Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Bruker 0.1.10 versjonen og plages med "empty response from Hub with path = /15001" eller "empty reponse from Hub with path = /15004"

Jeg har riktig IP adresse.

Jeg tror jeg har riktig "key" :) Regner med det er den som står som "Security Code" bakpå huben?

HS lager root device som vises som online, men ingen andre devices blir funnet. (Jeg har kun en LED driver, og en remote control)

Når jeg slår på debuging får jeg: 

des-02 20:18:54   TradfriSeer Debug Polled 0 groups...
des-02 20:18:54   TradfriSeer Debug Polled 0 bulbs...
des-02 20:18:53   TradfriSeer Debug Ping result for hub xxxxxxxxxxxxxxxx: Online
des-02 20:18:52   TradfriSeer Debug Ping result for hub xxxxxxxxxxxxxxxx: Online
des-02 20:18:52   TradfriSeer Debug Polled 0 groups...
des-02 20:18:52   TradfriSeer Debug Polled 0 bulbs...

(Jeg har byttet ut min security key her med xxxxxx. Antar den ikke er lur å legge på nett :) )

Har forsøkt restart av plugin, og restart av HS3. (Bruker siste versjon av HS3: 3.0.0.435)

I følge IKEA appen har jeg følgende FW på devicene mine:

Gateway: 1.4.15

Remote control: 1.2.214

Driver: 1.2.245

Noe jeg gjør feil her, eller noen tips?

EDIT:

Når jeg restartet plugin får jeg følgende i loggen: (La ikke merke til det før nå)

des-02 20:29:35   TradfriSeer Warning Empty response from Hub with path = /15004
des-02 20:29:37   TradfriSeer Plugin devices found count: 1
des-02 20:29:30   TradfriSeer Plugin devices found count: 1
des-02 20:29:28   TradfriSeer Warning Empty response from Hub with path = /15001
des-02 20:29:23   Starting Plug-In Plugin TradfriSeer started successfully in 7343 milliseconds
des-02 20:29:23   TradfriSeer Plugin devices found count: 1
des-02 20:29:20   TradfriSeer CheckAndCreateHubDevices() trigging...
des-02 20:29:20   TradfriSeer ERROR SetPSK -> Failed setting output from payload! Message: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
des-02 20:29:15   TradfriSeer Starting initializiation.
des-02 20:29:15   TradfriSeer No pre shared key exist for hub with key XXXXXXXXXXXXX, getting new PSK...
des-02 20:29:15   TradfriSeer This beta will expire on March 1, 2018.
des-02 20:29:15   Starting Plug-In Initializing plugin TradfriSeer ...
des-02 20:29:15   Info Plugin TradfriSeer has connected. IP:( Skjulet av meg, men peker på home:port)
des-02 20:29:15   Plug-In Finished initializing plug-in TradfriSeer

Er det den SetPSK feilen som er problemet her?

Endret av Sleepy81

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at du har ip adressen og key i settingene på pluginen.

Jeg hadde noe tilsvarende, og sjekket settingene, hvor jeg plutselig hadde mistet disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Sleepy81 skrev:

Sjekket det, samt .INI fila og alt ligger der korrekt...

Har du prøvd å restarte ikea huben?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Sleepy81 skrev:

des-02 20:29:20   TradfriSeer ERROR SetPSK -> Failed setting output from payload! Message: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.

... indikerer at Key er feil, eller at du mangler Newtonsoft.Json.dll i /bin/TradfriSeer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Well this is embarrassing...😳

Var 100% sikker på jeg hadde riktig key, (hvis det var security code som er keyen som brukes, og ikke det andre 8 sifrede nummeret bakpå huben), men det viser seg at I og l ikke er samme bokstav. 😂 Burde ikke være lov å bruke I'er og l'er i case sensitive passord/keys...

All good now. Beklager styret. :)

Endret av Sleepy81

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Sleepy81 skrev:

men det viser seg at I og l ikke er samme bokstav.

JA! Tusen jævla takk, Ikea!

