint (men husk å legg til en liten ekstra kostnad for RFXCOM-plugin).

 

Du kan se HS-skolen del 1 for fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du allerede en server/maskin klar og vil leke på ett litt billigere nivå så går det an å installere Domoticz på maskinen(støtter både windows og linux) og kjøpe til RFXtrx og en UZB1. Jeg er fortsatt der selv om jeg nå har lisens på Homeseer.

Men her er det javascript som gjelder for scripting.

 

På ett senere tidspunkt kan man kjøpe inn Homeseer og legge inn på maskinen. Men det kan godt ta lang tid. 

 

Endret av Guahtdim
Oppdatert med hva man tror man klarer å gjøre senere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Homeseer på meg, gitt, med en Zee S2 og  RFXTRX433E. Litt fikling på pinsedag, så er systemet oppe og går så det griner. Det gjenstår vel litt fikling for å få en brukbar app på mobilen, og systemet, som nå har plukket opp temperatursensorene fra alle værstasjoner i nabolaget, påstår hardnakket at det i øyeblikket er -2817,2°C denne vakre junikvelden her i Oslo. Men det er jo tradisjon for tungetale nå i pinsa, og med noen dager med fikling så går det seg vel til. 

 

Jeg takker hjerteligst for hjelpen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.