Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sunricher RGB kontroller med Fibaro RGBW controller


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte for en stund tilbake en Sunricher 1 kanals glass bryter for RGB, og har nå endelig startet med den. Jeg har fått inkludert den i HS3, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal kunne koble den mot min Fibaro RGBW controller og velge farger direkte. Når jeg legger den inn (har valgt non-secure), så får jeg disse enhetene.

 

hs3.thumb.JPG.a548d0bd52a08901d1514e96f6f7c7de.JPG

 

Selve bryteren har 4 velgere på toppen for scener, og den har 4 brytere for R G B W under. I tillegg er det fargehjulet og av/på bryter. Selve scene-kontroller delen ser ut til å fungere som den skal, jeg ser den registrerer press, hold og release korrekt. Men når det gjelder mulighet til å styre selve fargevalg og styrke er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem.

 

Er det noen her som har noen tips, eller har brukt tilsvarende selv?

 

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den et modellnavn? Link til manual?

Jeg tipper den kun fungerer via assosiasjon, noe manualen forhåpentligvis  sier noe om. :) 

 

Edit:

Er det denne?

http://www.sunricher.com/touch-rgbw-z-wave-secondary-controller-sr-zv9003t-rgbw.html

"The wireless controller is compatible with RGBW z wave device SR-ZV9103FA-RGBW", i så fall...

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ok, nå har jeg kommet litt lengre. Jeg assosierte gruppe 2 med Fibaro RGBW kontrolleren, slik som på dette bildet.

 

assosiations.JPG.5b45f074b9e8c773b51a41d7d8f03c6a.JPG

 

Jeg valgte kun "main" komponenten, men den har valgt Multilevel 1 Hoved uten at jeg kunne kontrollere det. Satte opp Endpoint 1, vet ikke om det var korrekt, men nå kan jeg skru av og på led-stripen med power-knappen i midten, og jeg kan fritt velge farge med fargehjulet. Jeg kan også dimme opp og ned med dimmeknappen. Jeg er helt sikker på at scene-kontrolleren virker som den skal, jeg har satt opp en annen controller så jeg vet hvordan det gjøres, men har ikke testet ennå.

 

MEN ... R G B W knappene i bunn gjør fremdeles ingenting, og der vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Noen tips? Er du bedre til å lese manualen enn meg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

Ville prøvd å assosiere gruppe 2 med Fibaro RGBW, så ser du fort om det virker eller ikke. :) 

 

Hehe, rakk akkurat ikke å få ut denne posten før deg ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser et annet merkelig problem som jeg ikke har vært borti før nå. Når jeg skrur på Fibaro RGBW kontrolleren nå enten via Sunricher kontrolleren eller via min vanlige scene-kontroller så oppdaterer ikke statusen seg i det hele tatt i HS3. Dette har den alltid gjort før, men har tydeligvis stoppet med det nå (eller tidligere uten at jeg har sett det). Jeg har endel automatikk som styrer denne Fibaroen så det er lenge siden jeg har sett på den inne i HS3. Se bilde, sånn ser det ut uansett om den er på eller av.

 

fibaro.thumb.JPG.fb9e23762382c8fd33b054567266ab4a.JPG

 

Jeg har prøvd en rescan, optimize og full optimize og det gjør ingen forskjell, den oppdaterer seg allikevel ikke. Den virker som den skal, men jeg vil tro jeg kan få problemer om jeg skal bruke statusen inne i HS3 til noe som helst. Noen ide om hvorfor dette skjer, evnt andre som har sett samme problem?

 

Kan også legge til at tidligere når jeg trykket feks på kun RØD slik at den gikk på 100%, så gikk også HOVED til 100%, men det heller skjer ikke nå, ref neste bilde.

 

fibaro2.thumb.JPG.50c201d75207dddce98a92450bac2957.JPG

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve en assosiasjon uten å velge endpoint og se om det endrer noe. Evt om du har 2 endpoints, prøv en assosiasjon fra gruppe 2 til begge. 

 

Ang det andre problemet, er gruppe 1 på Fibaroen assosiert med HS? Egentlig skal vel assosiasjonene på gruppe 1 mot HS være uten endpoint på begge enhetene. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste det seg at det var kun et heng på Fibaro RGBW kontrolleren som gjorde at den ikke viste status i HS3. Når jeg gravde den frem og tok strømmen ut og inn så oppdaterer den seg slik den skal igjen. Så det var et ikke-issue :

 

Men knappene for R G B W har jeg fremdeles ikke funnet ut av ....

 

Jeg tok bort Endpoint 1 på group 1 med Homeseer, men hvis jeg prøver å ta uten Endpoint på Group 2 hvor jeg peker til Fibaroen, så velger den merkelig nok en helt annen enhet. Prøvde flere ganger, når jeg legger på Endpoint 1 etter så får den korrekt assosiasjon.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Det skal være uten endpoint...

 

Ja, det er kjekt det, men som sagt så får jeg ikke gjort det :)

 

Her er det før jeg setter assosiasjon, merk at det er korrekt enhet som er valg med group 2, og det er "no endpoint".

 

ass1.JPG.3d4658d7a41330501ac2a77731f26f16.JPG

 

Når jeg klikker Add Association så får jeg dette resultatet.

 

ass2.JPG.e4f7ff5324fc82aeff5f7c622fad3992.JPG

 

Når jeg legger inn med Endpoint 1 i stedet for No Endpoint, så får jeg dette resultatet.

 

ass3.JPG.91ef39cdf2e21a24d1d784fc199581eb.JPG

 

Tro meg, jeg har prøvd mange ganger, jeg får den rett og slett ikke lagt til uten at jeg velger Endpoint 1, jeg vet ikke hvorfor. Alle tips mottas med takk.

 

Edit: Eller det har forsåvidt ikke noe å si. kW Hours er jo samme enhet, bare en annen "enhet på enheten". Funksjonen er akkurat den samme, jeg kan bruke fargehjulet og jeg kan skru av og på med power-knappen, samt dimme opp og ned, men jeg får fremdeles ikke brukt R G B W knappene på noen som helst måte. Antar det kanskje ikke betyr noe hvilken "enhet i enheten" som står på selve group assosiasjonen, funksjonen er jo der uansett. Men som sagt, resultatet er akkurat det samme desverre.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nok en gang må jeg bare føle meg satt på plass av Moskus :)

 

Når jeg testet igjen og igjen så hadde jeg satt den tilbake til Endpoint 1 .. ikke uten endpoint fordi jeg trodde den mappet feil enhet...... Nå virket det jo helt fint selvfølgelig!

 

Tusen hjertlig takk, beklager for min treghet, men jeg lærer så lenge jeg lever.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på dette forumet, noen av brukerne her er ekstremt flinke og veldig villige til å hjelpe til, og det er utrolig bra.

 

Jeg er ofte sånn at jeg går på med liv og lyst, men hvis jeg ikke får det til kjapt nok så går jeg litt lei og sporer av, da er det veldig godt med noen hint for å få meg på rette veien igjen :)

 

Endret av TomB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
1 hour ago, strips said:

Fikk du til RGB-knappene? 

 

Jeg må innrømme at den akkurat nå ikke engang er plugget inn ;) Jeg hadde ikke noe spesielt å bruke den til, og så gikk jeg tom for kontakt-punkter akkurat der den lå så den ligger å støver ned litt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.