Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NodeMCU/ESP8266 - hva er det og hva kan det brukes til?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

På 17.1.2018 den 9.40, Alpøy skrev:

Plagdes veldig med falskt signal/trigger på PIR sensoren når den var i "nærheten" av nodeMCU'en, wifi signalet gir interferens. 

 

Slet med det samme selv, så fant jeg denne youtube videoen:

 

 

Og byttet til denne PIR sensoren:

https://www.aliexpress.com/item/Mini-IR-Pyroelectric-Infrared-PIR-Motion-Human-Sensor-Automatic-Detector-Module-high-reliability-12mm-x-25mm/32749737125.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.T06QUy

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet oppsettet mitt i dag. 

 

Signalet går slik:

"Bevegelse > ESP > MQTT > openHAB (rules) > MQTT > Z-Way > lys på"

 

Og det knuser IKEA sitt oppsett på responstid der PIR er direkte assosiert med pæren.

 

Ble rimelig fornøyd:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke denne som energimåler?

se link. 

AC Digital Multifunction Meter Watt Power Module For Arduino Volt Amp TTL Current Test Module With Coil 0-100A 80-260V

 

https://www.aliexpress.com/item/AC-Digital-Multifunction-Meter-Watt-Power-Module-For-Arduino-Volt-Amp-TTL-Current-Test-Module-With/32817612989.html

 

Hvordan setter jeg dette opp? kan den kommunisere med Homeseer?

Hvordan gjøres det? 

Kan jeg koble 20 stk sånne kort på 1 wifi_enhet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune L skrev:

Hvordan setter jeg dette opp? kan den kommunisere med Homeseer?

Du må selv sette opp kommunikasjonen. Men gjør du det kan den snakke med hva som helst...

 

Hvis du virkelig vil begynne, så kikk nærmere på Arduino-kretser og programmering, gjerne også NodeMCU (har innebygget Wifi), og kikk litt nærmere på Arduino-pluginen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rune L skrev:

Kan jeg bruke denne som energimåler?

 

Da må du ha en elektriker til å koble av og på kabelen for deg - måleren har ingen åpning og kabelen må derfor tres gjennom den. 

 

12 timer siden, Rune L skrev:

Kan jeg koble 20 stk sånne kort på 1 wifi_enhet?

 

Du begrenses av antall digitale innganger på NodeMCU. Husker ikke antallet i farten. Mengden strøm som trengs for å drive alle kan også være begrensende. 

 

12 timer siden, Rune L skrev:

kan den kommunisere med Homeseer?

 

Ja. Vet ikke om du kan bruke Arduino plugin mot denne, ellers kan du bruke f.eks JSON-interface til HomeSeer. Men, det betyr programmering av all logikken selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Christian skrev:

Noen som har vært borti at seriell konsollet på Nodemcu må være aktivt for at nodemcu skal lese rett verdi fra en PIR sensor ?

 

Nei, det hørtes rart ut. Hvilken PIR-sensor bruker du?

 

Merk deg at enkelte trenger 5V, og jeg tror ikke 5V-pinnen på NodeMCU klarer å levere nok power så du trenger å koble den til en ekstern strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke nodemcu velger du i Arduino? Jeg prøver med både 1.0 og 0.9 men får opp "eksmpel: error: 'test' was not declared in this scope" på enkelte linjer, mens velger jeg arduino uno så går det helt fint, så den sliter litt hos meg når jeg prøver med Nodemcu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 24.1.2018 den 19.23, Rune L skrev:

Kan jeg bruke denne som energimåler?

se link. 

AC Digital Multifunction Meter Watt Power Module For Arduino Volt Amp TTL Current Test Module With Coil 0-100A 80-260V

 

https://www.aliexpress.com/item/AC-Digital-Multifunction-Meter-Watt-Power-Module-For-Arduino-Volt-Amp-TTL-Current-Test-Module-With/32817612989.html

 

Hvordan setter jeg dette opp? kan den kommunisere med Homeseer?

Hvordan gjøres det? 

Kan jeg koble 20 stk sånne kort på 1 wifi_enhet?

 

 

Du kan i teorien bruke en slik for å måle strøm og effekt, men tør du å putte den der inn i sikringsskapet ditt?
Når man i tillegg må ha elektriker i minst to-tre timer ville jeg puttet inn noe litt mer pålitelig.

 

Ser at kondensatoren har påstemplet spenning på 275V. Det er etter min mening alt for lite til å kobles til 230V. Ved inn og utkobling av høyspent kan man få korte peaker på langt over 300V, og de fleste overspenningsvern har tennspenning på 385V, så utstyr tilkoblet 230V bør minimum tåle 400V, aller helst endel høyere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får pinadø meg ikke nodemcu'ene mine på nett jeg.

Laster ned filen som jeg lager i arduino plugin, med ledig ip-adresse, skriver inn ssid som den skal (store bokstaver osv) og skriver inn riktig passord. Laster den så inn på nodemcu kortet med 0.9 kortet i arduino 181.

Resetter kortet og prøver å connecte i homeseer, ikke noe. Får heller ikke svar om jeg pinger nevnte ip adresse. Noen som har vært borti lignende? Bruker beta. 147

 

Endring: når du poster en tråd, leser manualen en gang til (som jeg selv har limt inn oppi der) så skal det ikke være 0,9 men 1,0. Jaja, funker no ? 

Endret av Hr Kotelett
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.