Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox Pluss vs. egen router/wifi


Anbefalte innlegg

 
Jeg trenger litt hjelp. Den gode gamle routeren min har kun 100 mpbs-porter.
Det hjelper lite når jeg har mye mer fra Altibox.
 
Skal jeg bruke sentralen med en wifi-pluss boks eller kjøpe egen router?
 
Det eneste jeg får, av nytte som jeg ser det, med egen router er kontroll over dhcp, som er bra for HS3.
 
I tillegg til 2 ekstra bokser og en regning fra nettbutikken.
 
Noen med erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Erling skrev:
 
Jeg trenger litt hjelp. Den gode gamle routeren min har kun 100 mpbs-porter.
Det hjelper lite når jeg har mye mer fra Altibox.
 
Skal jeg bruke sentralen med en wifi-pluss boks eller kjøpe egen router?
 
Det eneste jeg får, av nytte som jeg ser det, med egen router er kontroll over dhcp, som er bra for HS3.
 
I tillegg til 2 ekstra bokser og en regning fra nettbutikken.
 
Noen med erfaringer?

Har generelt dårlig erfaring med Altibox routerene.. holder meg langt unna, og dersom du kjøper en skikkelig router(for eks Mikrotik HAP AC) så får du mye mer enn bare DHCP.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dere har nok rett.

 

Men trenger jeg VAP for dingsene? Strengt tatt altså...

 

Jeg likte sentralen siden det var så veldig enkel, samt at en ekstra boks sørger for ekstra god dekning.

 

Leilighet på 95 kvm. i tilfelle det betyr noe. Datarom, boden er midt i boligen, men det er kabel til 2 naborom for ekstra wifi-boks.

 

Fikk anbefalt en Asus-sak til 2300:

 

https://www.komplett.no/product/844901/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac3200-gigabit-router#

 

Mikrotik hadde jeg ikke hørt om før.

 

Kom gjerne med konkrete forslag, evt. argumenter for Altibox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Erling skrev:

Men trenger jeg VAP for dingsene? Strengt tatt altså...

 

Ja, og aluminiumsfolie på alle hodeplagg! ;) 

 

Men fra spøk til alvor, flere og flere dingser er skybaserte og kommuniserer på en eller annen måte med noe på Internett. Skulle en slik dings være sårbar, kan de enklere komme seg inn på eller spre virus til PCene i huset hvis de er på samme nett. Jeg valgte å separere det fra dag 1. Om 5-10 år kommer så mye i huset til å være på nett at man nesten mister litt kontroll. Da er det greit med litt ekstra sikkerhet. :) Og enklere å gjøre det fra starten enn å endre det senere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Erling skrev:

Men trenger jeg VAP for dingsene? Strengt tatt altså...

Trenger... tja, er det anbefalt.. ja. Det kommer stadig nyheter om enheter med sårbar firmware. greit å seksjonere disse ut i et eget nettverk med begrenset tilgang til både internettet og Internett.

 

7 timer siden, Erling skrev:

Jeg likte sentralen siden det var så veldig enkel, samt at en ekstra boks sørger for ekstra god dekning.

 

Leilighet på 95 kvm. i tilfelle det betyr noe. Datarom, boden er midt i boligen, men det er kabel til 2 naborom for ekstra wifi-boks.

Min MikroTik hAP AC dekker fint min leilighet på 70 kvm, da får jeg også god dekning i hagen og parkeringsplassen, routeren står i den ene enden av leiligheten.

 

7 timer siden, Erling skrev:

Fikk anbefalt en Asus-sak til 2300:

 

https://www.komplett.no/product/844901/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac3200-gigabit-router#

 

Mikrotik hadde jeg ikke hørt om før.

Asus saken er overpriset etter mitt syn. Mikrotik hAP AC ligger vell på ca 1300,- nå. den er på nivået med en helproff Cisco router og kan gjøre alt som er tenkelig innen nettverk. Dette er router produsert av et firma som tidliger normalt har laget kjerneinfrastuktur til nettlevrandører. Deres sendere er kraftige og gir god dekning... 

 

Ta en titt på https://mikrotik.com/ og https://routerboard.com/. samt ta et lite søk på mikrotik her på forumet. for eks denne posten:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Erling said:

Skal jeg bruke sentralen med en wifi-pluss boks eller kjøpe egen router?