Vet ikke hva de tenkte med da de valgte font, men dette kunne vært bedre. Dette er feil nr 1 for å få TradfriSeer feil til å fungere. :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan nok stemme. Jeg får fikse det.

Edit: Done!

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For noen dager siden forandret min Tradfriseer oppførsel. Har bare en fjernkontroll og 2 trafoer som styres sammen i tillegg til hub. Når jeg setter fjernkontrollen til en eller annen verdi går den tilbake til 0% mens trafoene blir stående på riktig dimmenivå. Slik har det ikke vært tidligere. Når jeg går inn på Ikea appen (android) så ser jeg at der har skjedd en oppdatering og jeg antar det er for omlag en uke siden. Fra appen funker alt som normalt men i HS vises dimmenivå på fjernkontrollen alltid som 0%.

Kan dette være en Ikea oppdatering som har gitt en smule inkompatibelitet med Tradfriseer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, SveinHa skrev:

Kan dette være en Ikea oppdatering som har gitt en smule inkompatibelitet med Tradfriseer?

Ja, det er dessverre langt fra umulig. Ikea har det med å slippe "breaking changes" uten forvarsel.

Men jeg sliter litt her. Fjernkontrollen har ikke noen verdi. Kan det være "gruppe" vi snakker om? Det har ikke virket siden i høst... ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har styrt dimmenivå på den øverste her (fjernkontrollen) og den har blitt stående på valgt nivå. Nå faller den alltid tilbake til null selv om trafoene blir stående på riktig nivå. I praksis funker det men jeg har brukt dimmenivået på fjernkontrollen til å styre annet lys og det var slik jeg oppdaget denne feilen. Bruker nå dimmenivået på ene trafoen i stedet så det virker som tenkt men systemet har en feil uansett.

Screenshot_20190422-212550.thumb.png.70cd112c16f35a98daf14a59a4b046ca.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
40 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg har styrt dimmenivå på den øverste her (fjernkontrollen) og den har blitt stående på valgt nivå.

Oi... mulig at du har kjørt på en eldgammel firmware en stund...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I IKEA-appen kjører alle 3 parallellt slik de tidligere gjorde i HS. Bruker jo ikke appen til vanlig men da jeg åpnet den igår, for første gang etter opprinnelig oppsett, så indikerte den at en oppdatering var installert.

Hva mener du med at jeg har kjørt på eldgammel firmware en stund? Ser devicene i HS feil ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, SveinHa skrev:

Hva mener du med at jeg har kjørt på eldgammel firmware en stund? Ser devicene i HS feil ut?

Nei, bare at grupper har fungert slik ganske lenge nå, og jeg har ikke hatt sjanse til å se på problemet da Trådfri-boksen har vært (og er) pakket ned siden august i fjor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å få denne plugin`en installert på HS3-Pi? @Moskus? :)

Ønsker å ha IKEA-enhetene koblet til IKEA Smart Home, ikke direkte til HS3. Virker som den gjør det jeg ønsker. 

Endret av mrhaugland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, HS3-Pi skal være støttet. Den kjører på Zee2, så den skal kjøre på HS3-Pi også. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Du trenger et FTP-program, som f.eks. FileZilla eller WinSCP.  Så kobler du deg til IP-adressen hvor HS3-Pi kjører, bruk brukernavnet "homeseer" og det passordet du lagde da du logget deg på for første gang (default tror jeg er "hsthsths3").

Pakk ut zip-filen til "/usr/local/HomeSeer".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Sture00
      Er det noen som har Aqara Smart Vibration Sensor og vet hvordan man kan få opp de forskjellige sensor verdiene? Den dukker kun opp som en device uten funksjon. Gir signal ved bevegelse i Deconz men ikke noe mer fornuftig i HS.

• Av Thgv8g
      Hei

Har en standard Hometroller S6 med  win7 og 2 gig ram.
      Er det noen her som har oppgradert denne til 4 Gig ram?
      Eller noen som veit om det er issues med å få dette til. Fremgangsmåte.

