Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartthings førsteinntrykk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om mine førsteinntrykk etter å ha skiftet fra HS3 til Smartthings. Alt er relativt, men jeg vil kalle meg selv en "dum avansert" bruker, jeg har høye krav, og ønsker mye integrasjon, men har ikke kunnskap/tid/interesse til å ha dette som hobby. Jeg har veldig høye forventninger til teknologi, og blir tilsvarende ofte skuffet. 

 

Disclaimer: Jeg har akkurat fått hubben, og har ikke brukt dette mye. Derfor kalt det førsteinntrykk. Det er trolig at mange av mine problemer kan løses hvis man vet hvordan, eller bruker mer tid enn jeg har gjort hittil på å undersøke. Andre muligheter som jeg fremdeles ikke har oppdaget.

 

Første-førsteinntrykk

Det er anbefalt å bestille fra England, da den støtter de samme frekvenser som i Norge. Jeg bestilte fra Amazon.co.uk på tross av at det står at den ikke sendes til Norge. Ble levert rekordraskt, og jeg fant heldigvis en gammel adapter fra UK-shucko. Merk at man da har EU-versjon som i utgangspunktet ikke støtter GitHub integrasjon (mer senere), men dette var enkelt å ordne

 

Oppstarten gikk lett, last ned app, tast inn kode og plugg huben i nettverk+strøm. 

 

Alt styres i utgangspunktet via app på telefonen, det er ikke noe webui som brukes (finnes tredjepartsløsninger).

 

Legge til enheter

Ettersom jeg kom fra HS3 hadde jeg nok av Z-wave enheter som jeg la til i appen. Det å legge til enheter var utrolig enkelt, man bare inkluderer de som vanlig, men det gjøres som "batch" og man bare navngir enhetene fortløpende. Når man har lagt til det man skal, går man videre i appen. 

 

Det viste seg derimot at når jeg har lagt til dette så enhetene lagt til som "generiske" Z-wave enheter da de ikke er offisielt støttet av Smartthings, og dermed ikke har "Device Handlers" fra Smartthings. Dette gir noen begrensninger som f.eks setting av parametere, feilmeldinger for ødelagte pærer eller andre ting. 

 

"Automatisering"

Appen og automatiseringen baserer seg i hovedsak på "Modus". Standard er dag, natt og borte. Disse gjøres smarte ved at man f.eks velger telefonen som en "presence" sensor (funker ræva med min telefon), eller kan gjøres manuelt via brytere, eller automatisk via sensorer. Man kan selvsagt også endre status via appen eller widget på Android.

 

Det hele fremstår som ganske simpelt, og er avhengig av at man bygger opp regler for hva som skjer når man skifter modus. Eksempelvis sjekk av lukkede vinduer når man reiser eller går i natt. Lys på bevegelse på natten, lys på bevegelse/lysmåler på dagen.

 

"SmartApps"

Ut over grunnleggende automatisering baserer Smartthings appen og systemet seg i stor grad på "apper" som man installerer i appen (tenk scripts med standardisert frontend). Disse kan f.eks dimme opp lyset om morgenen, gjøre X basert på Y eller gi støtte for andre enheter som Netamo, Hue, Harmony etc. Funksjonaliteten er (naturligvis) begrenset til det utvikleren har laget/åpnet for. 

 

Her har jeg ikke fått "forsket" så mye. Utvalget i appen er veldig begrenset, stort sett ting som Smartthings selv har laget (her må det være mulig å åpne for mer? Finner f.eks ikke Netamo selv om det står at den skal ligge tilgjengelig).

 

Smartthings IDE

IDE er en web-løsning for utvikling/"publisering" av apper til sin egen konto. Det er her mulighetene i systemet finnes. Her kan man lage egne, eller kopiere andres "Device Handlers" som kan (hvis noen har laget en god handler) bety full støtte for Z-wave funksjonalitet og enhetene man har fra før. Det kan også bety støtte for f.eks andre webcameraer eller andre enheter som normalt ikke er støttet.

 

I tillegg til handlers handler dette i stor grad om smartapper man kan få kopiert fra andre brukere. Det er bra trafikk på forumet deres, og mange dyktige brukere som lager apps. 

 

433Mhz

Svaret her er i utgangspunktet nei. Ingen støtte i hubben for 433Mhz, og USB-tilkoblingene er foreløpig inaktive. Det finnes visst noen måter å lage virtuelle enheter i Smartthings for deretter å ha disse synket mot enheter fra f.eks Home Assistant

 

Alexa/Home integrasjon

Det er lagt opp til integrasjon med Alexa eller Google Home, men dette har jeg ikke testet. 

