Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus termo/hygro - sensor 313160 (FT007TH)


oakl

Anbefalte innlegg

Noen som har fått denne til å virke med Rfxtrx433e og firmware Ext 2 i Homeseer? Alternativt om det kan bekfreftes at den IKKE virker.

 

Ser i brukermanualen at F007TH er supportert, men er ikke nevnt noe om FT007TH. Hadde et håp om at disse to modellene var såpass like at begge skulle virke, men så langt har jeg ikke klart å motta noe signaler fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, oakl skrev:

Noen som har fått denne til å virke med Rfxtrx433e og firmware Ext 2 i Homeseer? Alternativt om det kan bekfreftes at den IKKE virker.

Det er ingenting som tilsier at det IKKE skal virke.

 

10 timer siden, oakl skrev:

Hadde et håp om at disse to modellene var såpass like at begge skulle virke, men så langt har jeg ikke klart å motta noe signaler fra den.

Hehe. Det er vel ikke mulig at du kanskje har svaret ditt der... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen andre enheter på 433MHz ennå så jeg har ingen måte å verifisere om interfacet fungerer slik det skal. Hadde en ESIC på firmware type 1 men siden dette ble litt spesielt flashet jeg om til Ext 2  i håp om at jeg kunne ta i bruk denne Telldus-sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stykker, men jeg må innrømme at jeg er såpass novise når det gjelder Rfxtrx433e (bruker den bare som mottaker for temp.sensorer) at jeg ikke er sikker på hvilken firmware som er i den. Jeg har ikke gjort noe med den, den er slik jeg kjøpte den, så da er det vel ikke Ext 2 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Jeg har to stykker, men jeg må innrømme at jeg er såpass novise når det gjelder Rfxtrx433e (bruker den bare som mottaker for temp.sensorer) at jeg ikke er sikker på hvilken firmware som er i den. Jeg har ikke gjort noe med den, den er slik jeg kjøpte den, så da er det vel ikke Ext 2 kanskje?

 

Mener de leveres med Type 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Rekken med bomkjøp ser ut til å være i ferd med å bli ytterligere forlenget.

 

Kjøpte en TW003 (Clas Ohlson 36-4441) i jeg leste i en tråd på nettet at denne fungerte sammen med rfxtrx433e og benytter protokoll "Rubicson/IW008T/TX95". (dette var riktignok for Domoticz og ikke homeseer).

 

Men jeg får den ikke til å virke. Kjører Ext firmware og har aktivert protokoll Rubicson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering angående. Av ovenstående innlegg ser dere at jeg ikke fikk kontakt med den. Men jeg lot den stå på over natta og da hadde den plutselig dukket opp neste dag. Den sender informasjon innimellom, men veldig sporadisk. Noen ganger kan det gå mange dager  mellom hver oppdatering. Virket som den hadde gitt opp helt nå, men slettet devicene og inkluderte den til på nytt og da virker den sånn innimellom igjen. Signalkvalitet skulle det ikke være noe å si på den inntil videre har blitt liggende ved siden av rfxtrx433e interfacet. (forsøkte å flytte den litt lenger unna uten at den gjorde noen forskjell. Lurer på om det er noe galt med den rett og slett.

 

Har i mellomtiden kjøpt en billig DANIU sensor fra BangGood, (https://www.banggood.com/DANIU-433MHz-Wireless-Weather-Station-Digital-Thermometer-Humidity-Sensor-p-965559.html), betalte 50,- inkludert frakt. Kommer opp som WS1700 i homeseer. Denne fungerer helt problemfritt så langt. Hvis denne ikke spiser batterier og fortsetter å virke må det jo være en ok sensor til prisen.

 

Et annet relatert spørsmål, mer generelt for 433MHz utstyr. Disse temperatursensorene har jo typisk en kanalvelger 1-3. Må denne kanalen være unik for alle sensorene, slik at det er begrenset til maks 3 stk. av samme type? Eller er denne kun i bruk mot værstasjoner eller lignende som kun har typisk 3 mulige kanaler inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, oakl skrev:

Har i mellomtiden kjøpt en billig DANIU sensor fra BangGood, (https://www.banggood.com/DANIU-433MHz-Wireless-Weather-Station-Digital-Thermometer-Humidity-Sensor-p-965559.html), betalte 50,- inkludert frakt. Kommer opp som WS1700 i homeseer. Denne fungerer helt problemfritt så langt. Hvis denne ikke spiser batterier og fortsetter å virke må det jo være en ok sensor til prisen.

Den så jo praktisk ut! :)

Takk for tips!