Fikk svar fra Homeseer sup. "As far as upgrading the RAM, we generally don't recommend it. Is there a reason you'd like to upgrade it? It's using standard SO-DIMM RAM"

Ønsker å oppfradere da ram bruken ligger rundt 50%. Driver fortsatt å oppgraderer systemet med nye plugins og z-wave produkter.
      Ønsker mer regne kraft for å få større hastighet når jeg leker med script og plugins.

• Av Moskus
      Se neste post for oppdatert versjon.

• Av Rufus
      Jeg ønsker å få til en virtuell device for alle vinduer, og en for dørene. Denne skal oppdateres med hvilke vinduer/dører som er åpne til en hver tid. Eventuelt om alle er lukket.
      Scripting er jeg ganske fersk med, så det har blitt litt copy paste fra her inne samt homeseer forumet.
      Fant et script som skal gjøre akkurat det jeg trenger, men jeg får warning i loggen :
      VB.Net script exception(0), re-starting: Object reference not set to an instance of an object

Noen som har noen tips, er det noe åpenbart jeg har misset her?
      Til info så har jeg oppdatert scriptet med mine devicer
      Jeg kjører forøvrig HS3 på Raspbian.
      ' these are the virtual devices to be updated by the script '423 Windows '424 Doors 'Use the reference ID of the door or window sensor devices in the arrays below Public Sub Main(ByVal Parms as Object) Dim array_windows() as string = {"221", "217", "215", "213", "211"} Dim array_doors() as string = {"219", "209"} Dim windows_count as integer = 0 Dim window_name as string = "" Dim wstr as string = "" Dim doors_count as integer = 0 Dim door_name as String = "" Dim dstr as string = "" Dim dv as Object End Sub 'Using 2 subs, one for doors and the other for windows 'WINDOWS Sub windows(ByVal Parms as Object) Try windows_count = 0 window_name = "" wstr = "" for each devw as string in array_windows 'hs.writelog("Array", "Window " & window_name & " | Value " & hs.DeviceValue(devw)) if hs.DeviceValue(devw) = 1 then windows_count = windows_count + 1 dv = hs.GetDeviceByRef(devw) window_name = dv.Name(hs) wstr = wstr & window_name & ",<br>" hs.writelog("DoorWindow", window_name & " Open") 'hs.writelog("DoorWindow", array_windows) end if next If windows_count > 0 then hs.SetDeviceValueByRef(423,100,true) hs.SetDeviceString(423, wstr,true) Else hs.SetDeviceValueByRef(423,0,true) hs.SetDeviceString(423, "Alle vinduer lukket",true) End If hs.writelog("DoorWindow", "Window Count: " & windows_count) Catch ex As Exception hs.WriteLog ("DoorWindow", "Error: " & ex.Message) End Try End Sub 'DOORS Sub doors(ByVal Parms as Object) Try doors_count = 0 door_name = "" dstr = "" for each devd as string in array_doors 'hs.writelog("Array", "Door " & door_name & " | Value " & hs.DeviceValue(devd)) if hs.DeviceValue(devd) = 1 then dv = hs.GetDeviceByRef(devd) door_name = dv.Name(hs) doors_count = doors_count + 1 dstr = dstr & door_name & ",<br>" hs.writelog("DoorWindow", door_name & " Open") end if next If doors_count > 0 then hs.SetDeviceValueByRef(424,100,true) hs.SetDeviceString(424, dstr,true) Else hs.SetDeviceValueByRef(424,0,true) hs.SetDeviceString(424, "Alle dører lukket",true) End If hs.writelog("DoorWindow", "Door Count: " & doors_count) Catch ex As Exception hs.WriteLog ("DoorWindow", "Error: " & ex.Message) End Try End Sub  
    • Av Moskus
      Del 3: Z-wave-håndtering
      Nå har vi valgt en HomeSeer-versjon, og vi har satt det opp slik at det i det minste sviver. Men HomeSeer trenger å snakke med omverdenen for å være til nytte. En protokoll til det er Z-wave.

Forbehold: Dette er skrevet med HomeSeer-versjon 3.0.0.297 og Z-wave plugin-versjon 3.0.1.93. Deler av det som står her kan ha blitt endret senere.

