Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av balansert ventilasjon


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har balansert ventilasjon i huset som er hentet fra nederste hylle.  Det er ingen kretskort eller noe på dette anlegget,  bare en velgebryter der du kan sette tre forskjellige viftehastigheter og en mekanisk termostat for å regulere innluft temperatur med en roterende varmeveksler og et varme element. (Denne termostaten er idiotisk nok plassert inne i ventilasjonsaggregatet,  så du må slå det av og åpne det for å stille temperatur).

 Kunne gjerne tenkt meg å styre dette med z-wave,  den roterende varmeveksleren må jo kunne styres med en av-på bryter fra fibaro vil jeg tro?  Men hastighet på inn og utblåsingsvifter blir kanskje litt værre?  Finns det noen ferdige z-wave komponenter for regulering av motorhastighet?  Viftene er på 100w hver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skulle ikke tilfeldigvis ha et bilde av koblingsskjemaet til ventilasjonen? evt et produktnavn/modellbetegnelse?

 

MbenzNo har gjort noe her, men jeg tror ikke det vil være en fullverdig løsning for deg. noen tips kan sikkert hentes derfra likevel

 

etter litt leting fant jeg ut at denne qubino-dimmeren ser ut til å kunne drive en 100w motor, så da går det an med 2 stk for å styre viftene, https://www.tronika.no/no/lysstyring/864-dimmer-zmnhdd1.html

slenger du på en temp-føler som plugges inn i en av dimmerene, får du temp-måling fra dimmeren https://www.tronika.no/no/smarthus-sensorer/757-temperatur-sensor-zmnhea1.html (jeg synes 160,- er litt vel dyrt for en ds18b20 som kan anskaffes rimeligere fra ebay, men denne har ferdig kontakt som plugges rett i dimmer)

 

det eneste som står igjen da er en on/off modul til å styre varmegjenvinneren, samt litt programmering for å få dette til å virke sammen.

en termostat kan sikkert også være lurt,  her er en som kanskje er brukbar https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/189-termostat-srt321.html

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Skal se nærmere på dette, tror nok at de dimmerne du viser til hadde passet bra. 

Skal se om jeg finner koblingsskjema, men tror ikke jeg har det.

Det er Systemair/villavent VR300 ECV/B, trodde ikke de solgte så simple greier nå i dag, men men..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detalj er om det er en en- eller trefase motor. 

 

Jeg var innom samme tanke som deg, å bruke en dimmer til å kontrollere motoren ved hjelp av en dimmer. Forstod det slik at det ikke er så veldig bra og i verste fall brannfarlig. Fant ut at det da var tryggere og enklere å bytte trinnbryteren fra Elko med to releutganger og litt logikk. Vet ikke om det er det du mener med "velgebryter", men hvis det er en slik (0-I-II-III), så kan den løsningen anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høres bedre ut i grunn. Det er en velgebryter med 1, 2 eller 3 som viftehastighet. Det holder i grunn om jeg bare kan velge mellom trinn 2 og 3. 

Og den roterende varmevekseleren er viktigst for meg å kontrollere siden den eneste måten jeg kan stille den i dag er ved å demontere anlegget. Men denne er jo også enklest å ordne fjernstyring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mucho skrev:

Hei, takk for svar. Skal se nærmere på dette, tror nok at de dimmerne du viser til hadde passet bra. 

Skal se om jeg finner koblingsskjema, men tror ikke jeg har det.

Det er Systemair/villavent VR300 ECV/B, trodde ikke de solgte så simple greier nå i dag, men men..

 

fant koblingsskjema her: https://catalogue2.systemair.com/FileHandler.axd?id=31101&forDownload=True

det ser ut som om at motorene har sin egen måte å styre hastigheten på, (0/1-10v?) se "boks H" i koblingsskjemaet,

 

metoden Bronson beskriver er sikkert ikke så dum :) men om det er en 0-10v styring så kan det hende at en slik en kan gjøre nytten https://www.tronika.no/no/lysstyring/975-dimmer-0-10v-zmnhvd1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe en 3-fas motor. Ikke i den størrelsen.

 

Om du bruker en dimmer så er det 2 ting å tenke på:

- Den må ikke kunne dimmes for langt ned, da kan du brenne motoren.

- Det er sannsynligvis en kondensator over hjelpeviklingen. En fasesnittdimmer kan være litt tøff mot kondensatoren. Det er neppe en lav-ESR knodensator.

 

Edit: Da kom det et skjema der ja.

Det tyder på at viftemotoren har innebygget hastighetsregulator med et 0-10V styresignal. Og da ser det ut til at du har funnet rett dings hos Tronika.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jo alt litt enklere! Mister muligheten for å kjøre de to viftene uavhengig av hverandre men er ikke nødt til det i grunn. 

Det er en mulighet for å koble kjøkkenhetten på dette anlegget og derfor er det en ubrukt inngang for forsering av ventilasjon 

når man lager mat, dette fungerer vel slik at innblåsings viften kjører opp på høy mens utblås går til minimum for å lage overtrykk

i huset og tvinge luft ut gjennom kjøkkenhetten. (og varmeveksleren bypasses) 

Er det ikke slikt det fungerer vanligvis? 

Har vanlig kjøkkenvifte som går rett ut, men kunne tenkt meg å trigge denne funksjonen når man driver med matlaging eller oppfyring

i vedovn, må vel være mulig å gjøre det og med en switch? 

 

Takk for hjelp! Masse gode tips her! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mucho skrev:

Det gjorde jo alt litt enklere! Mister muligheten for å kjøre de to viftene uavhengig av hverandre men er ikke nødt til det i grunn.

