Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Robotklipper, bryter til kantledning


Anbefalte innlegg

Har en noe ugunstig planløsning på plenen som gjør at jeg har 3 deler, (se for dere bokstaven E). Ladestasjonen står i den øverste delen, og kommer sjelden fram til den nederste.

 

Robomower er slik at den alltid følger kantlinjen i starten av hver syklus, før den begynner selve klipping på kryss å tvers. Ønsker derfor å legge ned noen avgrensningskabler, og styre dette med brytere slik at jeg kan tvinge den til å kjøre bestemte soner.

 

Spørsmålet er, finnes det noe mer "sexy" enn vanlige vippebrytere?

Har tenkt tanken med f.eks en mikrokontroller og Relèer. Men da må jeg også dra styrestrøm ut til hvert bryterpunkt.

 

Trådløse brytere på batteri? Finnes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del vanntette (ip67) bokser, men om det skulle bli fuktig så bytter jeg heller ut en billig bryter en gang i blandt enn å bære klipperen rundt hele sommeren.

 

Ser f.eks denne bryteren hadde gjort nytten, men skulle hatt mulighet til å fjernstyre den på et vis.

 

https://www.adafruit.com/product/1685

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 komponent er no klin. Lettere med en patron tec7, evt bare limpistol?

 

Uansett, det er styringen jeg kunne trengt hjelp til her. Vanlige relèr vil nok ikke virke da strømmen som går igjennom sikkert ikke er nok til å dra ned relet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjelsvik skrev:

Vanlige relèr vil nok ikke virke da strømmen som går igjennom sikkert ikke er nok til å dra ned relet.

Da må du nok dra til med skikkelige kabler til strøm og styring. Det var det jeg tenkte å bruke hvis jeg fant noen vanntette releer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til hvordan robomower settes opp, men har litt erfaring fra Gardena og Husquarna sine gressklippere. På disse så kan en spesifisere hvor langt og hvor ofte gressklipperen skal følge guide (1-3 stk alt etter hvor dyr modell) eller begrensingskabel høyre eller venstre. Selv med bare en guidekabel lagt opp litt smart så kan en lede klipperen til å starte i like ofte i de forskjellige sonene, alternativt oftere der det vokser mest eller der den av forskjellige årsaker klipper minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge opp til soner, og allskens tull med å lage div mønstre med kabelen, men for å dele opp i en ny sone så må kabelen gå i en "smal passasje" man ikke lage en ny sone midt på plenen.. Har funnet vantette relèr nå, så skal teste med et par slike først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjelsvik skrev (På 19.6.2017 den 8.33):

Jeg kan legge opp til soner, og allskens tull med å lage div mønstre med kabelen, men for å dele opp i en ny sone så må kabelen gå i en "smal passasje" man ikke lage en ny sone midt på plenen.. Har funnet vantette relèr nå, så skal teste med et par slike først.

 

Jeg ser at dette er en gammel tråd, men jeg lurer på hvilke vanntette reléer du har funnet, og om løsningen fungerte over tid?

 

Jeg ser på muligheten å endre klippeområde dersom det er parkerte biler og lingnende hindringer på området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.