Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rapportere LUX før bevegelse?


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg har en Neo Coolcam PIR som sjekker lux og naturligvis bevegelse. Så skrur jeg på (med blockly i Domoticz) en LED-stripe koblet til Fibaro RGBW dersom lux < 7 og dersom bevegelse = On. Tanken er at dersom jeg skrur på taklyset på badet før jeg går inn, så skal ikke LED-lyset komme på (siden lux da er > 7). Problemet er at hvis jeg går inn på badet rett etter jeg har skrudd på taklyset, så skrur den likevel på LED-lyset. Jeg antar det er fordi den rapporterer bevegelse før den rapporterer lux. 

 

Forslag til hvordan jeg kan løse dette? Noen annen måte enn å legge inn en forsinkelse på blocklyen? Taklyset er ikke koblet til noe smarte greier, så jeg kan ikke gjøre en sjekk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Moskus skrev:

Du kan ikke sjekke Lux på intervall, si hvert 5. minutt? Får stort sett med deg de viktigste endringene i Lux da.

Eksempel 1: Det er på natta og 0 lux og jeg går inn på badet. Lux har vært 0 lenge, så LED-lyset kommer på.

 

Eksempel 2: Det er på morgenen, men fortsatt under 7 lux, og jeg går inn på badet. Men rett før jeg går inn skrur jeg på taklyset. Da går LED-stripen på likevel fordi sensoren ikke rapporterer forandringen i lux raskt nok. 

 

Det et eksempel 2 jeg leter etter en løsning på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare noen millisekunder? Fra du slår på taklyset og går inn døren? Spørs om noen sensorer er så kjapp på lux måling? Hva om du har en z wave (fibaro /qubino puck) på taklyset og hvis den har status "on" så slår ikke led lyset seg på? Ryker jo fort en 500 lapp ekstra dog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke skal kjøpe noe nytt, er eneste løsningen jeg ser å legge inn en poll på lux etter at LED-list-PÅ-eventen har kjørt. Så bruker du resultatet tilå avgjøre om LED-listen skal på eller ikke. Det vil funke, men du vil sannsynligvis få en ganske merkbar forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, DiderikFrom skrev:

Dersom du ikke skal kjøpe noe nytt, er eneste løsningen jeg ser å legge inn en poll på lux etter at LED-list-PÅ-eventen har kjørt. Så bruker du resultatet tilå avgjøre om LED-listen skal på eller ikke. Det vil funke, men du vil sannsynligvis få en ganske merkbar forsinkelse.

Hvordan får man til en poll på lux? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Venin said:

Hvordan får man til en poll på lux? 

Du setter opp polling under root-devicen, men etter å ha googlet Neo Coolcam PIR ser det ut som om den er batteridrevet? Da blir det kanskje vanskeligere. Dersom den er "always on", kan du fint polle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.