 

Det eneste jeg får, av nytte som jeg ser det, med egen router er kontroll over dhcp, som er bra for HS3.

 

Du har altså en Altibox sentral med ruterfunksjonalitet, men den kan ikke «kontrollere dhcp»?  Dersom du kvier deg for å kjøpe noe nytt, kan du sannsynligvis fint ha to rutere/to kommuniserende subnet? Den gamle (med kun 10/100 og dhcp) kan du bruke på homeseer og ting du ikke trenger full hastighet på, mens du knytter det som trenger full hastighet til den nye fra Altibox? Jeg har ikke erfaring med Altibox, men ut fra bildesøk, ser dne ut til å ha en switch med fire utganger.

 

Ellers er mikrotik veldig bra (om enn noget kompleks å sette opp), men min døde, så nå bruker jeg en gammel Netgear med tomato firmware, og en ekstra 20-port gigabit switch samt to Ubiquiti Unifi.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lazarus skrev:

Min MikroTik hAP AC dekker fint min leilighet på 70 kvm, da får jeg også god dekning i hagen og parkeringsplassen, routeren står i den ene enden av leiligheten.

Min dekker fint vårt hus med grunnflate 65 kv.m. og tre etasjer, med betongpipe og annet småsnæcks, samt nesten hele hagen på ca 500 kv.m. Det er den wifi-boksen jeg har hatt der jeg er absolutt aller mest fornøyd med dekningen. :) 

 

 

10 timer siden, Lazarus skrev:

Trenger... tja, er det anbefal

...Hva er VAP? ?

 

Og hvorfor har du ikke skrevet guide om sånt, @Lazarus? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

...Hva er VAP? 1f633.png

 

Google forklarte meg hva en VAP er @Moskus :

 

18 ÅR FOR Å LESE DENNE:

 

Vagina Gap (Vap). Is the gap between a girl's legs, particularly girls with skinny legs, most noticeable when wearing tight shorts/leggings, making the vagina semi-visible. A vap will not be seen on girls who have overly thick thighs.

 

Vet du hva vapping er?

 

Tilbake til topic.

 

Takk, for alle innspill.

 

Altibox-sentralen takler DHCP, men jeg får ikke reservert adresser slik man normalt kan. Den kan ikke stå i bromodus, som ved egen router, for å benytte den nye tv-løsningen.

 

Veien for å få til det er med en DMZ-host men det verken anbefaler de eller gir support for.

 

Jeg er noe forvirret og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

 

En dings som er kompleks å sette opp synes ikke å være det rette for meg, er utrolig glad i wizarder på ting jeg ikke behersker, som nettverk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Altibox-sentralen takler DHCP, men jeg får ikke reservert adresser slik man normalt kan. Den kan ikke stå i bromodus, som ved egen router, for å benytte den nye tv-løsningen.
 


Den nye TV løsningen.. som i "4K og opptak i skyen TV-boksen" de skal lansere?

Passer meg dårlig da det bare er 2 uker siden jeg satte sentralen i bromodus og satte opp nettverket på innsiden på nytt hehe[emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12 timer siden, Moskus skrev:

...Hva er VAP? 1f633.png

 

Og hvorfor har du ikke skrevet guide om sånt, @Lazarus1f601.png

VAP = Virtual AP, altså et ekstra WiFi nett i tillegg til vanlig nett.

 

Tror jeg har skrevet noen ord om det en eller annen plass på siden...

 

12 timer siden, Erling skrev:

Altibox-sentralen takler DHCP, men jeg får ikke reservert adresser slik man normalt kan. Den kan ikke stå i bromodus, som ved egen router, for å benytte den nye tv-løsningen.

 

Veien for å få til det er med en DMZ-host men det verken anbefaler de eller gir support for.

DMZ host høres ikke optimalt ut. Da blir det fort NAT i NAT, altså at adresser oversettes to ganger, kan gi noen problemer ved videreføring av tilkoblinger.

 

Kan det være du kan få det til ved å bruke Altibox sine VLAN direkte, muligens ikke et selvforklarende spørsmål, men det involverer et noe mer komplisert oppsett, skal fortsatt kunne gi deg det du ønsker.

 

12 timer siden, Erling skrev:

En dings som er kompleks å sette opp synes ikke å være det rette for meg, er utrolig glad i wizarder på ting jeg ikke behersker, som nettverk.

