Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox Pluss vs. egen router/wifi


Erling

Anbefalte innlegg


Og den nye tv løsningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Jeg har kjørt i bridge mode siden jeg fikk den nye TV løsningen i juli... men har noen issues, bl.a at jeg ikke får programmert fjernkontrollen til å fungere med tv-en min og med NRK appen. Det er et menyvalg for å velge TV-modell, men lista over TV-modeller blir aldri lastet inn.. Mistenker at det kan være fordi TV-boksen ikke får tilgang til Internett.. men TV og opptak fungerer..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922 
Viktigste ting kommer mot slutten,  fra side 20 og utover. 

Takker for link [emoji106] tror heller jeg venter ei uke på offisiell støtte fra Altibox enn å kjøpe inn en mikrotik router med mediakonverter som må mates med en manuell konfig, som mest trolig må endres hver gang Altibox pusher ny konfig til nodene sine [emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Takker for link [emoji106] tror heller jeg venter ei uke på offisiell støtte fra Altibox enn å kjøpe inn en mikrotik router med mediakonverter som må mates med en manuell konfig, som mest trolig må endres hver gang Altibox pusher ny konfig til nodene sine [emoji4]


Kan ikke skjønne hvorfor det [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erling skrev:

Kan wifi+ boksen brukes til noe selv om jeg får egen router?

 

Hoved poenget for meg for å sette standardruteren fra Altibox i bridge modus er nettopp å slå av alle funksjoner på den.

Det er det som betegnelsen bridge kommer fra, en setter ruteren i et  transparent (bro) modus hvor den bare sender "alt" videre.

Jeg gjorde det fordi jeg ønsket å benytte min egen router med mye mer funksjonalitet samt mye bedre WiFi.
For at min egen router skal få best mulig kontroll over bruken av frekvenser og kanaler så er det en stor fordel at Altibox ruteren ikke har WiFi aktivert overhodet for å unngå interferens mellom de.

Endret av Odd
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først er såpass avansert bruker at man ønsker å sette altibox i bridgemode, så kan man jo også vurdere å bare kutte ut altiboxen og skaffe seg en ruter med SFP port og en SFP-modul og kjøre fiber rett i egen ruter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cozmo skrev:

Hvis man først er såpass avansert bruker at man ønsker å sette altibox i bridgemode, så kan man jo også vurdere å bare kutte ut altiboxen og skaffe seg en ruter med SFP port og en SFP-modul og kjøre fiber rett i egen ruter. 

 

Da bryter en dessverre kontrakten en har med Altibox :)

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør vel det. Har akkurat fått fiberen opp å kjøre her, men altibox'en hadde færre konfigureringsmuligheter enn jeg hadde håpet, så det blir bridge mode her også. 

Må ha en ny dugandes ruter som tar over. Klarer ikke helt bestemme meg mellom Mikrotik Hex GDR3 eller Ubiquiti EdgeRouter Lite. Begge skal kunne settes opp med IGMP-proxy slik at bridge mode på altibox skal være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altibox skriver nå på facebook at bridge mode skal fungere med FMG og nye dekodere.

De skriver videre at :

""Når hjemmesentralen står i bromodus er det kun Port 3 som går på internett, og ekstern ruter må kobles til denne porten. Resten av portene kan benyttes til dekodere"

 

Antagelig er de tilbake til to VLAN for hhv TV og internett. Mange er trolig interessert i bridge mode på FMG, samt å kunne slippe unna med én ethernet-kabel for både TV og internett hit og dit. Da er det tilbake til managed svitsjer og trunke mellom dem.

 

Dog er det interessant at brukere som har satt opp eget utstyr via oppskriften på freak.no fortsatt hevder at deres opplegg virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testet bridge mode enda?

Prøvde selv å sette FMG i bridge. Port3 gir tilgang til Internett som vanlig.

Testet så å koble dekodere til LAN1 og LAN2, men det fungerer absolutt ikke. Dekoderen klager på at den ikke får kontakt med TMS, og klarer ikke vise noe form for TV.

 

Kunne vært interessant å hørt om andre har fått dette til å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cozmo skrev:

Noen som har testet bridge mode enda?

Prøvde selv å sette FMG i bridge. Port3 gir tilgang til Internett som vanlig.

Testet så å koble dekodere til LAN1 og LAN2, men det fungerer absolutt ikke. Dekoderen klager på at den ikke får kontakt med TMS, og klarer ikke vise noe form for TV.

 

Kunne vært interessant å hørt om andre har fått dette til å virke.

Hei! Fungerer smertefritt hjemme hos meg. Har FMG i bridge, som forer en Ubiquiti USG via LAN3, og har 2 Q22 tynnklienter som er koblet via LAN1 og LAN2 på FMG til hver sin TV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cozmo skrev:

Bra tilbakemelding. "Noe" med FMG'en min da, som krøller det til . 

Prøv en factory reset på FMG'en, så suger den til seg "siste nytt". Tar litt lengre tid under første oppstart da den skal hente ny konfig etc, men jeg har hatt hell med det tidligere. Mener kanskje å huske at jeg gjorde det nå også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til nå :)

 

Ser dekoderen med denne tilkoblingen oppgir ip'en sin til 192.168.10.xxx  og gateway 192.168.10.1 - som jo er det standard-oppsettet for FMG'en sin LAN-del.

Siden altibox neppe ruter denne private ip'en i sitt eget nett, må jo det bety at FMG'en fortsatt ruter LAN1-2 portene - selv om den er sat i "bridge" mode. Det kan jo også forklare hvorfor ting fortsatt fungerer for de med custom-igmp-proxy oppsett (ref freak-tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.