Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NodeMCU/ESP8266 - hva er det og hva kan det brukes til?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

2017-09-12_14_11_59.thumb.jpg.ea26fc938b8035342879d317727e9360.jpg

15 timer siden, Venin skrev:

@Charlie Hva slags lås og bryter? Pix? 1f642.png

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Dorbryter-2000016435/

 

Døra + karmen har fått dårlig behandling fra forrige eier, så jeg tok å laget et hull til den i stålkassa som står i karmen + karmen for å få ledning bort til ESP'n.

Når jeg låser døra så trykkes bryteren innover av låsen og det blir brudd (Ulåst=Høy,Låst=Lav)

Endret av Charlie
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vil si vanskelighetsgraden varierer etter hva man ønsker å oppnå. 

 

Mine erfaringer er at hvis man bare skal styre brytere/relèer/sensorer lar det seg gjøre uten å programmere med en firmware som EspEasy.

 

Men hvis man skal lese noe inn på RX-pinnen lar det seg rett å slett ikke gjøre med en NodeMCU fordi den pinnen er oppdatt og kan ikke brukes.

 

Så det kommer ann på.. noe lar seg fikse på en kveld.. andre ting tar flere uker :) 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt nodeMCU nå i noen måneder med espEasy og må si meg veldig fornøyd, har gått over all forventning av stabilitet.

Bruker disse til å styre varmepumpe, måle temperatur/fuktighet,alarmer/dørlås (magnetkontakt) og som serial server fra en radioaktivitets måler (når man måler alt så kan man like greit gå all the way!) ;-)

 

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet litt :) Får se hvordan det går.

Er det noe "program" eller noe man kan teste disse med før man slenger dem inn i hjemmeautomasjonssystemet?

Er veldig lite bevandret med MTQQ.

 

3 stk 1PCSX DHT22 / AM2302 Digital Temperature and Humidity Sensor AM2302 with wire
4 stk 5mm LED Diffused Foggy Multicolor 4pin Common Cathode RGB Light Emitting Diode Lamp Bead Round Plug-in DIY Kit 10 pcs/lot
5 stk KY-019 5V One 1 Channel Relay Module Board Shield for PIC AVR DSP ARM for arduino DIY KIT
1 stk 2PCS 38 kHz Remote TSOP4838 DIP-3 Receiver Infrared Radiation Module
2 stk 3PCS 27mm Piezo Elements Sounder Sensor Trigger Drum Disc + Wire Copper
1 stk 40pcs/lot 10cm 2.54mm 1pin Female to Female jumper wire Dupont cable
1 stk 1pcs Quality mini bread board / breadboard 8.5CM x 5.5CM 400 holes
1 stk E301 .. 1lot =40pcs 10cm 2.54mm 1pin 1p-1p male to female jumper wire Dupont cable
1 stk 1lot =40pcs 10cm 2.54mm 1pin 1p-1p male to male jumper wire Dupont cable for
1 stk 1 Pack 300Pcs 10 -1M Ohm 1/4w Resistance 1% Metal Film Resistor Resistance Assortment Kit Set 30 Kinds Each 10pcs Free Shipping
1 stk 1set/lot Snow/Raindrops Detection Sensor Module Rain Weather Module Humidity For Arduino
2 stk Pyroelectric Infrared sensor Human Body Detecting PIR Motion Sensor Module for Arduino MCU 011050 black optical lens bte16-19
6 stk Update!Industry 4.0!New esp8266 NodeMCU v2 Lua WIFI networking development kit board based on ESP8266 amica

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evelen skrev:

Er det noe "program" eller noe man kan teste disse med før man slenger dem inn i hjemmeautomasjonssystemet?

 

Ja, man kan skrive ut verdiene til console - da ser man hva som skjer på PCen (når den er tilkoblet med USB-kabel).

Det er også mulig å få console over wifi, slik at du kan se hva som skrives også når enheten ikke er tilkoblet PCen.

Selv bruker jeg JSON-interfacet til HomeSeer (foreløpig).

 

12 timer siden, Evelen skrev:

Er veldig lite bevandret med MTQQ.