 

20 timer siden, oakl skrev:

Disse temperatursensorene har jo typisk en kanalvelger 1-3. Må denne kanalen være unik for alle sensorene, slik at det er begrenset til maks 3 stk. av samme type?

Det er litt både/og. 

 

Oregon Scientific utstyr hadde i gamle dager kun tre kanaler, men hver sensor har sin egen ID. Oppdateringer sendes som korte pulser med 60 eller 120 sekunders intervaller. I utgangspunktet vil dette gå helt fint så lenge forskjellge sensorer startes på forskjellige tidspunkt. Men klokkene i sensorene er ikke perfekte, og noen er raskere enn andre. Dermed vil det være tider der to sensorer på samme kanal vil blokkere for hverandre fordi de sender på samme tidspunkt. Det går over.

 

Andre har ikke egne IDer. Dermed vil to sensorer ikke skilles fra hverandre på noe annet enn kanal, så hvis de har samme kanal vil systemene oppfatte dem som en sensor, men verdiene vil variere veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanalvelgeren lar deg sette opp 7 forskjellige adresser. De 3 programmeringspluggene kan settes i 7 forskjellige kombinasjoner fra ingen plugg til alle 3 pluggene satt. I tillegg til å identifisere sensoren vil senderintervallene få et lite tillegg som er avhengig av adressen. Det gjør at om 2 sensorer kolliderer så vil de ikke gjøre det neste gang.

 

Og forskjellig type sensorer kan ha samme adresse. De vil likevel kunne skilles fra hverandre. Men for å få denne senderforskyvningen er det lurt å sette adressene forskjellig likevel. Ellers risikerer du at regnsensor og en temp/fukt sensor blir å kollidere over lange perioder fordi de ikke har denne forskyvningen og de kommer ikke på nett igjen før unøyaktigheten i deres interne frekvensgeneratorer bringer dem ut av fase.

 

Utenom dette har jeg sensorer som ligger så skjevt på senderfrekvens at rekkevidden kun er noen få meter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, oakl said:

Et annet relatert spørsmål, mer generelt for 433MHz utstyr. Disse temperatursensorene har jo typisk en kanalvelger 1-3. Må denne kanalen være unik for alle sensorene, slik at det er begrenset til maks 3 stk. av samme type? Eller er denne kun i bruk mot værstasjoner eller lignende som kun har typisk 3 mulige kanaler inn?

 

Mine Telldus-sensorer med 8 mulige kanaler ser ut til å fungere slik at det ikke er mulig for mottaker å skille mellom dem hvis de bruker samme kanal. I alle fall så opplevde jeg at hvis to ulike sensorer var satt til samme kanal så oppfattet systemet dem som en sensor. Avleste verdi hoppet hit og dit litt tilfeldig avhengig av hvilken sensor som sendte sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

En liten oppdatering på DANIU sensorene jeg kjøpte fra Banggood. Har hatt 4 stk. i drift ca et halvt år nå og de har fungert fint. 1 stk. ute på vegg, 1 stk. i garasjen, og to stk. innendørs.  Ikke byttet batteri på noen av de foreløpig.

 

Som dere ser av bilde så virker det som de er ganske nøyaktige på temperatur. Ikke like gode på fuktighet, men greit nok til formålet vil jeg si. Dette sammenlignet mot et presisjonsinstrument fra Vaisala, riktignok noen år siden det ble kalibrert/sjekket. Det jeg merket meg er at fuktighetsmålingen er relativt treg til å endre seg. Den med høyest fuktighet i bildet hadde stått lenge i et fuktig miljø men viste høyere enn de andre selv etter flere timer i samme miljø. Kan være tilfeldig.

 

Device-ID i homeseer ser jeg består av to deler, hvorav noen bit er unik ID som endrer seg hver gang man tar ut eller setter inn batteri, og noen bit som man kan sette via bryter selv.

 

Alt i alt, til 50,- pr stk. som de selges til på tilbud med jevne mellomrom så er jeg godt fornøyd.

20170819_133507.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ser at dette er en gammel tråd, men kom over den nå når jeg prøvde å hente inn noen Telldus temp/hygdro av typen FT007TH i HS3 via RFXTRX433XL.

 

Jeg hadde tilsvarende problemer som trådstarter. Men når jeg aktiverte FineOffset/Viking-protokollen så kom de opp med en gang. Har lagt inn 3 stykker med kanal 1, 2 og 3.

3 devicer pr sensor, temp, hygdro og batteri. Ser ut som om de oppdaterer ganske hyppig (samtidig som verdien endres i displayet).

 

Håper informasjonen kan være til hjelp for andre som detter innom tråden.

Endret av Hillmar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.