 

Oppsummert

Enkelt å sette opp og komme i gang med enkel styring. Det er begrenset funksjonalitet for enheter som ikke offisielt er støttet av Smartthings, med mindre man koder selv eller finner andre som har dekket bordet for deg. Automatiseringen er videre begrenset av prinsippene som er lagt klart i appen med mindre man tilsvarende koder selv eller finner andres kode. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oppsummering etter min mening.

Når det gjelder "device handlere" støtte for enheter som ikke er native støttet så er det laget fryktelig mye der ute, og kan lastes ned helt gratis. Dette finner du ut av utover.

Smart apps for automatisering er det samme. Når du føler at du har tid og lyst så gå rett på WebCoRE, er ikke mye du ikke kan automatisere der.

Jeg har et lite hav av automatiseringer gjort i dette verktøyet.

Alt gjøres via en browser, og du får full oversikt over statuser i samme verktøy.

En gylden ting er at automatiseringene du lager "pistons" kan man dele mellom hverandre.

Eks så kan jeg lage en og du kan få en kopi av den rett inn hos deg.

Dette har gjort at det har begynt å bli et helt fora fult av folk som hjelper hverandre med løst og fast.

Her er et par eksempler. 1 som er vekkeklokka mi. med radio fra sonos og wakeup lys fra philps hue.

2 en som styrer div utelys i løpet av døgnet.

Det er sikkert noe "grøbbel kode" fordi jeg tester mye rart, men de funker og er mer for at du skal få et par tips.

Mine "pistons" kan du importere rett i WebCoRE ved å bruke koden som står i bildene.

 

Utelys.png

Vekkeklokke.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som kan gjøres, det er det ingen tvil om. Og grunnen til at jeg gikk for Smartthings og ikke andre alternativer var rett og slett aktiviteten i community som gjør at selv ikke-kodere som meg kan få til ganske mye.

 

Med det sagt var også skiftet fra HS3 basert i et ønsker om å slippe den type "hacking" for å komme i mål med relativt enkle saker, så der ble jeg dessverre skuffet

 

Hvor er det nederste statusbildet tatt?

 

Hva med f.eks løsning for overvåkning av energi fra alle fibaro-enhetene mine som støtter det? Jeg kan gå inn i de enkelte, men ingen enkel løsning å lage samlet visning av disse? Har du integrert kameraer i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera: Ja jeg har integreret Blink kamera i mitt system.

Armerer dem ved endring i Armed, disarmed osv.

Overvåkning av forbruk kan gjøres på to måter som jeg kjennner til og har testet.

Det ene er fuel i Webcore, men det er veldig beta foreløpig.

Her får du grafer på det du ønsker. Litt vidergående.

Det andre er GroveStream, men her må du nok ut med noen dollar for lagring om du bruker det mye.

Dette er et ferdig produkt med mye fleksibilitet, ville heller ventet på at Fuel blir mer ferdig og gratis.

Ellers så er det mange som leker med variabler og stapper oppdatert info inn i disse og agrergerer strømforbruk pr dag, pr uke, pr mnd osv også

 

Alt jeg sendte bilder fra var WebCoRE

 

Hele greia med webcore er at du ikke skal trenge å kunne kode.

Jeg er ikke en utvikler kan jeg love deg.

Sjekk denne videoen som viser litt hvor klikk og dra det er :-)

 

 

Endret av Snowman
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Webcore videoen, og det så jo "greit" ut det, ikke over mitt nivå teknisk (hvertfall ikke de enklere stemplene), men i utgangspunktet ikke noe jeg ønsket meg. Jeg prøver meg litt frem også ser vi om det blir salg av HS3 eller Smartthings etterhvert :)

 

Med fordelingen Smartthings-appen, smartapper, IDE og nå Webcore.. Kan jeg spørre hva du gjør i hvilke "miljøer"?

 

IDE:

Legger til smartapper og handlers som er nødvendig for utstyret man ønsker å bruke

 

Webcore:

"Programmering" av automatiseringen og styringen av enhetene. Statusoversikt over enheter

 

Smartapps:

Nødvendig for å få inn støtte for noen enheter som av en eller annen grunn ikke fungerer med device handlers? Eks. Netamo, Harmony, generic-IP-cam?

 

Smartthings-appen

Legger til enheter til nettverket, banal manuell overstyring hvis det er nødvendig. Status?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål, finnes det mulighet for å legge noen form for "frontend" på Smartthings? Jeg tenker hvis man vil bruke feks en tablet som kontrollpanel på dette til daglig? Snuser litt på ST vs OH2, og en av tingene jeg liker med OH2 er muligheten for ett helt custom frontend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrick said:

IDE:

Legger til smartapper og handlers som er nødvendig for utstyret man ønsker å bruke

Helt rett på begge deler, og så har jeg koblet meg mot Github via IDE fordi oppdatering av kode er gjort med 4 klikk, og det er greit i og med at WebCoRE er under utvikling.

