Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NodeMCU/ESP8266 - hva er det og hva kan det brukes til?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

DS18B20 har ikke fuktighetsmåler, men har adresse så du kan ha flere temp sensorer på samme inngang(?) og den kan komme i vanntett utførelse, har en selv tiltenkt akvariet som jeg aldri kom igang med, men kanskje jeg kommer igang med prosjektet etter tips fra denne tråden. 

 

Dht22 har da fuktighetsmåler, ellers vet jeg ikke fordel/ulemper, kanskje enklere å få inn i prosjekter siden den ikke har adresse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne https://groups.google.com/forum/#!topic/souliss/Zk3UVUk9As0 som forklarer de fint, Dallas=DS18B20
Spoiler

 

What meassures:
DHT11 - Temperature, Humidity
DHT22 - Temperature, Humidity
Dallas  - Temperature
BMP    - Temperature, Barometric Pressure
 
Price
DHT11 ~0.5€
DHT22 ~2.5€
Dallas  ~0.4€
BMP    ~0.9€
 
PROS:
DHT11 - Cheap
DHT22 - Precise
Dallas  - Cheap, Precise
BMP    - Measure Presure
 
CONS:
DHT11 - Non Precise
DHT22 - Expensive
Dallas  - Not meassures Humidity
BMP    - Non Precise on Temperature Reading.
 
Conclusion: 
DHT11 is a cheap sensor that have Temperature and Humidity on the same sensor, but isnt have good readings, I suggest for reference values only.
DHT22 is a very good sensor, very precise readings, It cost more but if you want real Humidity values this is what you need, maybe you can put one or two (inside, outside of home) 
Dallas its precise and cheap, good to take many readings at home, can be connected one-wired. Suggested to meassure temperature on the different rooms.
BMP, note that the Temperature Sensor it's inside the electronics and this is why take readings about 3-4º higher than the real temperature, but its a good reference and I think its very important read the Barometric pressure, if this changes drastically the weather does. Isn't an expensive sensor and I suggest to have just one. 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Charlie skrev:
Fant denne https://groups.google.com/forum/#!topic/souliss/Zk3UVUk9As0 som forklarer de fint, Dallas=DS18B20
  Vis skjult innhold

 

What meassures:
DHT11 - Temperature, Humidity
DHT22 - Temperature, Humidity
Dallas  - Temperature
BMP    - Temperature, Barometric Pressure
 
Price
DHT11 ~0.5€
DHT22 ~2.5€
Dallas  ~0.4€
BMP    ~0.9€
 
PROS:
DHT11 - Cheap
DHT22 - Precise
Dallas  - Cheap, Precise
BMP    - Measure Presure
 
CONS:
DHT11 - Non Precise
DHT22 - Expensive
Dallas  - Not meassures Humidity
BMP    - Non Precise on Temperature Reading.
 
Conclusion: 
DHT11 is a cheap sensor that have Temperature and Humidity on the same sensor, but isnt have good readings, I suggest for reference values only.
DHT22 is a very good sensor, very precise readings, It cost more but if you want real Humidity values this is what you need, maybe you can put one or two (inside, outside of home) 
Dallas its precise and cheap, good to take many readings at home, can be connected one-wired. Suggested to meassure temperature on the different rooms.
BMP, note that the Temperature Sensor it's inside the electronics and this is why take readings about 3-4º higher than the real temperature, but its a good reference and I think its very important read the Barometric pressure, if this changes drastically the weather does. Isn't an expensive sensor and I suggest to have just one. 

 

 

 

Supert!! :D 

Da har jeg bestilt 5 stk Dallas (selv om jeg har 3 stk DHT22 liggende), for jeg trenger strengt tatt ikke fuktmåling i TV-benken. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har gode tips på å løse ustabilitet på PIR sensor? Har en PIR sensor i samme boks som nodeMCU'en og den trigger sporadisk. Ser det er flere som rapporterer samme problem på diverse forum...

Har forsøkt å dekke til PIR sensoren med folie (GND) for å evt. utelukke interferens fra 2.4Ghz'en, men ble ikke noe bedre. Hvordan har dere løst dette?

 

Bruker forsåvidt en HC-SR501.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever problemer med å koble meg til Amica R2 modulen du her har brukt fra min MacBook. Årsaken er antagelig at CP2102 USB seriell-driveren for macOS ikke fungerer bra? Alt som har med USB slutter å fungere i det øyeblikket modulen plugges inn. Forsøk på bruk av esptool.py, ESPlorer, screen/tty, etc. vil låse seg. Jeg har testet både baud rate 9600 og 115200. Jeg må reboote datamaskinen, men den henger et sted i løpet av shutdown-prosessen, så omstart må gjøres tvungent. Hvilke erfaringer har dere?

 

CH340G driveren til Wemos D1 mini fungerer derimot knirkefritt, så jeg er glad jeg bestilte 2 av hver type ESP8266 modul samtidig.