Veldig kort om Z-wave
      Z-wave er en protokoll som både kan sende og motta beskjeder. Hver Z-wave enhet kalles en node, utenom sjefs-noden som kalles master controller. Flere noder som snakker sammen og med samme master controller er et nettverk. Når en node mottar en beskjed ("skru lyset ditt på") så kvitteres det tilbake til master controller.

For å justere et eller annet (f.eks. dimme-tid, følsomhet for bevegelsessensorer, etc) sendes en parameter til noden.

Z-wave lager et såkalt "mesh nettverk". Nodene snakker med flere andre noder, og kan sende beskjeder videre fra en til en annen, og dermed har man sjeldent dekningsproblemer.

Interface/controller
      Man trenger et interface slik at programvaren kan kommunisere med den virkelige verdenen. Hvis du har valgt en hardware-boks fra HomeSeer, så følger det med. Hvis du har valgt kun programvare, må du kjøpe et. Mange bruker UZB1 (versjon 5.2 kan med oppdateres), andre bruker Z-stick Gen 5. Disse kobles til maskinen via USB. Noen av oss bruker til og med Z-NET, et ethernet-interface fra HomeSeer (det er hendig hvis du kjører HomeSeer på en virtuell maskin, eller trenger å plassere interfacet et stykke fra serveren).

Akkurat nå er det uansett viktig å sørge for at interfacet/controlleren (jeg bruker ordene litt om hverandre) støtter Z-wave Plus. Ellers kan det nevnes at UZB1 har en fordel over Z-stick: HomeSeer kan ta backup av UZB1 og "restore" den tilbake til den samme eller en annen controller/interface. Det er også mulig med Z-stick, men da må du bruke Aeon Labs egen Windows-programvare.

Du har valgt et interface? Bra, da fortsetter vi med å legge det til i HomeSeer.

Aller først sjekker vi at Z-wave plugin'en kjører. Det gjør vi ved å gå til Plugins → Manage.

Når dette er gjort går du til Plugins → Z-wave → Controller Management.

Se under overskriften "Z-wave Interfaces". Hvis du ser et interface der, så trykk på den gule pilen for konfigurasjon. Hvis ikke, trykk på knappen "Add Interface" (om du ser det ene eller det andre er versjonsavhengig, men begge deler gir det samme resultatet).

Navngi den på en fornuftig måte (jeg har bare kalt den "UZB1").

Velg så riktig interface. Hvis du har en Zee2 med innebygget interface velger du dermed "Internal", har du UZB1 velger du "Z-wave.me UZB", har du Z-stick velger du "Aeon Labs Z-stick". Og så videre.

Det siste er å velge riktig COM-port (hvis du ikke har et innebygget interface). I Windows kan du finne COM-porten i Device Manager (Windows-tast + X → Device Manager → COM-ports). Jeg er ingen Linux-expert, men jeg fant den som vist i bildet under:

Når alt dette er gjort, trykker vi på det røde symbolet med gul bakgrunn øverst for å aktivere interfacet. Hvis alt nå er vel, endres teksten til "Initializing". Og deretter blir det røde symbolet grønt. Interface'et er "node 1" i nettverket.

Voliá! Du kjører nå Z-wave.
      Gratulerer!

Inkludering
      Men å kunne snakke et språk er jo litt kjedelig hvis det ikke er noen å snakke med! Så vi må legge til noen flere noder. Først en Fibaro Dimmer 2 (FGD-212). Først må du få en elektriker til å koble opp noden hvis det er en mikromodul til fast installasjon.

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management, og utvid controlleren din (f.eks. "UZB") ved å trykke på pilen i den gule sirkelen.

I nedtrekksmenyen velger du "Add/Include a Node". MERKNAD: Personlig bruker jeg alltid "Add/Include a Node Unsecurely", utenom for dørlåser. 

Trykk Start.

Nå må vi aktivere "inkluder"-funksjonen på noden.
      Mange noder har en knapp du typisk skal trykke på 3 ganger for å sende en "NIF", en "Node Information Frame". Mikro-moduler fra Fibaro og Qubino har en knapp på selve enheten, men man kan også bruke den eksterne bryteren ("S1") til dette.

