Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med Nexa AN-179? (Evt. Everspring AN-179)


Vegard

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å teste en enkel av/på-mottaker fra Nexa fordi den var billig.

 

Denne fungere ok til nå, men jeg får opp melding om "power has been applied" omtrent hvert 5. minutt. Dette er en helt jevn intervall. Det er ingen fysisk vibrasjon eller påvirkning på selve bryteren. Det er heller ikke koblet til fysisk bryter enda, så den står helt for seg selv. 

Noen andre som har opplevd et lignende problem? Det har vel ikke nødvendigvis en praktisk betydning, men den kan jo være defekt, eller ha dårlig kontakt. Kan det være en innstilling? Jeg bruker Fibaro HCL.

 

Jeg vet at dimmeren til Nexa ikke fungere særlig bra så misstenker jo at kvaliteten på denne heller ikke er så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Får det noen konsekvenser for bruk? Jeg holder på med å sette opp et nytt hus og har kun tatt i bruk 1 dimmer for å teste. De andre er i eske og jeg kan egentlig returnere de og få pengene tilbake uten spørsmål. Men feks Fibaro sine dimmere koster ganske mye mer, så da må det være fordi det betyr noe i praktisk bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Må vel forutsette at AN-179 tross alt støtter instant status. Da har man ikke behov for polling.

 

Det kan kanskje testes ved å styre den med en ekstern bryter og se at endringen vises i HC grensesnittet med en gang?

Endret av Anders Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anders Hauge skrev:

Jeg holder på med å sette opp et nytt hus og har kun tatt i bruk 1 dimmer for å teste.

Er det Nexa sin Z-wave dimmer du har?

AN-179 (som tråden er om) er ingen dimmer, det en en bryter. Den skal visstnok være grei den.

 

Men for dimmere er det litt annerledes.

Det er en grunn til at AD-146 er billig. Og det er at den ikke er spesielt god. Mange melder f.eks. om problemer i kombinasjon med LED, og det vil jeg jo absolutt si er vesentlig. Bruk heller de ekstra pengene på Fibaro med en gang, så slipper du å kjøpe dobbelt. For DET er mye dyrere... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Det er en grunn til at AD-146 er billig. Og det er at den ikke er spesielt god. Mange melder f.eks. om problemer i kombinasjon med LED, og det vil jeg jo absolutt si er vesentlig.

 

Ja, AD-146 og har akkurat samme problemet som tråden handler om. NEXA er vel også rebrandet Everspring og jeg har funnet tråder på forumer i utlandet om akkurat det samme, så dette er nok en "Everspring-feil" som gjelder både av/på og dimmere.

 

Jeg bruker denne på 2 LED-pærer i utelys og det ser nå egentlig ut til å fungere helt strålende, rent bortsett fra denne feilen da. Har kjøpt 1 Fibaro dimmer for å teste, så jeg får koble den opp og se om det er noen forskjell. Det byr meg litt imot å kjøpe 10 Fibaro dimmere til dobbel pris (fikk 15% på Nexa når jeg kjøpte dem), om ikke jeg kan begrunne det med konkrete problemer da. Om dette med polling betyr noe i praksis, så er jo det en grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anders Hauge skrev:

Jeg bruker denne på 2 LED-pærer i utelys og det ser nå egentlig ut til å fungere helt strålende, rent bortsett fra denne feilen da

En av/på-modul (som i tillegg faktisk har reléer) vil jo ikke ha problemer med LED. Eller hva som helst, egentlig. :) 

 

Det er dimmeren som ikke liker LED, bl.a.

 

50 minutter siden, Anders Hauge skrev:

Det byr meg litt imot å kjøpe 10 Fibaro dimmere til dobbel pris (fikk 15% på Nexa når jeg kjøpte dem), om ikke jeg kan begrunne det med konkrete problemer da.

Det blir litt som å si at det ikke er vits å bruke penger på en dyrere bil enn en Lada, for alle biler har jo fire hjul, motor og et ratt. ;)

 

Fibaro (og evt. Qubino) er jo ikke perfekte de heller, men sammenlignet med Nexa sin dimmer blir disse problemene litt små og betydelige, og i det minste løsbare. Sies det, jeg har kun Fibaro selv.

