Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

10 gbe hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Da har jeg så smått begynt å planlegge 10gb ethernet hjemme siden prisene på switcher begynner å falle og man begynne å finne "consumer" bokser til fornuftige priser. 

Første man ut er Asus switchen : ASUS XG-U2008 Gigabit Switch  i skrivene stund 2995.- på Komplett

 

Kun 2x 10gb porter, men jeg har trålet rundt og sett at det snart slippes switcher fra andre merker med flere porter og kanskje også billigere.

Asus kommer også med et 10gb Nic snart, lansert i april. Ukjent når man kan få tak i det. 

Hvis man har altfor mye penger og ikke klarer å vente så kan man kjøpe svindyre hovedkort med 10gb nic innebygd. 

 

Ideen kom da jeg skal kable nettverk i ny leilighet og siden 1gb har vært i evigheter og SSD disker jo lett klarer mye mer så begynte jeg å se på saken men jeg er nok bittelitt tidlig i løypa her.

Jeg legger ihvertfall Cat6A og tilhørende kontakter så lenge også ser det ut som egentlig 2018 vil bli året da det vil bli mye mer utbredt. 

Tar gjerne imot tips om en NAS med 10gb NIC da jeg ikke har rukket undersøke etter det enda. 

 

Lenker til produktene nevnt:

Asus Switch: https://www.komplett.no/product/916513/datautstyr/nettverk/switch/asus-xg-u2008-gigabit-switch#

Asus NIC: https://www.asus.com/Motherboard-Accessory/ROG-AREION-10G/

Asus hovedkort med 10gb: X99-E-10G WS https://www.asus.com/us/Motherboards/X99-E-10G-WS/

10gbit switch.jpg

Asus NIC.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg regner med du har fått med deg at Asus har lansert et enda billigere 10 GBe-kort?

 

Ellers anbefaler jeg å velge elektriker med omhu om du skal installere cat6A eller cat7, man må være veldig nøye med tvinning og terminering, og mange er vant til nøyaktighet som var god nok før, men som ikke er det for 10GBe-spec.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg regner med du har fått med deg at Asus har lansert et enda billigere 10 GBe-kort?
 
Ellers anbefaler jeg å velge elektriker med omhu om du skal installere cat6A eller cat7, man må være veldig nøye med tvinning og terminering, og mange er vant til nøyaktighet som var god nok før, men som ikke er det for 10GBe-spec.
Det blir å gjøre selv. Nå har jeg fagbrev som elektriker selv. Men ikke jobbet som det siden 2001....

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.