 

Med fare for å være belærende og gjenta noen andre: I introen skriver du om hva ESP8266 og NodeMCU er. ESP8266 er chipset som benyttes på flere elektronikkmoduler, f.eks. Amica, ESP-01, Wemos D1 mini, etc. Modulen du har benyttet her kommer med NodeMCU forhåndsinstallert. Disse kan kjøre ulik firmware/OS, f.eks. NodeMCU, ESPEasy, Arduino/Espruino, et "non-os" med støtte for AT kommandosett. I de fleste tilfeller bygges firmware ved behov med de bibliotekene man selv ønsker (NodeMCU og Arduino IDE).

 

Edit: Oppdatert driver løste problemet med CP2102 USB på NodeMCU Amica modulen.

Endret av vibrog
driver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, vibrog skrev:

Med fare for å være belærende og gjenta noen andre: I introen skriver du om hva ESP8266 og NodeMCU er. ESP8266 er chipset som benyttes på flere elektronikkmoduler, f.eks. Amica, ESP-01, Wemos D1 mini, etc. Modulen du har benyttet her kommer med NodeMCU forhåndsinstallert. Disse kan kjøre ulik firmware/OS, f.eks. NodeMCU, ESPEasy, Arduino/Espruino, et "non-os" med støtte for AT kommandosett. I de fleste tilfeller bygges firmware ved behov med de bibliotekene man selv ønsker (NodeMCU og Arduino IDE).

 

Du har helt rett og jeg sier noe om det innledningsvis:

På 7.6.2017 den 8.42, ZoRaC skrev:

Hva er NodeMCU/ESP8266?

Begrepene NodeMCU og ESP8266 er de som går igjen og hva forskjellen egentlig er har jeg slitt litt med å få helt "tak på". I mange tilfeller brukes begrepene om hverandre, men kort sagt så er det en mikroprosessor med innebygget støtte for wifi. For de som har hørt om Arduino, så er dette nesten det samme, men da med wifi i tillegg. 

 

Når man søker på eBay, Aliexpress, osv etter slike produkter, så ser man at de som selger heller ikke har helt greie på hva de egentlig selger. Navnene NodeMCU og ESP8266 går igjen og brukes litt om hverandre i annonsene og jeg har faktisk slitt med å finne en forklaring på hva navnene egentlig henviser til... Jeg har også forstått det slik at ESP8266 er chipset og NodeMCU er firmware, men så har man slike enheter som jeg har brukt, som markedsføres som "NodeMCU v2/v3", noe som ikke gir mening hvis NodeMCU egentlig er navnet på firmware (men det er nok fordi selgerne ikke vet hva de selger).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ZoRaC skrev:

Når man søker på eBay, Aliexpress, osv etter slike produkter, så ser man at de som selger heller ikke har helt greie på hva de egentlig selger. Navnene NodeMCU og ESP8266 går igjen og brukes litt om hverandre i annonsene og jeg har faktisk slitt med å finne en forklaring på hva navnene egentlig henviser til... Jeg har også forstått det slik at ESP8266 er chipset og NodeMCU er firmware, men så har man slike enheter som jeg har brukt, som markedsføres som "NodeMCU v2/v3", noe som ikke gir mening hvis NodeMCU egentlig er navnet på firmware (men det er nok fordi selgerne ikke vet hva de selger).

 

NodeMCU er fellesbetegnelsen for både NodeMCU firmware og NodeMCU Development board. Så NodeMCU v1, v2 og v3 er de forskjellige versjonene av Development board-et.

nodemcu-versions.thumb.jpg.d82c66ffa30c92066f7a6fe782b295b2.jpg

 

ESP8266 er selve chippen som er en del av NodeMCU development board.

ESP8266.jpg.2e550099f65dcd92bec5b44e6c5fb206.jpg

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Noen som har prøvd å lage en "telle led blink på strømmåler sensor" hår koblet opp tcrt5000 sensor til min esp(easyesp), som skal kunne detektere lysblink, Og registrere disse. 

Sensoren fungerer fint som en teller, også om jeg bruker telefonlykta til å detektere blink..

Men sliter med å få den til å registrere blinkene på strømmåleren. Noen tips?

https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/TCR5000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sensor for å registrere nærhet med en lysdiode og en fototransistor. Den operer i infrarød området og har dagslysfilter.

Lysdioden i strømmåleren er antagelig rød. Da blir TCR5000 ganske lite følsom.

Finn en fototransistor som er følsom i rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ok, forstår!

Den er orange, men da er den kanskje ikke så følsom på det heller. 

Reagerer heller ikke på den grønne power lampa heller egentlig.

 

Japp, venter på litt mere i posten.

 

Endret av Nexst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor står da TCR5000 anbefalt i ESPeasy-wikien? Er IR egnet til å lese av målere med roterende skive?

2. Har dere en anbefaling på en fototransistor som er følsom i rødt? (Jeg fant TEPT4400; 440-800nm.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er ikke lett å si. I den artikkelen skulle man jo tro han måtte betale den pr. ord. Beskrivelsen er jo tynn for å si det pent. Og ja, for å lese av en roterende ikke-mekanisk skive er nok den eneste mulighet. Men f.eks vannmåleren har roterende magnet.

 

2. Ja den ser bra ut. Og billig. Jeg bruker BPW21 til lysmåling så har ingen erfaring med TEPT4400, men spesifikasjonene ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.