 

En annen fordel med Fibaro/Qubino er at de har mulighet til å bruke to (Qubino: tre) brytere istedenfor bare en. Denne ekstra knappen kan du bruke til å styre andre ting. Det er ganske hendig. :) 

 

 

Du skal jo inn i et nytt hus. Legg det inn i det budsjettet, så blir det lite i sammenligning med et produkt du sannsynligvis blir misfornøyd med. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moskus skrev:

En av/på-modul (som i tillegg faktisk har reléer) vil jo ikke ha problemer med LED. Eller hva som helst, egentlig. :) 

Det er dimmeren som ikke liker LED, bl.a.

 

 

Som nevnt er det dimmeren jeg har (AD-146), og jeg har testet med 3 forskjellige typer LED-pærer (pga fargeforskjell og "warmdim"), og alle har fungert helt supert.

 

Det med å koble til flere brytere kan jo være interessant, og kan gjøre Fibaro aktuell på enkelte steder. Fibaro har jo også denne "bypass" saken som nok kan være grei enkelte plasser hvor det er få LED-pærer som kanskje dimmes for lite. Det er jo andre ting på vektskålen her også, feks at Fibaro sine ikke er z-Wave Plus med bedre rekkevidde. HC2 er forsåvidt heller ikke det, men sentralen kan man jo alltids bytte ut når det kommer ny versjon, værre med alle dingsene. Mens på andre siden av vektskålen stå støtter ikke NEXA/Everspring dingsene energimåling.

 

Får de det litt an. Hadde vært lettere valg å betale dobbelt så mye dersom jeg hadde et helt konkret problem med dem, som jeg ikke fikk løst...:-)

 

Men tilbake til det tråden handlet om. Har deaktivert polling på dimmeren nå, og det løser problemet med notifications som hoper seg opp. Er det noen konkrete problemer forbundet med å deaktivere polling på disse devicene?

Endret av Anders Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anders Hauge skrev:

Fibaro sine ikke er z-Wave Plus med bedre rekkevidde

Fibaro Dimmer 2 er Z-wave Plus.

 

17 timer siden, Anders Hauge skrev:

Som nevnt er det dimmeren jeg har (AD-146), og jeg har testet med 3 forskjellige typer LED-pærer (pga fargeforskjell og "warmdim"), og alle har fungert helt supert.

Ja, det er jo lov å ha flaks. :) 

Akkurat som med Fibaro eller Qubino er det også lov å ha uflaks.

 

Jeg bare søkte litt på nettet etter jeg så denne tråden, og erfaringene er ofte de samme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har kjøpt noen NEXA AN-179 reler.  

 

Har også en Fibaro Switch 2 - montert først i en kjøkkenbenk-belysningsrekke.  Denne har også to stikkkontakter. 


Dette fører jo til at når kona skal toaste brød og steame melk samtidig så dras det rundt 2500W .... og da slår Fibaro Switchen ut  (8A tror jeg den er og det blir vel rundt 1800 W).... dvs. WAF blir ganske synkene.......

 

Jeg ser at NEXA AN-179 har kapasitet på 2500W iflg spekken så det bør gå -  men akkurat såvidt bare.    Det jeg ikke klarer å finne ut er om NEXA switchen har samme overbelasningsvern (eller hva man skal kalle det) som Fibaro sin ....dvs. slår den seg av ved overbelastning ?     Siden denne kommer til å nærme seg toppbelastning hver morgen så har jeg lyst til å være sikker på dette før jeg setter den inn i bryterboksen og skrur igjen.  
 

Noen som vet ? ...eller er det mail til Nexa som gjelder ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Terje2 skrev:

så dras det rundt 2500W .... og da slår Fibaro Switchen ut 

er det ikke bedre å dra frem en leder ekstra, slik at stikk er uavhengig av lys?

tipper på at en trikker legger frem dette på under en time

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 0.52, Håvardgj skrev:

er det ikke bedre å dra frem en leder ekstra, slik at stikk er uavhengig av lys?

tipper på at en trikker legger frem dette på under en time

Nja ..... tar seg bedre ut med de integrerte kontaktene i lyslisten egentlig.   Det er jo kanskje norges eneste Ikea Lyslist fra 2002 som har z-wave :)

 

....også er det  egentlig greit å kunne vite av stikkene der kaffemaskin , vannkoker, brødlister etc står blir skrudd av når man forlater huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.