Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kabelgjennomføringer - yttervegg


Anbefalte innlegg

Skal trekke nettverkskabler til kameraer utendørs og bare lurer på hvordan man vanligvis gjør det enklest/penest mulig? Kan man f.eks ta av et overbord av kledningen og legge kabelen under (sånn at den kommer ut ved grunnmuren)? Legger man da rør gjennom veggen? Andre gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Norseman skrev:

Har du mulighet via loft, og ut gjennom takutstikk? 

Egentlig ikke. "Serverrom" er ca midt i 1. Etg, har rør derfra og ut i yttergang (cat6 trukket fra modem i yttergang til "serverrom"). Ser for meg å kunne sette en switch i yttergang og ta kabel ut den veien. For å komme til tak må jeg gjennom 2. etg og det blir potensielt ikke så pent å få til... Dessuten vil jeg da måtte gå ned fra loft på ytterveggen og det vil bli veldig synlig med liggende kledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor et lite hull i ytterste kledningen der du skal ha kameraet, så trer du kabelen på baksiden ned til grunnmur, deretter kan du stifte kabelen langs nedre del av bordkledningen.

slik bruker ihvertfall jeg å gjøre det når kabling skal være skjult på yttervegg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Moskus skrev:

.... et 18 mm bor?

Trekkerør og fugemasse?

 

Joda, men hull midt på veggen er dårlig WAF. ;) Derfor jeg håpte noen hadde noen gode tips. :) F.eks er det et vindu fra gulvhøyde ved inngangsdøra. Kan det sa fungere å ta av listen på begge sider og ta på hull bak dem? Og så føre kabelen ned til grunnmur bak listen ute?

 

49 minutter siden, Håvardgj skrev:

bor et lite hull i ytterste kledningen der du skal ha kameraet, så trer du kabelen på baksiden ned til grunnmur, deretter kan du stifte kabelen langs nedre del av bordkledningen.

slik bruker ihvertfall jeg å gjøre det når kabling skal være skjult på yttervegg ;)

 

Hadde det vært stående kledning hadde det sikkert fungert, men verre med liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ZoRaC skrev:

Joda, men hull midt på veggen er dårlig WAF. ;)

Midt på veggen var vel å ta litt i...

Du kan f.eks. ta det ut gjennom et hjørne. Der er det (ofte) vertikale, brede bord som er enkle å løsne, og kabel kan da føres ned og under kanten kledning bortover. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oddvar skrev:

Liggende kledning har jo som oftest vertikale lekter bak, så forslaget er bra det :) 

 

Men da må jeg vel av med mye mer kledning? Eller får man til å tre kabel bak kledningen og dermed ta av bare "øverst og nederst"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta av noen kledning. Hvis du borrer et hull der du skal ha kameraet ditt, så trer du kabelen ned på baksiden av kledningen der luftingen er. Kabelen kommer ut ved grunnmur og du kan stifte den oppunder kledningen videre. Som @Håvardgj skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppbyggingen av en yttervegg ser noenlunde slik ut:
1017_275x404.jpg

så mellom panel (1) og vindsperre (3) skal det være plass til en skarve datakabel. ved vinduer og dører kan det være flere lekter for å stive av mot vindu/dør, så det kan hende det lønner seg å ta "feltet" ved siden av.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oddvar, @Moskus og @Håvardgj:

Supert, takk for tips! :) 

Jeg skal ikke henge kameraet på veggen, men tre ut kabler fra switchen som skal bort til garasjen. Men, da kan det kanskje funke å ta av de to nederste bordene og borre hull fra innsida, og så ta ut kabelen og legge på kledningen igjen? Tenker det er vanskelig å borre og stoppe før kledningen og tre ut kabelen med kledningen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ZoRaC skrev:

@Oddvar, @Moskus og @Håvardgj:

Supert, takk for tips! :) 

Jeg skal ikke henge kameraet på veggen, men tre ut kabler fra switchen som skal bort til garasjen. Men, da kan det kanskje funke å ta av de to nederste bordene og borre hull fra innsida, og så ta ut kabelen og legge på kledningen igjen? Tenker det er vanskelig å borre og stoppe før kledningen og tre ut kabelen med kledningen på?

hvis det er enkelt å ta av de nederste bordene, bør det være grei skuring ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Håvardgj skrev:

hvis det er enkelt å ta av de nederste bordene, bør det være grei skuring ja :)

 

Tror nesten jeg må det - tror Get har gjort samme "trikset" med fiberkabelen, så da tørr jeg ikke borre uten å se hvor den ligger. :) Stikker opp en gammel telekabel i hjørnet på gangen også, sikkert den gamle fastlinja som også er tredd inn på samme vis. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.6.2017 klokken 19.35, ZoRaC skrev:

@Oddvar, @Moskus og @Håvardgj:

Supert, takk for tips! :) 

Jeg skal ikke henge kameraet på veggen, men tre ut kabler fra switchen som skal bort til garasjen. Men, da kan det kanskje funke å ta av de to nederste bordene og borre hull fra innsida, og så ta ut kabelen og legge på kledningen igjen? Tenker det er vanskelig å borre og stoppe før kledningen og tre ut kabelen med kledningen på?

 

Hvis du tar av noen bord og får tilgang til vindsperre - husk å fuge rundt hullet i vindsperre hvor kabelen kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg ser huset ditt er ikke av helt nyeste type, så da er det litt enklere å gjøre sånne ting. Mitt hus er i TEK10 standard og har dermed plastikk/sperre som totalt tetter av huset med unntak av ventilasjonen. Er det noen andre her som har TEK10 hus som har gjort gjennomføring fra inn til ut? Jeg har lyst til å gjøre om kameraene til PoE i stedet for wireless, og da må jeg gjennom på ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TomB skrev:

Er det noen andre her som har TEK10 hus som har gjort gjennomføring fra inn til ut?

Mellom karmen til dører/vinduer og stender har du en sjanse uten å måtte gå gjennom vind- og fuktsperrer. 

 

Du må ta av lister, og burde (forhåpentligvis) se at det er dyttet med mineralull og gjerne fuget. Men mineralullen kan tas ut og settes på plass, og fuger kan gjøres på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Mellom karmen til dører/vinduer og stender har du en sjanse uten å måtte gå gjennom vind- og fuktsperrer. 

 

Du må ta av lister, og burde (forhåpentligvis) se at det er dyttet med mineralull og gjerne fuget. Men mineralullen kan tas ut og settes på plass, og fuger kan gjøres på ny.

 

Ok, jeg mente at jeg så de la fuktsperren helt til kanten av vinduet, altså under lista, men det er mulig jeg husker feil. Jeg kan starte med å ta av utvendig og så se hvordan det ligger ann der, hvis det ser greit ut så kan jeg få av innvendig uten at det burde bli noen store skader av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TomB skrev:

Ok, jeg mente at jeg så de la fuktsperren helt til kanten av vinduet, altså under lista, men det er mulig jeg husker feil.

Du har nok gjort det, i det minste i bunnen for der er det jo ekstra kritisk. Men på sidene og over burde det være noe plass.

 

Du får (selvfølgelig) ikke hele pluggen gjennom, men må nok montere på en RJ45 etterpå.

 

Byggforsk-blad 523.701:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.