Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID lock spiser batteri


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har hatt en ID lock siden i fjor sommer, fornøyd fra installasjonen og fram til slutten av april (hvis jeg ignorerer det åpenbare med bare to koder osv).  Den har klart seg fint gjennom vinter og jeg har ikke trengt å bytte batteri før i slutten av april.  Og med ett så spiser den batterier.  Jeg har nå byttet fire eller fem ganger etter første byttet.  Jeg har lest et par som nevner lignende oppførsel - er det flere med batteri-erfaring på ID lock som har funnet noe fornuftig løsning?

 

ID lock-support sende først en pdf som i bunn og grunn sa hva slags batterier du måtte bruke og ikke poll av lås alt for ofte.  Så er "tipset" å sjekke om bolten går fritt når den løser opp/igjen, ikke noe som hindrer den manuelle vrideren i å gå rundt osv.  De anbefalte også å ekskludere og inkludere låsen igjen, mulig det hjelper, men vil gjerne vite om det er andre som har erfaringer -  jeg vil om mulig unngå å gjøre samboeren mer vred... I dag hadde den stoppet helt og nødbatteriet som har ligget ute siden 17.mai var dødt, legg på at det i Oslo i dag var ganske vått... (jeg var "heldigvis" i et lunt kontor på andre siden av byen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmpfs, fant ikke den tråden når jeg søkte i stad, skulle fulgt opp i den ser jeg (tror mitt svart belte i google akkurat ble inndratt..)

 

Uansett så har jeg prøvd meg fram med flere forskjellige batterier; de som fungerte fint i ca 9 mnd var husmerket til Kjell, har ikke hatt flere av de i huset så har brent igjennom noen runder med Volta fra Clas Ohlson og Duracell.  Skal hamste opp litt fra Kjell igjen så hvis de spiser opp dagens ladning (fra Clas) så skal jeg prøve noen known good.

 

Utfra det jeg ser med så mye problemer så hadde jeg forventet noe mer givende fra ID lock-support.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duracell er det siste jeg kjøper! Mulig det er det du bruker på kaninen din, men ikke noe annet. Reklamens makt osv....

Eneste batteri jeg har hatt lekkasje fra på >20 år er... ja nettopp!

De batteriene Clas O hadde (Cotech?) var bra, men de de har nå har jeg brukt for lite til å si noe om.

Ofte er det sammenheng mellom pris og kvalitet, men ikke alltid.

Jeg får se om jeg kan grave frem kapasitetstesteren igjen.  Men batteri med lekkasje strykes bønnløst fra min liste! Selv om de er spesiallaget for elektriske vraltekaniner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppfølging her er at under et døgn etter batteribytte (over natta) så er låsen helt dau, også etter å ha prøvd to helt flunka nye sett med batterier.  Nødåpning med 9-volt fungerer heldigvis.

 

Det er vel da en reklamasjonssak så forfølger det hos support.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kommer ny versjon av ID lock oktober/november sa en kamerat som jobber i låsbransjen. Men han sa ikke noe om hva som er nytt. Mulig han ikke vet det heller da men..

Han ba meg ihvertfall om å ikke kjøpe ID lock før neste versjon kommer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har akkurat d samme som beskrevet over her skjedd her også. Har funket over ett år med ett sett batterier. Så måtte jeg bytte, og nå spiser den batterier.. går kanskje 1-3 dager på ett sett nye batterier. D må være ett eller annet som skjer med z-wave shippen tror jeg, nå har jeg tatt den ut, og det virker som de holder. Har du hørt noe fra ID lock?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Bananfluen said:

Har du hørt noe fra ID lock?

 

Det hørtes ut som samme jeg opplevde ja.  Hos meg så skjedde det noe med batterikassa så jeg har fått ny (mistenker at noe brant opp inne i den da den var veldig varm rett etter et batteribytte),  etter det har jeg ikke montert låsen igjen siden jeg satte inn en Doorman mens ID lock'en var død.

 

ID lock mente også at det var relatert til z-wave og anbefalte å prøve låsen uten den (men da er den ubrukelig for meg, jeg må enten kunne fjernåpne eller ha mange flere koder enn ID lock har tilgjengelig). Jeg mailet med servicesjefen oppgitt her: http://idlock.no/kontakt-oss , prøvde å spørre de på facebook og de sa han skulle kontaktes direkte.