For enkle oppsett brukes QuickSet wizarden, fungerer som på andre hjemmeroutere, stiller deg noen spørsmål, setter så opp alt for deg.

ta gjerne en titt her: http://demo.mt.lv/webfig/#Quick_Set

Men ja, Mikrotik er muligens ikke for alle. Selv om det er en utmerket router. Du kan jo få noen til å sette den opp for deg, dersom du kjenner noen eller leie inn et firma.

Får fort inn et bra nettverk for 2000-3000,-  inkludert oppsett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erling skrev:

Du kjører egen router altså fremfor Altibox?

 

Jepp, flytta inn i nytt hus før jul hvor det var lagt opp til Altibox så når jeg bestilte fikk jeg en ny altibox hjemmesentral med både 2,4+5ghz. Dekningen på 5ghz var elendig, og 2,4ghz dekka en god del av huset, men ikke hele 2 etg hvor det er soverom. Jeg har en Netgear R7000 jeg brukte i det forrige huset på nextgentel fiber, så jeg har nå satt opp denne som router og hjemmesentralen i bridge mode. Har nå 5ghz dekning i hele huset og 2,4ghz i hele huset + terrassen og hagen :) Men TV`en må jeg fortsatt koble til hjemmesentralen, den fungerer dårlig koblet til routeren. Noe av tanken med egen router var også for at ikke hjemmenettverket mitt er knyttet til en leverandør hvis jeg skulle finne på å bytte, men uten bridge mode blir det ikke helt ideelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var da som...

 

I går fikk vi beskjed om at ny tv-løsning med lagring i skyen osv. blir lagt om på mandag.

 

Dvs. at bromodus må av, igmy eller noe slikt var grunnen.

 

Jeg kjører videre på den gamle, har jo opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6/27/2017 klokken 19.21, Erling skrev:

I går fikk vi beskjed om at ny tv-løsning med lagring i skyen osv. blir lagt om på mandag.

 

Dvs. at bromodus må av, igmy eller noe slikt var grunnen.

Nei, pokker! Det vil vi ikke ha noe av! Vil ha bro og ny TV-løsning samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg falt for raskere nett og nye funksjoner på TVen, itillegg til at det var billigere enn hva jeg betaler idag... så endte med at jeg bestilte den nye TV løsningen jeg og... De spesifiserer i både tilbud og ordrebekreftelse at bridge mode ikke fungerer lenger, så da er det vel ikke noe håp [emoji17]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nye løsningen jeg og, men gikk bort fra brokobling før jeg fikk den, så nå står FMG boksen i kjelleren og min Asus ruter i 1 etg, men FMG gir egentlig mer enn nok dekning i hele huset.

68m2 grunnflate med 60cm steinvegger i kjelleren og 20cm armert betong som etasjeskiller mellom kjeller og 1 etg..

 

Men leste akkurat på Facebook om flere med den nye løsningen som likevel hadde fungerende bridge mode, måtte aktivere det manuelt etter overgangen.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Actibus skrev:

Men leste akkurat på Facebook om flere med den nye løsningen som likevel hadde fungerende bridge mode, måtte aktivere det manuelt etter overgangen.

Det er interessant. Men hva betyr "aktivere manuelt"?

... Man må jo gjøre det "manuelt" uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klønete skrevet av meg..

når man får den nye løsningen deaktiveres bridge mode, utifra hva jeg leste var det bare å aktivere den igjen på kontrollpanelet, den nye løsningen virket visst fortsatt.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Actibus skrev:

når man får den nye løsningen deaktiveres bridge mode, utifra hva jeg leste var det bare å aktivere den igjen på kontrollpanelet, den nye løsningen virket visst fortsatt.

Aha! Det gir jo mening! Men rart at Altibox selv sier at det ikke gjør det... ?

 

19 timer siden, darkZ skrev:

De spesifiserer i både tilbud og ordrebekreftelse at bridge mode ikke fungerer lenger, så da er det vel ikke noe håp emoji17.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er bra, teknisk jobber med å lage rn manual for de som vil ha egen router.

 

Nå har jeg sentralen, wifipluss og delvis kontroll på dhcp.

 

Det negative er fjernkontrollen, 2 dekodere, 2 Logitech er krevende. Dekoderne er linket mot fjernkontroll og de sier nesten at 3. part ikke støttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.