2 stk 0-10v dimmere? må vel kobles om litt internt i vent.aggregatet i så fall. ("blokk C" i koblingsskjemaet)

 

9 timer siden, Mucho skrev:

Det er en mulighet for å koble kjøkkenhetten på dette anlegget og derfor er det en ubrukt inngang for forsering av ventilasjon 

når man lager mat, dette fungerer vel slik at innblåsings viften kjører opp på høy mens utblås går til minimum for å lage overtrykk

i huset og tvinge luft ut gjennom kjøkkenhetten. (og varmeveksleren bypasses) 

det ser ikke ut som om det er mulig på ditt anlegg, det er ihvertfall ikke inntegnet noe slikt på koblingsskjemaet som jeg fant.

 

9 timer siden, Mucho skrev:

Har vanlig kjøkkenvifte som går rett ut, men kunne tenkt meg å trigge denne funksjonen når man driver med matlaging eller oppfyring

i vedovn, må vel være mulig å gjøre det og med en switch? 

sett på en av/på modul på avtrekksviften? evt om du bruker 2 stk 0-10v-dimmere programmerer du det bare.

 

 

men du bør måle litt for å finne ut hvordan motorene får 0-10v styrespenningen sin ifra, så du ikke tar livet av moduler pga returmating av spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet for å koble kjøkkenhetten på dette anlegget og derfor er det en ubrukt inngang for forsering av ventilasjon 
når man lager mat, dette fungerer vel slik at innblåsings viften kjører opp på høy mens utblås går til minimum for å lage overtrykk
i huset og tvinge luft ut gjennom kjøkkenhetten. (og varmeveksleren bypasses) 
Er det ikke slikt det fungerer vanligvis?  
 

Det fungerer motsatt. Avtrekket forseres (økes).

Hvis du skal styre varmegjenvinneren så kan du få "kjølegjenvinning" om sommeren når tilluft er varmere enn inneluft/avtrekk. I følge bruksanvisningen slår varmegjenvinner seg av når det skjer. Hvis du derimot lar gjenvinneren forsette å gå vil du gjenvinne varme fra tillufta til avtrekkslufta, altså vil du få kjølt ned tilluften.

En ting til...viftene er vel såkalte EC vifter (permanent magnet motorer) og de skal jo kunne reguleres over et større hastighetsområde uten å skade motoren.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter mye banning pga "Fibaro home center lite" så leverte jeg det tilbake til butikk og fikk pengene tilbake (forøvrig det smarteste jeg har gjort på lenge)

Så kjøpte jeg Vera Plus brukt for en grei penge, det er jo en annen verden enn det j.... Fibaro systemet. Så har nå fått til å styre ventilasjonen, men bare på hastighet så langt, skal bestille det jeg trenger til å styre varmegjenvinneren snart.

Har lagt til sms varsel hvis strømtrekk på ventilasjon går under 10w så da vet jeg med en gang hvis noe stopper opp. 

Og skal prøve geofencing slik at ventilasjon går på minimum når ingen er hjemme.

 

 

Har også satt fuktsensor på badet som kjører ventilasjonen opp til maks i 30 minutter ved fuktighet over 65%, så bare helt enkel styring så langt,

men hvordan trigger man best ventilasjonen ved dusjing, er jo ikke alltid så lett med tanke på at relativ luftfuktighet ute kan variere mye fra dag til dag. 

Kunne tenkt meg å trigge den hvis luftfuktighet stiger med f.eks 20% på kort tid, men det blir betydelig vanskeligere å få til, må vel skrives i Luup da? 

Eller jeg kan tenke meg at hvis jeg har en fuktsensor i stue så kan jeg si at når fuktsensor på bad viser 20% mer enn sensor i stue så skal ventilasjon 

trigges?

 

Har i tillegg funnet ut at varmepumpen kan styres fra vera gjennom wifi, så da kan det gjennom styring av varmegjennvinner + varmepumpe lages

et skikkelig oppsett! Men da må jeg nok lese mye for å lære meg scripting ;-) 

 

Takk for gode tips og hjelp! 

 

 

 

 

19807727_10155300690596422_1386290251_o.jpg

19814246_10155300690516422_1826576958_o.jpg

Uten navn.jpg

Uten navn2.jpg

Uten navn3.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs dersom du styrer forsert ventilasjon (økt ventilasjon) ut fra relativ fuktighet i stua eller et annet rom. Vanligvis har man det varmere på badet, noe som medfører at den relative fuktigheten er lavere enn i rom som er kaldere.
Hvis du varmer opp luft uten å tilføre vann, synker den relative fuktigheten, og stiger dersom du kjøler ned lufta.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Luftvaffel skrev:

Vær litt obs dersom du styrer forsert ventilasjon (økt ventilasjon) ut fra relativ fuktighet i stua eller et annet rom. Vanligvis har man det varmere på badet, noe som medfører at den relative fuktigheten er lavere enn i rom som er kaldere.
Hvis du varmer opp luft uten å tilføre vann, synker den relative fuktigheten, og stiger dersom du kjøler ned lufta.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

 

Ja skjønner, er jo "relativ fuktighet" ja. Tenkte ikke på det i farta hehehe.

Men hvordan er det vanlig å styre dette? Bare med å trigge på en gitt fuktighet på badet da? 

Jeg tror det beste hadde vært å trigge ved en rask stigning i fuktighetsnivå, men hvordan kan man få til det i LUA eller PLEG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare startet forsert ventilasjon når fuktigheten overstiger et gitt nivå.
Det kan være greit å ha i bakhodet at relativ fuktighet over 70% vil medføre muggvekst over tid, så trigger-punktet bør ligge noe under dette.
Hvordan du gjør det i de systemene du nevner har jeg ikke peiling på.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.