1 hour ago, Fredrick said:

Webcore:

"Programmering" av automatiseringen og styringen av enhetene. Statusoversikt over enheter

Jepp.

1 hour ago, Fredrick said:

 

Nødvendig for å få inn støtte for noen enheter som av en eller annen grunn ikke fungerer med device handlers? Eks. Netamo, Harmony, generic-IP-cam?

Kort fortalt, siden en del tjenester er web-tjenester så må man ha en form for app som autentiserer og henter data. Eks NetAtmo. KeyWord oAuth.

1 hour ago, Fredrick said:

 

Legger til enheter til nettverket, banal manuell overstyring hvis det er nødvendig. Status?

Vel har automatisert det meste, så bruker fysiske brytere og bevegelse osv til det alt.

La alt av smartapps på hylla og pressa alt inn i webcore for å slippe å forholde meg til annet. Eks at man ikke husker om man bruker enheten i flere apps som trår hverandre i bena.

Bruker dog Routines i ST appen, da fordi de er enkle å forholde seg til, samt at jeg kan trigge dem fra WebCore.

Typisk, filmtime, mørkt nede, mørkt opp, Ferie, og annet. Disse trigger mye rart, eller bare noe så enkelt som en Piston i webcore.

Og Pistons kan trigge andre pistons.

 

Årsaken til valget ble enkelt. Det er ingen ting jeg ikke kan løse med Pistons, og når man får teken på det så går det ganske lett å gjøre ting.

Alt av dingser man putter inn i ST vil man få tilgang til status og metoder fra Pistons,

 

Skulle jeg komme med 2 ting jeg mener er negativt så vil det være.

Mobile Presence er ikke stabilt nok til å styre alarm. Det har med batterispar og Apple Android sin måte å temme apper på.

Sky er sky, du bør ha en stabil linje mot Internett, eller en ruter som har backup,

Men med dagens smartthus så presses vi mer og mer mot avhengighet ut på nettet, uansett hva folk påstår.

Yr oppdaterer seg ikke over osmose :-)

Selv har jeg fiber, og aldri nedetid, og Amazon er gode på å holde ting oppe.

PT har jeg nok ca 100 ting koblet opp, og kan ikke si jeg mangler noe som helst nå.

 

Stalltips på slutten, lek med smart light appen.

Lek med routines.

Få gjerne inn NetAtmo, de siste versjonene av støtten er levert av en nordmann, og forumet svarer ASAP.

support smartthings com har en chat support som er nydelig for oss i Norge, Vestkysten av USA gjør at du når dem om kvelden i Norge, og de svarer hjelper på minuttet.

FOR FREE :-D

Kjøp IKEA pærer, rett inn og koster 99 pr stykk.

 

Her er en veldig enkel Piston.

Har en fysisk HUE bryter som slår av 3 stk hue pærer, og så har jeg en IKEA pære jeg ønsker skal slå seg av når disse er av.

Den slår seg på via en annen piston. 

Dette er fordi jeg vil at alle automasjoner skal kunne overstyres fysisk at jeg har en slik.

Mye kompleksitet som skal til for å få dette til, men her var det bare klikk og ok så satt den.

 

 

 

 

Lykke til :-)

 

 

IKEA e14.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Blir jo reint inspirert selv om det er litt hinder i veien

 

3 hours ago, Snowman said:

 

Denne kikket jeg litt på, og vet det er muligheter, men syns rett og slett den måten å presentere informasjon på er fryktelig rotete. Min mening.

 

Du holder deg fullstendig unna 433Mhz-enheter? Jeg har en del temperatur/fuktighetssensorer som jeg har vært glad i. De er vesentlig billigere, og vesentlig lenger batteritid enn tilsvarende WiFi/Z-wave tilbud slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Fredrick said:

Du holder deg fullstendig unna 433Mhz-enheter?

Så godt som, har fortsatt en Telstick duo som tuter og kjører via HomeAssistant.

Men har så mange andre ting som gir meg det, så kan godt hende det har vert nede i 3 uker uten at jeg merker dette.

:-) Børster nok støv av den første søndag i advent i år også hehe.

 

Selv har jeg ikke Action Tiles, da det ikke gir meg noe for min del.

Men når spm kom så svarte jeg det jeg viste finnes. ?

Dashboard er/kommer også i WebCoRe på sikt.

Ikke fokus på dette foreløpig hos utvikler ser det ut som.

For den flittige så kan man sende og mota webkall også.

Så er man en slik json person, så tror jeg the sky is the limit, men er utenfor mitt behov/interesseområde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.