 

Så det står på todo-lista å sette strøm på låsen og se hvordan den oppfører seg nå med ny batterikasse og med/uten z-wave-modul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
20 timer siden, Bananfluen skrev:

Til info så kjørte jeg et døgn uten z-wave modulen. Satt så i zwave modulen igjen, og den drainer ikke batteriene lenger. Merkelige greier.

Mulig det er en bug i elektronikke som må "lades ut" en periode når det byttes batterier med Z-wave modulen inne i. Rart, men rarere ting har skjedd før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har nå fått "Low Battery Warning" på min. Er vel ca. 1/2 år gammel.

Det er for så vidt greit.

 

Ser dog i loggen at den veksler litt frem o g tilbake mellom statuskode 100 (OK) og 255 (Low Battery).

Er det andre som opplever dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Biltema-batterier i forrige runde. De ble oppspist på under 2 mnd . I tillegg resatte noe seg når batterinivået ble veldig lavt, slik at jeg ikke kunne bruke koder eller brikker for å komme inn. Måtte åpne via tlf og z-wave.

 

Måtte så sette tilbake til fabrikkinnstillinger og legge inn koder på nytt. Siden alle rfid-brikkene må legges til samtidig (huff...) må jeg en runde til familien og samle inn brikker. Tungvint...

 

Noen som har erfart det samme, at koder og brikker slutter å fungere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hilmar skrev:

De ble oppspist på under 2 mnd

 

Jeg tror ikke det er batteriene sin feil.

Det samme skjedde meg med det samme jeg satte opp låsen, det vil si at meg tok det faktisk to uker.
Jeg fikk oppdatert firmware fra en test versjon og til den de leverer nå (4,05).

Verifisert at den har mange koblinger mot GW (Neighbors).

Satt polling til 12 timer, det påvirker ikke oppdatering av status på låsen.

Etter det har jeg ikke byttet batterier, det er nesten et år siden.

 

Capture.thumb.PNG.c5cb4e0adef98b6bd25d377591d89d45.PNG

 

Jeg har i tillegg lagt inn støtte for en del funksjoner som ikke automatisk kommer opp:

 

Capture.thumb.PNG.edffce97965dd57fb1d7b08268bae392.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Jeg tror ikke det er batteriene sin feil.
Det samme skjedde meg med det samme jeg satte opp låsen, det vil si at meg tok det faktisk to uker.
Jeg fikk oppdatert firmware fra en test versjon og til den de leverer nå (4,05).
Verifisert at den har mange koblinger mot GW (Neighbors).
Satt polling til 12 timer, det påvirker ikke oppdatering av status på låsen.
Etter det har jeg ikke byttet batterier, det er nesten et år siden.
 
Capture.thumb.PNG.c5cb4e0adef98b6bd25d377591d89d45.PNG
 
Jeg har i tillegg lagt inn støtte for en del funksjoner som ikke automatisk kommer opp:
 
Capture.thumb.PNG.edffce97965dd57fb1d7b08268bae392.PNG
Takk. Jeg skal se om nabolaget bør utbygges, jeg vet jeg har fjernet noen rutende noder.

Skal også flyttes fra Zipabox til Home Assistant så snart jeg ser "bevis" på at den fungerer godt (nok) i Hass. Zipabox er litt lite fleksibel når det gjelder funksjonalitet som ikke ligger i utstyrets template.

Når jeg ser oppsettet ditt, så er det mye interessant jeg går glipp av!

Sorry for å ha sporet denne tråden litt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 11.1.2018 den 16.11, Marhil skrev:

Takk. Jeg skal se om nabolaget bør utbygges, jeg vet jeg har fjernet noen rutende noder.

Skal også flyttes fra Zipabox til Home Assistant så snart jeg ser "bevis" på at den fungerer godt (nok) i Hass. Zipabox er litt lite fleksibel når det gjelder funksjonalitet som ikke ligger i utstyrets template.

Når jeg ser oppsettet ditt, så er det mye interessant jeg går glipp av!

Sorry for å ha sporet denne tråden litt av...
 

 

hvordan fikk du disse fine ekstra funksjonene? Er jo geniale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.