MQTT... ;) 

 

12 timer siden, Evelen skrev:

2 stk 3PCS 27mm Piezo Elements Sounder Sensor Trigger Drum Disc + Wire Copper

Si fra om du får til å bruke disse til å detektere vaskemaskin ferdig (hvis det er det du skal bruke de til) - mine ligger bare i en skuff enda, har for mange prosjekter... :( 

 

12 timer siden, Evelen skrev:

1set/lot Snow/Raindrops Detection Sensor Module Rain Weather Module Humidity For Arduino

Denne hørtes spennende ut! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at spørsmålet var litt upresist - hva slags grensesnitt er støttet på lag1/lag2 og hva er vanlig brukt? Wifi? Bluetooth? 433mhz? Ethernet?

 

Og sekundært - hvilke protokoller er native støttet på lag7? Jeg noterer meg MQTT. Men det hadde også vært nyttig med HTTP da mange smart gatewayer (f.eks Domoticz) eksponerer div greier vha REST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, cozmo skrev:

Innser at spørsmålet var litt upresist - hva slags grensesnitt er støttet på lag1/lag2 og hva er vanlig brukt? Wifi? Bluetooth? 433mhz? Ethernet?

 

Og sekundært - hvilke protokoller er native støttet på lag7? Jeg noterer meg MQTT. Men det hadde også vært nyttig med HTTP da mange smart gatewayer (f.eks Domoticz) eksponerer div greier vha REST.

 

Wifi mot JSON-interfacet til HomeSeer (via HTTPS). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cozmo skrev:

Noen som har testet å drive denne chip'en på batteri foresten? 

 

Wifi og batteri er dessverre to ting som går litt dårlig sammen. Har vel sett noen som har prøvd det, men med veldig begrenset batteritid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, cozmo skrev:

Hva slags protokoll bruker dere for å kommunisere med det dere har av utstyr fra før? Z-wave hadde jo vært å foretrekke....Men til enkle sensorer er jo 433mhz også kurrant nok...

 

Hvis du foretrekker z-wave så finnes det noe som heter Z-UNO.

 

Ellers er jo ESP8266 på Wifi og da kan du bruke hvilken protokoll du ønsker, men HTTP(S) og MQTT er jo vanligst.

 

Med tanke på batterilevetid så tror jeg noe som sender på 433mhz er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Actibus skrev:

For lavest mulig forbruk er det best med ren esp12, programmeres til å gå i drep sleep og kun våkne for å sende data.

 

https://www.google.no/amp/s/www.losant.com/blog/making-the-esp8266-low-powered-with-deep-sleep%3fhs_amp=true

 

Det der ser veldig lovende ut. Ser at folk driver små sensorer i ett års tid med type 3x1.5V batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på easyesp som strømmåler via lysdioden på måleren?

min er koblet opp mot analog og leser av pulser/blink.

Dette er så koblet opp mot domoticz, og jeg får resultater her.

eneste jeg legger merke til, er at den er viser så og si det samme gjennom hele døgnet. hvilket ikke er tilfelle. den viser +- konstant på 21kwh pr døgn, og hafslund viser noe mer.

Hafslund sine er jo riktige, men ikke mine.

Domoticz viser samme verdier gjennom døgnet, så noe er feil.

er det noen "values" man må sette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
4 timer siden, Fredrick skrev:

 

Har du link til sensoren du bruker? Jeg tenkte å lage noe tilsvarende, og har bestilt sensorer, men hadde vært greit å sjekke :)

Det er en photo resistor sensor, kjøpt sånn sett på aliexpress med 37 ulike sensorer.

37 IN 1 SENSOR KITS FOR ARDUINO

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nodemcu til å lese av blink i strømmåleren jeg har i utleiedelen.

Den kaller jeg for AMS-light..

 

Bruker en lyssensor for å trigge en transistor, som igjen trigger en innterrupt på nodemcu.. 

Måleren her er 100 pulser per kWh.

360 000 / uS *1000 = watt

 

Sender til Homeseer via JSON.

 

100 pulser er litt lite, så ved 1500 watt så er det ca 30 sek mellom hvert blink.

Skulle gjerne oppdatert oftere enn 20-60 sek..

 

Bare spør hvis det er noe dere tror jeg kan hjelpe med..

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.