Etter litt tenking, legger HomeSeer til noden.

Som vi ser roter Fibaro det litt til for oss om endpoints (det er en lang historie, den korte er at Fibaro feilaktig rapporterer at den er en multi-endpoint enhet, altså rapporterer den et ekstra endpoint den ikke har). Det skal vi imidlertid fikse i del 4.

Naviger så til View → Device Management, og a) trykk på knappen "Show all" under de fler-fargede knappene øverst til høyre, eller b) velg "Node 2" (eller hvilken node du nå legger til) i menyen "Floor".

Da får vi opp alt vi har i HomeSeer til nå:

Skrur vi av og på "Switch MultiLevel 1" skal lyset gå av og på.  

Ekskludering
      Ekskludering, det vil si fjerning av en node fra nettverket, er, som navnet tilsier, det omvendte av å inkludere en node. Og prosedyren er også tilsvarende enkel.

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management. Utvid controlleren.
      Finn "Remove/Exclude a Node" i nedtrekksmenyen og trykk "Start".
      Aktiver "inkluder"-funksjonen på den fysiske enheten (trykk 3 ganger) på samme måte som når du la den til.
      Enheten fjernes nå fra nettverket.

Optimalisering
      EDIT: Hvis du har et veldig stort nettverk, la oss si større enn 40-50 noder på fast strøm, så anbefales det ikke å optimalisere hele nettverket lenger. Optimaliser heller kun noen utvalgte (faste) noder.

Så helt til slutt noe av det viktigste. Som nevnt innledningsvis er Z-wave et mesh-nettverk, flere noder kan kommunisere med hverandre. Men dermed må en ny node også finne ut hvilke noder som allerede finnes i nettverket. Til det må vi kjøre en "Optimize"-rutine (andre kaller det også "heal").

Hvis du allerede har et nettverk og kun har lagt til en ny node, så går du til den nye nodens root → Z-wave og trykker på knappen "Optimize" (1 gang). Hvis du får beskjed om at det var vellykket, så trykker du på knappen "Full Optimize" (1 gang). Hvis den også er vellykket, så er du ferdig!  Hvis ikke, starter du på ny med "Optimize" igjen.

Hvis du har lagt til mange noder, så kan du få HomeSeer til å optimalisere alle på en gang.
      Gå til Plugins → Z-wave → Controller Information. Under controlleren din velger du "Optimize a Network, No Return Route Changes" og trykker "Start".

Hvis noen av nodene gir en feilmelding, kan du enten optimalisere nodene manuelt, eller du kan kjøre rutinen en gang til.

Når alle nodene er ferdig optimalisert, skal vi gjøre det en gang til, men denne gangen velger vi "Fully Optimize a Network". Feiler noen av nodene må "Optimize" og "Full Optimize" kjøres pr feilet node.

Merk: Erfarne HomeSeer-brukere, spesielt de som brukte HomeSeer 2, vet at tidligere var det snakk om at man skulle kjører "Optimize" hele 4 ganger før man kjørte "Full Optimize". Dette er ikke nødvendig lenger. Det holder med 1 gang.  

Bittelitt teori: "Optimize" for en node oppdager andre noder i nettverket den er i stand til å kommunisere med, og velger ut opptil 4 forskjellige ruter fra master til node som den lagrer. "Full Optimize" gjør det samme, men lagrer også den beste "retur-ruten" tilbake til master.

Oppsummering
      Nå har du et kjørende Z-wave nettverk, med en eller flere noder. I del 4 skal vi se på litt enkel feilretting (i de tilfellene det er nødvendig), justering av parametere og bruk av assosiasjoner for å kontrollere noder.

Tidligere har vi sett på valg mellom de ulike versjonene (del 1) og hvordan man setter det opp (del 2). I del 5 skal vi se nærmere på bruk av 433MHz-teknologi med RFXtrx433, og i del 6 det skal vi behandle alle enhetene våre, navngi dem, sortere, og se litt nærmere på mulighetene vi har i grensesnittet.

Spørsmål? Kommentarer? Gi et pip i kommentarfeltet!  

Vis full oppføring